mijn rc buggy een hoger koppel geven?

Beste,

enkele weken geleden kocht ik mijn eerste degelijke rc buggy. het is een 2e hands maar bij een gepassioneerd verdeler gekocht en nog splinternieuw. Omdat dit mijn eerste wagentje is is mijn kennis nog minimaal. Ik heb daarom enkele vraagjes.

1. steeds stilvallen:

dit is een probleem. Mijn buggy wilt haast nooit rijden als ik de zender aanzet en batterij aansluit. Het klinkt vreemd, maar als ik dan aan de "tr.trim" van de zender draai rijd hij dan weer wel. althans voor enkele minuten. kan iemand me zeggen wat hiervan de oorzaak is?

2. de snelheid:

toen ik voor het eerst reed met mijn buggy met een splinternieuwe batterij leek het of hij veel sneller was. Hij had volgens mijn ervaring een veel groter koppel. wanneer ik hem nu oplaad en rij lijkt het of hij minder kracht heeft en trager is geworden.
ligt dit aan mij ( ik leer het beter besturen en dus krijg ik het gevoel dat hij trager rijd) of ligt dit misschien aan de batterij? (dit is een lpr hyper-pack 4600mah nimh batterij).

het is wel zo dat ik de batterij momenteel oplaadt met een acculader van de auto (die ik dan naar 6 v heb gesteld) deze acculader springt niet vanzelf af en dus heb ik het gevoel dat ik mijn batterij een beetje heb "stukgeladen" want ik weet dus niet hoelang mijn batterij moet laden.
kan dit?

3. mijn rc buggy een hoger koppel geven:

er zit een rc-540 motor in en ik schat dat deze met moeite nog 25-30 km/h haalt. wat is jullie mening over dit type moter indien ik vraag om veel meer snelheid en acceleratie? wat zou ik moeten doen als ik harder wil?

4. verdere info:

het is een 1/10

alvast een vriendelijke groet

Beste,

enkele weken geleden kocht ik mijn eerste degelijke rc buggy. het is een 2e hands maar bij een gepassioneerd verdeler gekocht en nog splinternieuw. Omdat dit mijn eerste wagentje is is mijn kennis nog minimaal. Ik heb daarom enkele vraagjes.

1. steeds stilvallen:

dit is een probleem. Mijn buggy wilt haast nooit rijden als ik de zender aanzet en batterij aansluit. Het klinkt vreemd, maar als ik dan aan de "tr.trim" van de zender draai rijd hij dan weer wel. althans voor enkele minuten. kan iemand me zeggen wat hiervan de oorzaak is?

2. de snelheid:

toen ik voor het eerst reed met mijn buggy met een splinternieuwe batterij leek het of hij veel sneller was. Hij had volgens mijn ervaring een veel groter koppel. wanneer ik hem nu oplaad en rij lijkt het of hij minder kracht heeft en trager is geworden.
ligt dit aan mij ( ik leer het beter besturen en dus krijg ik het gevoel dat hij trager rijd) of ligt dit misschien aan de batterij? (dit is een lpr hyper-pack 4600mah nimh batterij).

het is wel zo dat ik de batterij momenteel oplaadt met een acculader van de auto (die ik dan naar 6 v heb gesteld) deze acculader springt niet vanzelf af en dus heb ik het gevoel dat ik mijn batterij een beetje heb "stukgeladen" want ik weet dus niet hoelang mijn batterij moet laden.
kan dit?

er zit een rc-540 motor in en ik schat dat deze met moeite nog 25-30 km/h haalt. wat is jullie mening over dit type moter indien ik vraag om veel meer snelheid en acceleratie? wat zou ik moeten doen als ik harder wil?

4. verdere info:

het is een 1/10

Ik denk het licht aan de accu. Je zegt zelf "ik weet niet wanneer hij vol zit" Dat is het probleem bij die laders want je weet nooit hoeveel stroom er nog in zit. Als hij vol zit en hij blijft doorladen, laat hij over en als dat vaker gebeurd gaat de accu minder goed zijn werk verichten. Tip koop een nieuwe accu met een oplader die van zelf stopt als de accu vol is en met een automatische ontlaad functie. Die laders kosten dan wel 50-120 euro maar dan gaat je accu in indergeval wel langer mee dan wanneer je die oplader die je nou gebruikt. Als het daar niet aan ligt, kan het aan de motor liggen. Die koolstof borsteltjes verslijten ook nog wel eens.

veel succes er mee

Ik heb er een corally 12 t in mijn accademy zitten. Hij rijdt lekker snel en de kwaliteit van corraly is opzich hoog. De aanschaf van een snelle corally motor is best hoog vergeleken met een andere, Ik betaalde 65 euro bij verspaget.

Het zal dan liggen aan de batterij.

en dan het stilvallen, weet iemand hier een antwoord op? want dit is eigenlijk nog het vervelendste van alles.

vriendelijke groet

Het zal dan liggen aan de batterij.

en dan het stilvallen, weet iemand hier een antwoord op? want dit is eigenlijk nog het vervelendste van alles.

vriendelijke groet

Een wakkel contact. Kijk effe ofdat hij overal goed contact maakt, vooral bij de aansluiting waar je de accu op aansluit

ja, maar dat heb ik al honderden keren gedaan =).
wat ik er misschien ben vergeten bijzeggen is dat de servo wel blijft werken zoals het hoort.

Ik heb eens goed nagedacht en misschien investeer ik wel onmiddelijk in lipo+brushless!

dank u

tamiya4life, je hoeft de direct bovenliggende reactie niet te quoten, dat maakt het lezen erg onoverzichtelijk.

ja, maar dat heb ik al honderden keren gedaan =).
wat ik er misschien ben vergeten bijzeggen is dat de servo wel blijft werken zoals het hoort.

Ik heb eens goed nagedacht en misschien investeer ik wel onmiddelijk in lipo+brushless!

dank u

dan ligt het aan de stroom regelaar, dan zit daar een fout in. Brushless is een goed keuze. Je hoeft niet perce een lipo accu er bij te kopen. IK had op mijn zelf omgebouwde 1:14 ook brushless en daar kon ik gewoon een ni-mh. Alleen met lipo gaat hij wel wat harder, maar hoeft niet veel te schelen.

als je het al honderden keren gedaan hebt, zijn waarschijnlijk de koolborstels van de motor versleten. een overstal op brushless zou wel een goede stap zijn. een EZ-run setje is bijvoorbeeld erg betaalbaar, en ik hoor er veel goede verhalen over.
Brushless heeft het voordeel dat de motor geen slijtende koolborstels heeft, en zal niet slomer worden.

hij zal hem wel op 6 cellen hebben gedaan ipv 6 volt? anders heb je er ook niks aan;)

dan rijd je met een lege accu:sleeping:

@ mickietjuh: Een auto-accu lader werkt niet met NiMH, eerder met PB accu's. Die zijn 2V per cel, dus dan zou 6 cellen uitkomen op 12V.

Ik denk dat de TS eens op zoek moet naar een simpele / goedkope delta peak lader ;)

Even over je andere vragen:
RC-540.. Dat zegt mij weinig, ik kan er enkel uit opmaken dat het een 540 motor is (afmetingen). Standaard maat voor 1:10 auto's, ook wel gebruikt in 1:8. Een snellere motor heeft hoogstwaarschijnlijk ook een sterkere regelaar nodig.
Je zou kunnen kijken naar een EZ-Run combo. Dit zijn borstelloze motoren, inclusief regelaar en programmeerkaart.
Zijn ongeveer rond 60 euro te vinden op ebay. Moet wel uit hong kong komen, dus je zult wel een weekje of 2 moeten wachten.

Wat voor buggy heb je? Weet je toevallig een merk / type ?

Laatst bewerkt:
Heb hier nog een goede brushless set liggen met een hoop koppel ;)

intresse pm me maar.

Zou handig zijn als je merk ed van de buggy vernoemt want het kan zijn dat de wagen niet echt bestand iis tegen een sterke brushless motor..
valt natuurlijk te zien wat voor brushless set je zoekt hé.

Misschien ooit al eens water in de regelaar gekomen ? daardoor dat hij storingen heeft en af en toe stil valt ?

grtjz

hij zal hem wel op 6 cellen hebben gedaan ipv 6 volt? anders heb je er ook niks aan;)

dan rijd je met een lege accu:sleeping:

ja dat zeg ik toch al. Als je een auto-acculader kent weet je dat je daar geen cellen op kunt instellen. Daar zit een draai of tuimelschakelaar op om tussen 6, 12 of misschien 24 volt te kiezen.

ja dat zeg ik toch al. Als je een auto-acculader kent weet je dat je daar geen cellen op kunt instellen. Daar zit een draai of tuimelschakelaar op om tussen 6, 12 of misschien 24 volt te kiezen.

oeps verkeerd gelezen/begrepen ik dacht dat de ts bedoelde dat ie de standaard oplader gebruikt die al bij de rc auto zat:rolleyes:

sorry:puppydogeyes:

mvg mick:p

1 Het stilvallen: een slecht contact ? of heb je een regelaar die eerst een signaal moet krijgen om de outomatische instelling te triggeren (LRP regelars kennen dit ook) dan zou het bijv. ook moeten werken als je een tikje tegen de snelheidspook geeft.
2. NiMH accu laden met auto accu lader. BRAVE:cool: Maar er zijn niet voorniets speciale NiMH acculaders ... Echt 6V is niet genoeg en een autoacculader werkt ook heel anders dan een NiMH acculader. Gelukkig gaat je accu hier niet aan kapot, een keer goed laden en je bent weer een blije rijer.
3 Meer vermogen: brushless, er is al veel over geschrevenop dit forum dus ik zal je de beschouwing welke brushless besparen ;)

Laatst bewerkt:
hallo, ze hebben nu bij pkracing zoon aanbieding van een corally brushless systeem voor 80 euro, is dit misschien wat voor je ?

Beste,

1. steeds stilvallen:

2. de snelheid:

kan dit?

4. verdere info:

het is een 1/10

Investeer eerst in een GOEDE lader die bedoeld is om Nicad of Nimh op te laden!
Zoals je nu bezig bent kan het niet goed gaan. Een lader voor loodaccus is totaal iets anders en compleet ongeschikt!

Een 6 cellen Nicad/NiMh accu zal uitkomen op een piekspanning van rond de 8.4 volt!
6 volt is dus 2.4 volt tekort, en dan hebben we het nog niet eens over het verschil in laadproces.
Wanneer je deze accu vollaad met een lader die er voor geschik is en een 3 ampere of meer doet dan heb je in 1 klap alle vragan beantwoord en zul je weer tijden plezier hebben van ja auto.

(En nee een brushless set zal niet brengen wat je zoekt! je accu zal immers de brushless set ook niet voorzien van voldoende stroom waardoor je dezelfde of meer problemen blijft houden!)

Misschien daarna eens kijken naar een snellere motor!

heel erg bedankt voor de reacties want ik stond op het punt een peperdure brushless set te kopen. nu ga ik maar eerst de batterij laten "reinigen" en daarna met mijn nieuwe geschikte lader verder rijden. als dan nog blijkt dat mijn koppel nog altijd te wak is zal ik overschakelen op een brushless voor 1:10.

maar daar komt dan weer bij dat mijn oude zender waarschijnlijk niet frequent genoeg is( 1 cuclus per 16 milliseconden ipv 5 milliseconden)

het type buggy ken ik niet echt. het is een 4wd met stalen chassis. degelijk mannetje!

Back