Voor morgen heb ik voor de F5J clinic een Climaxx te leen.
Deze middag had ik even de tijd om eea in te stellen en een proef-vluchtje te maken op ons veld. Het weer was er ook naar.
Een beetje wind, iets te veel ZW maar prima te doen.
Ik had alles op de ontvanger aangesloten en op de zender al ingesteld en thuis gecontroleerd. Dus op het veld eea opbouwen en uitwegen en dan het spannende moment, het starten.
Maar dit verliep heel soepel, de Climaxx stijgt zeer rustig met een beetje down en na een twintig seconden had ik voorlopig genoeg hoogte. Even wat rondjes gedraaid en de Thermiekstand geprobeerd. Toen ik de thermiekstand uit zetten bleek het toestel ineens vooruit te willen alsof ik de speedstand aan had staan. Goed, maar eens de landing in gaan zetten en de flaps proberen. Het toestel kwam van grote hoogte en ook dat verliep zeer soepel. Een maal geland (3 mtr van m'n voeten) en alles in neutrale stand zag ik dat de rolroeren iets te veel up stonden en daardoor de flaps ook te veel up hadden. Dit even bij getrimd.
Een andere accu erin (iets lichter) en weer gestart. Ik merkte meteen dat ie veel stabieler vloog, rechte lijn omhoog. Boven aangekomen de thermiekstand aan en hij bleef maar stijgen. Ik kon m'n ogen niet geloven. Op een gegeven moment werd ie wel heel klein en heb toen de remmen erin gegooid. Met extra op down kwam ie rustig weer naar een meer zichtbaar bereik. En meteen weer in de volgende stijger. Ik kon m'n lol niet op vandaag. Wat een feest. Precies weer hetzelfde scenario. Geweldig.
Uiteindelijk moet je dan toch naar beneden en wilde ook eens kijken of ie zonder flaps naar beneden komt. Dit moet je bij dit type toestel toch eigenlijk niet doen. Jeetje, ik schrok me een hoedje. De vleugels lijken alle kanten op te wapperen

. Meteen de snelheid eruit gehaald en weer netjes aan de voeten geland. Bij te hoge snelheden fluttert het alle kanten op, dus dat gaan we niet doen!
Dus, al met al een hele leuke kist waar ik zeker morgen veel plezier aan ga beleven (dat had ik zeker vandaag). Jammer dat het een geleend kistje is

.