Mijn mini-LRK krijg ik niet aan de praat

Ik heb kort geleden mijn 2e mini-LRK aangeschaft. De eerste gebruik ik met veel plezier met een master 18-3p regelaar en 50 windingen (2x25) van 0,5mm.

Ook deze motor heb ik bij effektmodel aangeschaft. Je hoeft 'm alleen zelf te wikkelen. Dat heb ik nu 3 keer gedaan. Ik weet zeker dat ik een gelijk aantal windingen heb gelegd (ik heb ze bij het afwikkelen weer geteld).

Als ik de boel aansluit dan draait de motor met horten en stoten langzaam rond. Stroom varieert tussen ongeveer 2 en 5A. Voor deze motor heb ik een Jeti advance 18-3p regelaar (is in principe toch dezelfde als de master) Ik heb de master ook al een keer aangesloten, maar die kreeg 'm ook niet rond.

Wat zou er fout kunnen zijn?????

Bedankt voor de link. Zaten interessante tips bij. Vooral die tip met de dremel en de voltmeter ga ik uitproberen.
Ik heb het draaiende deel met de magneten op de andere motor gezet (kostte wat moeite - het inbusboutje van de lagerstop was doorgedraaid :evil: ) en die liep daar goed, dus dat moet goed zijn.

Ik had wikkeldraad bij een electronica zaak gekocht (merk: Ventec). Misschien dat dat niet dubbel gelakt is. Ik heb nog wat 0,45mm draad dat bijgeleverd was. Ik probeer die wel eens.

Dat met dat aspirine tablet. werkt dat ook met paracetamol?

Uiteraard staan de beste tips in het eerste bericht van die discussie :wink: De rest van de thread bevat ook nuttige tips, niet alleen de eerste post. In aspirine zit acetylsalicylzuur, ik vermoed dat dat het vuile werk opknapt. Maar probeer het eens met paracetamol :)

Waar ik aan denk;
-1 spoel in de verkeerde richting gewikkeld? (No offence, komt iedereen wel eens tegen)
-2 fasen die kortsluiting maken met het stator? (Mini lrk is slecht geisoleerd, veel kans hietoe...)

Niels

Ik heb er toch wel een tijdje tegen aan zitten te hikken :? (dat heb je als je een aantal projecten tegelijkertijd hebt) vandaag maar weer 'ns aan het wikkelen geslagen. (vrouw naar 't werk, dochter naar school, zoon in bed, radio uit: dus alle rust)

Naar aanleiding van de tips heb ik de stator geïsoleerd met cellotape en de koperdraad geleid met 'scoobydoo' draadjes (dun genoeg om tussen de ankers te passen, hol en flexibel).

Resultaat: Loopt als een zonnetje :D

Voor de kijkertjes die nu inschakelen, vergeten in mijn eerste bericht, de 'mini-lrk' is geen lrk motor en moet dus ook niet volgens het lrk diagram gewikkeld worden. Het wikkeldiagram voor de mini is ABCABC

Mijn gebruikte wikkelschema komt van http://www.handlaunchglider.de/html/manuals/pdf/mini-lrk.pdf

2x25 wikkelingen van 0,5mm geeft 9300 toeren met een APC7x6 bij 9A en 3S 1500kokam

afb14740.jpg

ron van sommeren zei:
Het wikkeldiagram voor de mini is ABCABC
Dat zou het moeten zijn maar volgens de foto hierboven AbCaBc, en dat werkt zeker zo goed of misschien nog wel beter.
Het wikkel schema is dus niet compleet.

Zoals 26 januari gemeld, loopt hij als een zonnetje, met het beschreven wikkelschema. :D

EN: If it aint broke, don't try to fix it 8)

Ik heb dus geen andere wikkelschema's uitgeprobeerd. wel heb ik de windingen teruggebracht naar 2x23. In de lucht (op mijn microjet) viel het vermogen wat tegen (hoge snelheid, meer toeren, minder Amps) met 2x25 wikkelingen. stroomverbruik liep omhoog naar 12Amp met beduidend meer toeren. Zie ook draadje over borstelloze microjets. :P

Back