mijn stoomketel project

• Topicstarter Topicstarter Petermro
  • Startdatum Startdatum
P

Petermro

Guest
Hallo,

Ik ben onlangs begonnen als brandertechnieker bij een bedrijf dat vooral Stoomketels en Thermische olie doet.
Omdat ik mijn opleiding gekregen heb met chauffageketels is dit eventjes wennen.

Om de stoomketel beter en volledig te begrijpen ben ik op zoek naar een stoomketel die ik zelf kan bouwen. Dit op kleine schaal natuurlijk. Met alles erop in detail bv prestostaten vlampijpen kijkglas spuiklep. buffervat ( waar de retour op terugkomt en die de ketel vult met warm water) op gas of mazout.

Kan mij iemand zeggen of dit bestaat? En als het zou bestaan de plaats waar ik het kan kopen.
Iets in dit genre zou gewoonweg perfect zijn.
[URL="
- Eindwerk: stoomketel | Steam boiler[/URL]

Hopelijk kan iemand me helpen.
Met vriendelijke groeten,
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
@ baggeraar.

dat filmpje is wel al redelijk hoog van niveau.

Ik zou het eerst eens simpel willen proberen. Op een manier dat ik niet veel materiaal zou moeten aankopen bv draaibank en freesbank.

Ik heb het eens willen proberen tekenen op paint en deels is dat gelukt.
Natuurlijk zou ik graag wat reactie erop krijgen van ervaren mensen.

Want een stoomketel kan een bom zijn als je niet veilig werkt.

274616ZEDZDQSD.png

Ik weet dat het niet goed is om die vier staven zomaar in mijn waterzijdige kamer te laten lopen. Maar ik zie niet veel andere oplossingen. Ook is het om maar een paar keer te gebruiken. Dus zal de corrosie geen tijd hebben om het aan te tasten. Als ik dan wat gespaard heb zou ik het op de normale manier doen maar dit zou volgens mij moeten gaan als 'teststoomketel' Voor de druk te meten zou ik via een nipple op de cilinder via een darm een barmeter hangen. en mijn overdrukventielen weet ik nog niet ik denk te werken met gewichten. Ik merk bij veel stoomketels op mijn werk dat ze ook zo werken. Ben ik de bal volledig mis aan het slaan of zou dit systeem kunnen werken?
711179rookgasafvoer.png

Welkom op het forum en succes met je project. Pas wel je topic titel aan er is al een topic "stoomketel" dit is verwarrend zo, maakt niet wat als het maar anders is. Desnoods "Mijn stoomketel project"

Back