Mijn Rovan Baja en MIJN ervaringen ermee.

Zaterdag was een mooie dag, ik heb na een paar dagen wachten mijn rovan baja gekregen. Ik verwachte een grote auto maar dit was toch wel heel speciaal, de foto's doen het allemaal geen eer aan.

Waarom een rovan en geen hpi? Omdat ik er zeker van ben dat ik van de rovan een goed ding kan maken, als de motor heel blijft zijn we al goed vetrokken.

Uit enthousiasme heb ik weinig en slechte foto's genomen van voor het rijden.

De ervaringen:

- de draad op het motorblok is ronduit slecht, ze gebruiken ook rode loctite wat ik persoonlijk niet goed vind.

- de motor zelf is tot nu toe perfect, ik smeer 1/25 met goede olie van castrol, heb de motor 5 minuten laten warmdraaien, een paar keer heen en weer, en tegen de 2e tank zat ik vol gas te knallen, nu 2 tanken verder werkt het nog goed.

- gisteren heb ik in gras gereden dat net gemaaid was, er zat aardig veel gras rond de dogbones, bij het poetsen merkte ik dat de pinnen voor de hubs geborgd worden met een schroef, enkel was eentje hiervan krom erin gedraaid, en precies met een vijl bewerkt zodat het paste. DIK minpunt.

- ik heb nog GEEN jumps genomen maar toch zijn de drive axles al krom, deze ga ik dus vervangen voor die van hpi. http://www.toemen.nl/drive-axle-22x68mm-2pcs-hpi86488-p-12592.html

- de passing van sommige onderdelen is op zen minst slecht te noemen.

- Al bij al is het een top ding qua geld - kwaliteit verhouding, er zijn zeker een paar upgrades nodig, die ga ik dus ook doen en meteen HPI gebruiken.

- met het sturen is ook iets mis sinds vandaag, de servosaver staat gespannen, maar toch draaien de velgen zelf met weinig kracht en veel speling, terwijl de servo gewoon goed werkt.

Verdere ervaringen zullen nog komen naargelang de tijd vordert. Hierbij een paar crappy foto's. Ik heb ook een super bee killswitch erop, noodzakelijk vind ik persoonlijk voor zo'n "gevaarte"

img.php


img.php


img.php


img.php
 
En toen....

Was het plezier voorbij, nogal onbegrijpelijk, heb er net 4 tanken door zitten, en heb in totaal 0 jumps gemaakt, hier komt de imitatie wel naar boven, of gewoon brute pech.

img.php


img.php


img.php


img.php
 
Waarvan is de bodemplaat gemaakt ? allu ? kunstof ?

Als dat allu is is dat wel zeer slechter kwaliteit.

GR Robin
 
4mm dik alu veronderstel ik, of staal ofzoiets. Niet als een speer ervandoor, zit een killer rc killswitch op, ding gaat nergens naartoe.
 
Jah, is een inkoppertje. Ik wilde al meteen reageren, maar het is zo vervelend om iemand's enthousiasme de grond in te boren, dus heb ik even gewacht en jah zie hier.......is gewoon rotzooi.
Nep, namaak en zeer slechte kwaliteit.
Hier zijn al zoveel discussies over geweest.
Dit is dus het bewijs.
Gewoon meteen HPI kopen, hoef je niks aan te doen, en gewoon lekker knallen.
En nou zullen de clone freeks wel weer zeggen dat het anders is, en dat je met HPI ook niet kan springen, Nonsens.

Als je weet dat een HPI baja bij JFC racing gewoon 790 euro kost. Wat lig je dan toch te modderen met dit nep spul.
Deze neppert koste 630,-- euro. dat is een verschil van 160 euro.....
41 euro voor de aandrijfcups eraf is 120,- euro voordeel. Ik zie dat je graag bij toemen shopt dus daar maar even een chassis gekeken.
MAIN CHASSIS GUNMETAL - HPI87477 - HPI Baja 5B 2.0 Onderdelen nodig? Bij ons verkrijgbaar - Toemen Modelbouw meteen maar even aangeklikt en wat denk je. 147,- euro, met een simpele rekensom weet je nu dus dat je al een verlies hebt van ong. 25 euro. En ik geef je op een briefje dat het daar niet bij blijft.

- Al bij al is het een top ding qua geld - kwaliteit verhouding,

ja dat zie ik dus effe niet.
 
denk dat je pech hebt als jij echt niet hebt gesprongen of een boom geknuffeld hebt? rij zelf met een HPI en een kameraad met een rovan en wij spingen er ongeveer 4 meter hoog mee en landen ook op de neus en wij hebben bijde geen problemen. maar het kan zijn dat rovan toch lagere kwaliteits controle heeft op hun aluminium
 
tja,,ik heb vaker met rovan dit gezien ? maar dit heb ik werkelijk nog nooit zo mooi recht afgebroken gezien ,wel gescheurd op die plek ,maar inderdaad helemaal met Wil eens ,dit is op ze haags gezegt ,,chinese pisbakken staal (alu),en garantie? verhaal maar bij waar je hem gekocht heb ,ik hoop het voor je kerel .
 
oja ,,degene die een immitatie hebben adviseren wij de front upperplaat xtra strong te nemen ,die zijn echt het zwakste schakel ,en met een turtle op tps is dat veeeel minder ,tip volgende keer
 
Ik ben er verder niet kwaad om, ik heb opzettelijk voor imitatie gekozen om te kijken wat het zou doen. Voor de motor kan ik wel goede olie gebruiken om het allemaal zo mooi mogelijk te doen lopen, maar dat is met dit staal natuurlijk niet te doen.

Ik ga nu het frame en upperplate van HPI zelf kopen, hopelijk versturen ze naar Belgie, dan ben ik redelijk goedkoop af.
 
Dit is dikke pech...

Nu zijn de frame's niet de beste, maar goed, dit had ook niet mogen gebeuren.

Voor de 2T olie is Mutul 800 je beste vriend ;)
 
Ik heb ook al even een mailtje gestuurd naar de verkopers, want ik ben wel wat dingen tegengekomen.

- Koppelingshuis en het tandwiel op het differentieel zijn echt zo krom als iets.

Ik heb de baja volledig uit elkaar gehaalt, elk stuk van het frame was gewoon krom. Dat koppelingshuis wil ik wel nieuw zien onder garantie en dit maal recht. Op het eerste zicht is het ding echt een hoop zooi bij elkaar en kan je beter direct voor een echte HPI gaan.

Let op dat het stukje NIET gebogen is, gewoon letterlijk gescheurt van links naar rechts.

img.php


img.php


[URL="
150433 - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien ook een idee op je koppelingshuis houder gelijk te vervangen voor een aluminium (leek tenminste een kunstoffen in het filmpje) anders zou zonde zijn als je een ander koppelingshuis hebt en een nieuw tandwiel en dat je het dan gelijk kapot hebt
 
Het ververlende van deze situatie is dat je er niet meer vanaf komt.
Niemand wil deze rotzooi, en als zeker niet als hij is zoals hij nu is.
Duss. nu ga je hem upgraden met HPI of andere exotische merken, die nog duurder zijn als HPI en ben je nog meer geld kwijt. Dit houd pas op als je alles vervangen hebt, en voor nog eens honderden euro's uitgegeven hebt.

Zal je vast vooruit helpen, Gearbox is regelrechte ramp. Ik weet niet of je hem open hebt gehad, maar zit vaak een of ander vaag goedje in wat niks te maken heeft met vet. Zodat de gearbox nog eerder smelt en je de tandwielen en lagers los in de gearbox bij elkaar kunt zoeken. je diff huis is van kunststof, waardoor de planetenwielen na een lekkere bash inderdaad los gaan rondzweven, met de vervelende gevolgen daarvan.

Leg dat nep ding in de hoek, koop een HPI, misschien een 2e handsje, en je bent klaar. Het enige wat je moet upgraden bij een HPI is de koppelingsklokhouder. die zou ik er een van alu op zetten.
 
vraagje fast wil dus jij zegt dat je een aluminium gearbox moet hebben maar ik rij toch nog wel met een kunstoffen gear box en heb de gearbox zojuist los gehad en zat geen speling op? jij zegt dus dat een aluminium bak beter is maar wat is dan een goed merk zie ze nog wel eens van integry maar hoor daar ook nog wel slecht dingen over dat de lagers niet lekker passen en dat de mesh van de tandwielen niet goed is. maar wat is dan nu een goed merk voor een alu gearbox?
 
Back
Top