Mijn TREX-600 Flybarless AC-3X project

Doel:
Ik wilde deze winter voor één van mijn trexen een mooie schaalromp (Belll-222)
met verlichting en intrekbaar landingsgestel gaan bouwen.
Ook wilde ik dit het liefst doen met een flybarless systeem, omdat dat er gewoon beter uit ziet op een schaalromp.

Nadat ik de AC-3X binnen kreeg, ben ik eerst aan de NL vertaling begonen.
Deze is inmiddels te downloaden op www.kristalvideo.nl wat toch wel een aardige klus is geweest.
Verleden week eindelijk de Bell-222 romp besteld,
en toen ben ik ook maar alvast begonnen met het ombouwen van het frame, staart en rotorkop.

Eventuele foto’s zullen één en ander wel duidelijk maken hoop ik.
Mocht iemand wat zien waarom dit of waarom dat,
zal ik proberen het hoe of waarom uit te leggen.
Hoop dat dit wat toe gaat voegen aan het flybarless gebeuren voor een TREX-600.

De setup en eventuele veranderingen tegenover de originele Trex-600 zijn:
Electronica:
3x BLS-451 servo’s op de tuimelschijf.
1x BLS-251 sevo voor de hekrotor.
Gyro AC-3X.
100Amp ESC.
6 Amp BEC.

Staart:
QuickUK hekrotor.
QuickUK Tail Clamp.
Torque Tube.

Frame:
Zorgen dat ik een directe aandrijving van servo naar tuimelschijf krijg.
Schuin tandwiel.

Rotorkop:
QuickUK tuimelschijf.[/font]
Aanpassen van de tuimelschijfmeenemer.
Bladhouders omdraaien.
Twee Vario 2.5mm stangen plus twee 16mm kogellinks en twee korte kogellinks voor op de tuimelschijf.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De AC-3X op de Trex-600
Flybarless_AC3X-1.jpg


Flybarless_AC3X-2.jpg


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De aanpassingen op de staart.
Flybarless_QuickUK-staartrotor.jpg

De QuickUK hekrotor.

Flybarless_QuickUK-clamp1.jpg

De QuickUK Clamp.
Flybarless_QuickUK-clamp2.jpg



Flybarless_Torque Tube.jpg

De Torque Tube.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op het frame de aanpassingen van de direct servo to swashplate verbinding.
Flybarless_direct-1.jpg


Flybarless_direct-2.jpg


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De aanpassing van de meenemer.
Flybarless_meenemer-1.jpg


Flybarless_meenemer-2.jpg


Flybarless_meenemer-3.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Vario dikkere stangen, van bladhouder naar tuimelschijf.
Flybarless_Stangen.jpg


En de aangepaste omgedraaide bladhouders met Vario 16mm kogellinkjes.
Flybarless_bladhouders.jpg


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier nog een totaal beeld.
Flybarless_Totaal.jpg


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Laatst bewerkt:
Ga morgenavond even bij Mario (Holco) langs,
om het één en ander met hem over de instellingen te praten en zo.
Wanneer ik wat weet over de instellingen, dan zal ik die hier ook plaatsen.
En uiteraard hoe één en ander zich in de lucht gedraagd.
 
Die kop aanpassingen heb je echt netjes en handig opgelost met vrijwel enkel de standaard delen!
 
Ik heb ook nog iets kortere kogellinkjes besteld bij Vario voor de tuimelschijf voor de stangen naar de bladhouders.
Deze zijn nu een dikke 7mm tot het hard kogel, en heb nu 5mm besteld.
Ben benieuwd hoe ver we vanavond bij Mario komen, mogelijk volgende week een flybarless proefvlucht.

Nog even een fototje van mijn heliplanken.
Links boven de TREX-600 met belt, wat uiteindelijk mijn Nachtheli zal worden
(zie ook foto's op mijn site van het nachtvliegen http://www.kristalvideo.nl/helicopter.htm).
Rechtsboven de Flybarless Heli, die voor de Bell-222 romp wordt.
En onder de nieuwe ESP wat dan mijn scheur heli wordt.

De setup's van deze heli's zijn alsvolgt:

De nachtheli (momenteel nog even mijn scheurheli).
3x S9252 op de tuimelschijf.
1x S9254 plus GY-401 Gyro op de staart.
Zwarte Funkey bladen of bij nacht de nachtbladen van Align.
Zwarte Align hekblade of bij nacht lichtgevende hekbladen.
R608FS 2,4 GHz Futaba/Fasst ontvanger.
75Amp regelaar / 6 Amp BEC.
Motor 600xL 1650KV (188T schuin tandwiel & 11T voor) rond de 2000rpm op de kop.
Ontvanger accu, Lipo 7,4V / 2200mA.
Licht accu Lipo, Lipo 7,4V / 1900mA.


De Flybarless heli voor de BELL-222 romp.
3x BLS-451 op de tuimelschijf.
1x BLS-251 plus AC-3X.
NHP Zwarte bladen of witte CF Align bladen wanneer de Bell-222 klaar is.
Witte Align hekbladen. (nu nog zwarte funky 92mm hekbladen).
R6014FS 2,4 GHz Futaba/Fasst ontvanger.
100Amp regelaar / 6 Amp BEC.
Motor 600xL 1700KV (188 T schuin tandwiel & 11T) rond de 2000rpm op de kop.
Ontvanger Accu, Lipo 7,4V / 3000mA.


De nieuwe ESP wat uiteindelijk mijn scheur heli wordt.
3x BLS-253 op de tuimelschijf.
1x BLS-251 plus D-760 Spartan Gyro op de staart.
Funkey gele 601 of de NHP Zwarte 600 bladen.
Radix 92mm zwarte hekrotorbladen.
R608FS 2,4 GHz Futaba/Fasst ontvanger.
100Amp regelaar / 6 Amp BEC.
Motor 650L 1220KV (188T schuin tandwiel & 15T voor) waarschijnlijk rond de 2000rpm op de kop.
Ontvanger Accu, Lipo 7,4V / 2200mA.


Voor de vliegaccu's heb ik:
3x Zippy 5Amp, 1x FlightPower 5Amp, 1x KongPower 5Amp, 1x TrueRC 5Amp.
De zender waar ik mee vlieg is een FF10 2,4GHz.


3x TREX-600.jpg


Trex-600 ESP.jpg
 
Laatst bewerkt:
OK, kom net bij Mario vandaan en zijn tot de conclusie gekomen dat alles perfect werkt.
In principe had ik de voor instellingen van de servo's goed gedaan,
en we hebben zoveel mogelijk de overige instelwaardes overgenomen van zijn heli.
Heb er toch weer veel van opgestoken, daarvoor nog mijn dank aan Mario.

Er zijn verder nog wel twee dingen die veranderd moeten worden:
1. De kogellink op de servo's van de tuimelschijf moeten één gaatje meer naar het midden.
(Er is toch nog te veel tuimelschijf uitslag iets van 10 of 9 graden, en dat moet 7 graden worden).
2. De bladhouders gaan toch weer andersom, omdat hij anders mogelijk te bijterig op de pitch zal zijn.
(Wel even opletten dat we dan ook sommige instellingen op de AC-3X omdraaien).
 
Laatst bewerkt:
OK, kom net bij Mario vandaan en zijn tot de conclusie gekomen dat alles perfect werkt.
In principe had ik de voor instellingen van de servo's goed gedaan,
en we hebben zoveel mogelijk de overige instelwaardes overgenomen van zijn heli.
Heb er toch weer veel van opgestoken, daarvoor nog mijn dank aan Mario.

Er zijn verder nog wel twee dingen die veranderd moeten worden:
1. De kogellink op de servo's van de tuimelschijf moeten één gaatje meer naar het midden.
(Er is toch nog te veel tuimelschijf uitslag iets van 10 of 9 graden, en dat moet 7 graden worden).
2. De bladhouders gaan toch weer andersom, omdat hij anders mogelijk te bijterig op de pitch zal zijn.
(Wel even opletten dat we dan ook sommige instellingen op de AC-3X omdraaien).

Als je de bladhouders weer terug draait (dus trailing edge control), dan is je pitch wel omgekeerd natuurlijk. M.a.w. als je swash omhoog gaat geef je neg pitch en omgekeerd.
Op zich niet erg, maar gewoon ff om te melden.

Succes!

Ron
 
Klopt, je moet uiteraard even opletten dat je alles in de AC-3X controleer.

Het omdraaien van de bladhouders is vrij eenvoudig, je haald de stopper er af, en je kunt de bladhouders weer origineel zetten.
Flybarless_Kop-1.jpg


Moest toch ook nog even een linkje losdraaien.
Je ziet gelijk goed op deze foto dat de aansturing prakties geen Delta3 heeft.
Flybarless_Kop-2.jpg


En de bladhouders weer in de originele stand.
Flybarless_Kop-3.jpg


ALLES dient in de AC-3X te gebeuren.
DUS, alle mixers etc. moeten in je zender uitstaan, het liefst ook je trims uitschakelen, voor zover dat mogelijk is.
JE MAG ABSOLUUT GEEN TRIMS GEBRUIKEN OP JE ZENDER, (OOK NIET ONDER HET VLIEGEN).
Het einige wat in je zender moet gebeuren is de endpoints van je Nick, Roll en Pitch zo instellen,
dat de uitslagen naar beide kanten op de AC-3X precies 100 aangeeft.

En eventueel de reverse voor je hekrotor wanneer deze omgedraaid dient te worden.
DE REST GEBEURD ALLEMAAL IN DE AC-3X.
 
Laatst bewerkt:
Even een opsomming wat er zoal in de AC-3X ingesteld kan/dient te worden.
(En dat is niet mis).
Voor de uitleg van de diverse benamingen, kun je het beste even de NL handleiding van de AC-3X downloaden van mijn site. www.kristalvideo.nl/helicopter.htm Helemaal naar beneden scrollen, dan zie hem staan.

Regulator Setup:
Reg. Setup van de tuimelschijf,
Proportionele (P) gevoeligheid.
Intergraal (I) gevoeligheid.
Voorstuur gevoeligheid.
Intergraal Limit.
Hoover Stabiliteit.

Reg. Setup van de hekrotor,
Proportionele (P) gevoeligheid.
Intergraal (I) gevoeligheid.
Cycl.-DMA gevoeligheid.
Smooth Stop.
Smooth Acceleratie.


Tuimelschijf Setup:
Pitch Mixer.
Roll Mixer.
Nick Mixer.
Servo 1-3 Hoek-Positie (Tuimelschijftype insteling).
TS-Mixer Electronisch.


Servo Setup:
Servo Neutraal Positie,
Heck Servo Nul instelling.
Tuimelschijf Servo-1 Nul instelling.
Tuimelschijf Servo-2 Nul instelling.
Tuimelschijf Servo-3 Nul instelling.

Servo Ompoling,
Tuimelschijf Servo-1 norm./inv..
Tuimelschijf Servo-2 norm./inv..
Tuimelschijf Servo-3 norm./inv..

Servo Uitslag Instelling,
Tuimelschijf Servo-1.
Tuimelschijf Servo-2.
Tuimelschijf Servo-3.

Servo Limit,
Hekrotor Servo Kant-A.
Hekrotor Servo Kant-B.
Tuimelschijf Servo-1 Kant-A.
Tuimelschijf Servo-1 Kant-B.
Tuimelschijf Servo-2 Kant-A.
Tuimelschijf Servo-2 Kant-B.
Tuimelschijf Servo-3 Kant-A.
Tuimelschijf Servo-3 Kant-B.

Servo Type Configuratie,
Hekrotor Servo Type 1-4.
Tuimelschijf Servo's Frequentie.


Sensor Setup:
Roll Sensor Norm./Inv.
Nick Sensor Norm./Inv.
Hech Sensor Norm./Inv.
Axis Rotatie Norm./Inv.
Vibratie Level 1-5.
Sensor Kalibratie tolerantie.


Stick Setup:
Hekrotor Expo.
Tuimelschijf Expo.
Hekrotor Stick-Dynamiek.
Hekrotor Stick-Deadband.
Tuimelschijf Stick-Deadband.
Stick-Kalibratie Tolerantie.


Tools:
Taal (Duits of Engels).
Fabrieksinstelling / Data laden / Data wissen.
 
Laatst bewerkt:
Zo nadat de kogeltjes op de servo-horns een gaatje terug zijn gezet (nu zo'n kleine 13mm tot het hard),
heb ik de servo-horns en tuimelschijf eerst weer op level gebracht.

De zender aan met alle knuppels precies gecentreerd.
Flybarless_Leveler-1.jpg



Toen eerst de servo-horns er zoveel mogelijk haaks opgezet.


Daarna de leveler over de as geschoven en mechanisch door het verdraaien van de links
zoveel mogelijk de tuimelschijf vlak uitgericht.
Flybarless_Leveler-2.jpg


Daarna in de AC-3X via het servo-menu de Nul-instelling van de tuimelschijf servo's precies horizontaal gezet.
Flybarless_Leveler-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Da stand van zaken op het moment.

Na het omdraaien van de bladhouders en de daardoor ook nodige veranderingen in de AC-3X gedaan te hebben,
ga ik nu nog één keer de hele AC-3X doorlopen zodat ik zeker weet dat alles goed staat (best spannend hoor!).
Zal zoals het er nu uitziet waarschijnlijk in het volgende weekend de eerste proefvlucht gaan doen,
mits het weer redelijk is uiteraard.

Nog even de laatste bevindingen over de nieuwe ESP:
Afgelopen zondag de eerste vluchten met de nieuwe ESP met de nieuwe 650L motor gedaan.

Vliegt heel stabiel, kon hem bijna loslaten, echt wel een verschil met de vorige modellen.
Komt waarschijnlijk door het andere tuimelschijf systeem, wat toch wel iets minder spelling heeft.
Had de gele funkey bladen er op zitten, deze zijn 1cm langer en een halve cm breder.
Van het meer powergedrag had ik wel iets meer verwacht.
Van het hogere koppel, dat merk je wel goed, de motor zakt totaal niet in.
Ook had ik nu maar 10 graden pitch ingesteld, terwijl ik normaal met 11 of 11,5 graden vliegt.
Dus zal de volgende keer weer met 11 graden proberen.

Met de huidige set up zijn de ontladingen als volgt (met 5 minuten vliegtijd) en pas landen na dat de timer is gegaan:
Zippy-1 = 2300mA verbruikt.
Zippy-2 = 2462mA verbruikt.
TrueRC = 2652mA verbruikt.
Dus dat is wel heel erg mooi, gewoon 1Amp minder in de zelfde tijd.

(Normaal zat ik op gemiddeld op zo'n 3400mA).

Ontvanger accu na drie vluchten = 410mA verbruikt in drie vluchten,
dus dat betekend rond de 135mA per vlucht (5 min.) met 3x BLS253, 1x BLS-251 en de Spartan DS-760 Gyro.
Dus dat betekend weer met mijn 2200mA accu dat ik zo'n 13 vluchten kan maken, dus veilig 10 vluchten.
Al met al dus gewoon een dag veilig qua ontvanger, servo's kan vliegen.
Dat zal dadelijk met de AC-3X setup wel even anders zijn, vrees ik.

Denk dat ik de logger even over gaat zetten ben wel erg benieuwd naar de verschillende waarden.

(De eventuele setup's kun je in één van mijn vorige berichten zien).

Zal de volgende keer proberen dat Martin even meegaat zodat hij wat foto's kan maken,
is altijd leuk toch!?
 
Laatst bewerkt:
Zo vandaag de eerst proef gedaan, helaas alleen gehooverd.
Was best eng voor de eerste keer, je weet nooit of je toch wat verkeert hebt gezet in de AC-3X.
Hij voelde toch nog wel erg gevoelig op de swach en de hek bleef ook nog niet echt stil.
Er was dan ook wel een behoorlijk stevig windje. (Zie video)

Al met al, er moet dus nog wel het één en ander bijgeregeld worden in de AC-3X.
Even wachten tot we weer een mooie dag hebben, helaas.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer even geprobeerd, ging geweldig (helaas geen filmpje).
Windkracht toch wel een dikke 4.
Op aanraden van Mario, de gevoeligheid op 100 in plaats van 60 gezet.
En ja hoor nu vloog het waanzinnig.
Wel nog even wachten op een beetje mooi weer en vooral even weinig of geen wind
om nog even de puntjes op de i te zetten in de AC-3X.
Bijnamen het vliegen is iets anders qua gevoel,
je laat hem bijvoorbeeld vooruit vliegen en je kunt gewoon de stick loslaten terwijl hij zijn weg vervolgd.
Het voelt gewoon alsof je minder hoef te sturen.
 
Omdat het niet al te lekker weer is,
ben ik maar alvast aan de Bell-222 romp begonnen waaruiteindelijk de flybarless heli in komt.

Bell-222 01.jpg


Als eerste was ik begonnen met de electronica op een print te solderen,
als volgt:
1. Een vierkanaals zelf te programmeren Mini-Flash (Hiermee kan ik de verlichting programmeren hoe ik wil).
2. Twee Mini-Beacons ( Dit is om een soort zwaailicht te maken met power LED's, zie ook het filmpje hieronder).
3. Drie servo vertragers (voor de retracts).
4. Één servo reverser ( voor de retract).


Als eerst aan de romp ben ik begonnen met de verlichting in de staartvin.
Bell-222 achter wit-1.jpg


Om dat draadje er doorheen te krijgen was wel even een *&^^$$@#@! werkje,
want je zit er zo doorheen en dan heb je een flinke beschadiging.
Maar het is gelukt.
Bell-222 achter draad.jpg


Toen dat klaar was en werkte, ben ik aan de rode en groene navigatie verlichting in de zijvleugels begonnen.
Rood links en groen rechts, zie hieronder.
Bell-222 rood-1.jpg


Bell-222 rood-2.jpg


Bell-222 groen-1.jpg


Bell-222 groen-2.jpg


Vandaag ben ik even wat aan het experimenteren hoe ik de afsluiters zou doen.
Ik heb niet gekozen om het met een stift of verf te doen,
maar met chroom plakband. Zie foto (hier heb ik er al een paar gedaan).
Afsluiters-1.jpg


Zo de volgende zet is om de twee beacons in te bouwen, en de landingslichten in de vleugels.
Daarna het frame erin uitlijnen, en mogelijk de retracts inbouwen als de servo's er zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je.

Ja het is helaas wel een standaard romp, dus er zijn er meerdere.
Maar deze wordt mede uniek door de verlichting en de flybarless wat zal zorgen voor een nog mooier gezicht, hoop ik.
 
Laatst bewerkt:
Standaard of niet....ik vindt het een prachtige romp.
Waar heb je deze van jou vandaan eigenlijk ?
 
tnx :)
Ga ik voor de rest je draadje even volgen om te zien of het een beetje probleemloos inbouwd ;)
 
Back
Top