Mijn nieuwe FPV toestelletje + installatie

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door stef stuntpiloot, 6 jan 2012.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik start ook maar even een topic hier, Ik heb alle informatie op dit forum en van verschillende overige bronnen doorgelezen en heb nu het gevoel dat zodra er lekker weer is de eerste FPV vlucht kan gaan plaatsvinden, Een paar maand geleden heb ik hier ook al wat in dit board geplaatst maar besloot dat ik toch te weinig er van wist om het veilig te doen.

    Ik heb inmiddels een in mijn ogen mooi toestel voor FPV, ik wil hem nu vooral gebruiken op een Radian Pro, ik heb ook nog een EPP-FPV, hoewel ik deze vermakelijk vind om te vliegen vind ik hem niet prettig genoeg vliegen om er ontspannen mee FPV te vliegen.

    Omdat mijn Radian zo'n mooi gestroomlijnde vorm heeft vond ik dat het ook nodig was om de FPV spullen gestroomlijnd te verpakken, De montage gaat dmv rubberen elastiek waardoor het heel makkelijk en snel te plaatsen/verwijderen is maar desondanks wel goed en stevig vastzit. zie de foto's hier beneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En om een indicatie te geven van wat er in beeld komt als hij gemonteerd is:

    [​IMG]

    Op dit moment is er geen OSD geinstalleerd, dit naar advies om de eerste paar keer shortrange te vliegen en uitsluitend de omgeving te zien en het model ipv nog een boel extra informatie er bij.

    Ik heb het gevoel dat het zo goed is geplaatst en op deze manier er een minimaal effect zal zijn op het vlieggedrag van het model. Als iemand hier tips/tricks voor heeft hoor ik het graag!

    Laat het mooie weer nu maar snel komen!
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2012
  2. jesper rc

    jesper rc

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    amersfoort
    wat is je setup?
     
  3. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Was ik ook wel benieuwd naar..welk cameraatje gebruik je

    Gr Gert


    Send from my iPhone
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Vliegtuig:
    Standaard met 7 kanaals ontvanger (spektrum)

    Video:
    Sony 480TVL
    AvionicsRC.com videozender
    Fatshark videobril met ingebouwde ontvanger


    Vraagje hier over: is het verstandig om klaverblad antennes te maken of kan het zo ook prima? Ik heb nml begrepen dat de range toch behoorlijk stuk groter word op die manier.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2012
  5. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Nee, zo'n klaverblad doet met het bereik feitelijk helemaal niets, maar het kan in sommige gevallen wel voor een qualitatief íets beter signaal zorgen. In theorie althans, want in de praktijk valt het vaak wat tegen als significant verschil.

    Persoonlijk zou ik mij meer zorgen maken over je Spektrum zender en ontvanger. Die zijn voor FPV niet geschikt. Te veel videozender signaal naast je ontvanger en die Spektrum valt al snel uit. Dan heb ik het dus nog niet eens over het bereik van die zender.

    Ik zou dus de boel goed op de grond testen en ook het videosignaal goed testen.
     
  6. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor het advies, ik wou het overigens sowieso eerst uitgebreid testen op de grond voor er iets de lucht in gaat.
     
  7. Acropilot

    Acropilot Guest

    Cominatie van cloverleaf en skewplanar maken juist wel een beter signaal, wat zeg jij nu quasti?? Je range zal er wel niet van vergroten, maar de "donut" die je momenteel hebt met je omni zal wel verdwijnen waardoor je minder "storing" zal hebben in je beeld en waardoor het dus aangenamer is om zo te vliegen. Ik heb dat nooit gekocht, heb me meteen een duo 5.8 receiver gekocht met opde ene input een omni en op de andere een patch met tracker.

    Veel succes!
     
  8. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Ik vind de radian pro persoonlijk niet fijn vliegen, maar vind dat je het wel heel mooi heb ingebouwd zo!
    Als je verder wil vliegen, is 2.4ghz voor de zender niet aan te raden. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Je kan dan het best een oude (futaba) 40mh zender kopen.
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Skewplanar, daar moet ik even naar googlen, ik ken die dingen niet... Hebben jullie ook een adres waar ik ze kan krijgen of een tip hoe te maken?

    @ struggleforlife, wat vind je niet prettig aan de radian vliegen? Ja ik vond het er zo ook wel mooi uit zien en is ook nog handig aerodynamisch gezien. Ik weet idd dat 2.4 ghz met 2.4 ghz geen goed idee is maar ik heb deze set geleend van mijn werk, als ik zelf een set koop zal dat op een andere frequentie gaan zitten dan de zender/ontvanger voor de besturing.

    5.8 ghz zou toch ook goed zijn maar met een beperktere range? Ik wil wel graag mijn dx8 blijven gebruiken, ik heb dat ding net nieuw en heb hem gekocht met he doel hem overal voor te gebruiken....
     
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Stef,

    De klavertjes doen het veel beter dan de standaard Ducks... (hoe komt men erbij dat het niets uitmaakt????????????)
    Hier een uitgebreide bouwbeschrijving: FPVforum.nl • Inloggen

    Zelf vlieg ik met een Easy Star, Video op 5.8, antennes zijn Clover en SPW en besturing is 35mHz (Futaba).

    Ik vlieg er geregeld (tussen andere RC vliegers op de vereniging) tot rond de 3km mee. Op 5.8 kom je ook richting 10 km met goed spul. Het is wel wat kritischer, maar daardoor juist leuker om goede resultaten te halen. Het voordeel van 5.8 is, dat er nog relatief weinig gebruik van gemaakt wordt, dus schoon is. (daardoor juist ook goede afstanden te halen)

    Als je op 1.2 of 1.3 GHz gaat zitten voor je video, kan je richting 20km (of verder) met ook weer goede antennes... maar wil je dat? Dan moet je ook richting UHF RC gaan denken.
    Kan je (eenvoudig) op je (elke) bestaande RC zender aansluiten. (alleen + en - en PPM signaal nodig).

    Maar met 35 MHZ ook goede ervaringen..
    De ontvangst antenne van de RC wel verdubbelen (204 cm bij 35 mHz)
    Er zijn FPVers die er 5 km afstand mee gevlogen hebben.

    De opstelling die jij hebt ziet er prima uit, gaat helemaal goed komen.
    Probeer wat kontakt te krijgen met andere FPVers in je omgeving (er zijn in het Greuningse en directe omgeving, een aantal FPVers die hele mooie afstands vluchten maken, dus de nodige ervaring hebben en je met raad en daad kunnen helpen)

    groet,
    Jacques
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg, die link die je gaf is van een stuk wat hier ook bovenaan het board staat als sticky. Wat betreft de afstanden die ik wil overbruggen zal het wel mee vallen, ik wou sowieso binnen de KM blijven dit om "stel dat" nog bij het model te kunnen komen.

    Je advies voor samen vliegen is wel een goed idee het is niet alleen leerzaam maar ook gezellig! Ik probeer altijd mensen te vinden om samen mee te vliegen maar het blijkt toch lastiger te zijn dan ik had verwacht.

    Als ik het mag samenvatten:
    - Zo groot mogelijk verschil in frequentie van de besturing en videolink
    - Cloverleaf antenne werkt (niet een grotere range maar wel betere verbinding)
    - Patch antenne is aan te raden bij het overbruggen van grotere afstanden (met tracker er bij eventueel?)

    De mount die ik gemaakt heb is overigens heel makkelijk verwijderbaar, en is wat groter zodat de antenne van de videozender naar achter zit en een grotere afstand heeft tov de ontvanger van besturing. Daarnaast is er zo mooi ruimte zodat ik de gopro2 ook mee kan nemen.
     
  12. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Met circulaire omni antennes behaal je ook een grotere range bij de hogere frequenties zoals 2.4ghz en 5.8ghz. Omdat deze multipathing tegen gaan zal de ontvanger alleen het goede signaal ontvangen waardoor je verder kan vliegen. Bij de lagere frequenties is multipathing niet zo'n groot probleem en winnen de standaard omni's het omdat deze een grotere versterking hebben.
     
  13. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Hmm volgens mij moet ik mij nog even verder inlezen want daar volg ik niet veel van....
     
  14. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    awesome! dankje die ga ik eens rustig kijken
     
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Enige die ik nog mis in dat filmpje is die cloverleaf wat voor uitstraling die heeft.. Verder is hij mooi duidelijk
     
  17. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Cloverleaf heeft een circulaire omni straling. Dus de voordelen van circulaire polarisatie maar dan volledig rondom.
     
  18. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
  19. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat is onzin. Het signaal is qualitatief íets beter en betrouwbaarder misschien, maar het doet echt niets met het bereik van je videozender.

    Het is puur en alleen één van de opties die je hebt voor een meer optimale ontvangst. Dat doet alleen niets met de afstand die je kunt vliegen.
     
  20. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Volgensmij zeggen jullie allemaal het zelfde maar begrijpen jullie elkaar niet.

    Wat jij zegt klopt dan misschien wel dat de maximale range niet groter word, maar de bruikbare range wel door een verbetering in videokwaliteit. Waar hugy en een aantal anderen op doelen is de bruikbare range niet de maximale range waarover het signaal zich verspreid
     

Deel Deze Pagina