Mijn nieuwe laadstation, incl. generator :wink:

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag mijn eigen "mobiele" laadstation.

De 2x Graupner voedingen + 2x ThunderPower 1010 laders.
IMG_0294.JPG

IMG_0295.JPG

Beide laders op vol vermogen, 6s laden met 8,25 ampere
IMG_0296.JPG

Mijn laatste aanwinst.
IMG_0297.JPG

Dit wilde ik even met jullie delen, het bestaat uit:
2x 20ampere Graupner voedingen
2x ThunderPower 1010 laders + 210 balancers
1x 1,75kwadraat zelfgemaakt verlengsnoer
1x Koffertje van de Formido waar ik het ingebouwd heb
1x Kipor 1300TC generator

Al deze dingen zitten dus netjes weggebouwd in het koffertje, het deksel is afneembaar dus daar kan ik netjes mijn accu's in leggen tijdens het laden. Zo hoeven ze nooit in nat gras te liggen.

Nu hoor ik sommige al denken; Maakt dat niet veel herrie??

Nou deze Kipor 4-takt generator maakt zo'n 54-59 dB(a) op 7 meter afstand en regelt zelf het gas, dus is lekker stil en verbruikt ook niet (te)veel. Ik heb hem gekocht bij www.toolplus.nl en dat is best aan te raden, 2 jaar garantie en ik kon goed met hem onderhandelen over de prijs :wink:

Ik had ook een "zware" loodaccu kunnen kopen, maar dat was ook redelijk duur en veel gedoe... en leeg = leeg, als je veel wil vliegen met maar 2 accu's zul je best veel moeten laden dus accu's voldoen vaak niet. Ook op de meeste clubs waar ik geweest ben is de 12v stroomvoorziening niet berekend op meerdere laders die 20 ampere trekken :mrgreen:
Ook kan ik fijn mijn laptop met de generator voeden.

Fijne feestdagen!

Richard

Nu kun je meteen kijken wat het kost om de accu's te laden want in eerdere prijsvergelijkingen tussen brandstof en electro is mij steeds opgevallen dat men doet alsof het laden niets kost.

tieske

Nu kun je meteen kijken wat het kost om de accu's te laden want in eerdere prijsvergelijkingen tussen brandstof en electro is mij steeds opgevallen dat men doet alsof het laden niets kost.

Op vol vermogen kan de generator 4 uur draaien met 2,7 liter benzine. Dus als hij dit zou doen dan kost het 2,7 liter brandstof om 16x een accu op te laden, in werkelijkheid zal hij minder gebruiken want door "smart-throttle" geeftie niet vol gas zeg maar.

Maargoed, voor de theorie. 2,7 liter, das dus 2,7x1,3 = 3,5 euro 3,5 euro / 16 = 22 cent per lading.

Overigens zal dit in praktijk minder zijn en wil je het goed doen moet je ook afschrijving etc. etc. ook meerekenen.

Electro is NIET goedkoper voor iedereen, voor sommige zeker wel. Het is zowiezo WEL heeel erg veel gemakkelijker, aansluiten en vliegen. Vandaag ook nog even snel 2 vluchtjes gemaakt... koste me 20 minuten incl. het naar het "veld" rijden en 2 vluchtjes, doe dat maar eens met brandstof :wink: (dan heb je al koude handen na het tanken met deze temperaturen haha)

Cheers,

Richard

Op deze manier wordt het sowieso wel wat duurder natuurlijk.

Maar pff Richard een erg mooie set bij elkaar zo, ik zou er bijna jaloers van worden ;)

Op deze manier wordt het sowieso wel wat duurder natuurlijk.

Absoluut, maar of een 3e accu erbij of een 2e lader.... de keus was voor mij simpel :wink: Een lader verslijt je niet, een accu wel...

De 12v voorziening op clubs blijft gewoon lastig, zeker als je er ff 40ampere vanaf trekt met 2 van zulke ladertjes... dan zakt de spanning erg snel, dus jah dan is dit eigenlijk de enige goede oplossing. Ach, je moet het zien als investering in plezier :P

Cheers,

Richard

haha laggen....als ik een electro kistje me neem naar het veld doe ik dit juist omdat ik niet zo wil slepen met alle zooi die je normaal voor brandstofvliegen nodig hebt maar die vlieger gaat hier niet op :lol:

mooie laders trouwes wat voor prijsje hangt daar aan :?:

groet,

Roy

mooie laders trouwes wat voor prijsje hangt daar aan

Rond de 220 euro incl. verzenden bij b-p-p.com

Ik neem dit spul ook niet altijd mee, alleen als ik een hele middag wil gaan vliegen. Zelfs dan is het nog maar 1 koffertje en 1 generator wat extra mee te slepen is... Met brandstofmodellen heb je ook altijd een startkist en brandstof.

Ik ga wel regelmatig naar mijn vriendin, die woont 165km verderop, dus dan is het wel handig om mijn laders+voedingen zo in 1x op te kunnen pakken.

Cheers,

Richard

ik hoop dat het voor mij ook "aansluiten en vliegen" word, anders ben ik er zo van genezen....

verbrande regelaars, motoren en knappende assen, kaduuk springende pignons........... er kan nog zat irritatie aankomen hehehe. ;)

beetje hobby'en mag af en toe wel he Gerard dat hoort tenslotte ook bij de hobby :wink:

ik heb iig nog geen vervelende ervaringen gehad met electro vliegen,zelfs niet met mijn piccolo cp wat eigelijk toch een beetje een vliegende bouwdoos blijft :?

groet,

Roy

Raptor Rulezzz zei:
Ik heb nu bijna 50 vluchten zonder problemen... dus het is mogelijk :wink:

Cheers,

Richard

4 uur geleden waren het nog 13 vluchten met deze setup. Het gaat wel snel bij jou.

Mooie oplossing trouwens voor het laden van de accu's.

tieske

Goed lezen, 13 vluchten met de 600XL motor... maar in totaal al nu exact 47 vluchten in totaal, alleen de motor is 13 vluchten terug verwisseld :wink:

Dus 47 vluchten met "bijna" dezelfde setup... De heli is nu zo'n 173,5 minuut in de lucht geweest en is nog als nieuw.

Cheers,

Richard

Ik lees heel goed dacht ik. Het gaat toch om de motor als een as afbreekt.

tieske

Zucht, als het dan daarover gaat.... Gerard gaat met alles standaard vliegen, als ik dat ook gedaan had liep ik minder risico op een afbrekende as :wink: Ik heb zowiezo 47 electro vluchten met de T-rex 600 zonder problemen gehad... met de 450SE al over de honderd (niet bijgehouden, denk eerder richting de 200)

Enfin, waar hebben we het over.... laten we weer :ontopic: gaan.

Cheers,

Richard

8O Wow!

Fijn setje :mrgreen: . Is eigenlijk héél slim, zo'n generator. Hoe kwam je op dat idee? Je denkt namelijk niet zo snel aan een generator vanwege gewicht en lawaai, maar die generator is stiller dan een gesprek voeren, en lichter dan mijn 120 Ah loodakku.

Greetz van Aldert

Hoe kwam je op dat idee? Je denkt namelijk niet zo snel aan een generator vanwege gewicht en lawaai, maar die generator is stiller dan een gesprek voeren, en lichter dan mijn 120 Ah loodakku.

Nou die Amerikanen gebruiken er veel, die zetten ze gewoon vast in de achterkant van hun pick-up truck en zo hebben ze altijd 110v bij zich. Ik dacht, dat lijkt mij ook wel wat dus veel rondkijken en vragen en toen kwam ik erachter dat er een merk is die "imitatie" honda generatoren maakt, die erg stil zijn en goed. De Honda versie van deze generator komt namelijk snel op 700 euro, deze was 310 euro.

In eerste instantie wilde ik de kleinste Kipor generator kopen (980tc) maar deze maakt veel meer herrie (63 - 66 dB(a) @ 7mtr) en kan behalve mijn laders voeden niet veel omdat hij een vrij laag constant wattage heeft.

Cheers,

Richard

enneh, kon je geen 12 volt-only generator kopen? of eentje met een flinke 12 volt aansluiting, zodat je je laders direct kan aansluiten, en een 220 aansluiting zodat je ook je laptop kan gebruiken..

Back