Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk Raymond.

    Ik vandaag weer eens een dlg gezwiept. Was denk ik wel anderhalf jaar geleden! Eerste vlucht direct 35minuten. HEERLIJK. Daarna nog regelmatig mooie vluchtjes gemaakt. Ik was het vliegen met een dlg niet verleerd. Had zelfs het idee beter dan ooit te vliegen. Misschien dat ik door de snellere en zwaardere zwevers waar ik veel mee gevlogen heb de afgelopen tijd beter vooruit heb leren denken.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.817
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is grappig Berrie.
    Ik heb mijn dlg vanmiddag ook voor het eerst dit jaar jaar weer geslingerd. (de spullen in mei bij hk besteld zijn eindelijk binnen) hoger als 25 a 30 meter kom ik niet.
    Daar heb ik me inmiddels bij neergelegd.
    De thermiek doet toch de rest.
    Mijn instellingen moeten nog beter maar de smaak gelijk weer te pakken.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Eindelijk weer even ontspannen kunnen vliegen? :proost:


    Rick
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    klinkt goed, huey en ik gebben bij Anja gevlogen... maar een uurtje want er moest een nieuw niobe vleugeltje in de zak..... twas heerlijk, lekker wat belletjes gepakt met de niobe, en af en toe geZelli met een buiZerd gevlogen
     
  5. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gave film, mooie omgeving (bietje jaloers) :)!!
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag (even) heerlijk gevlogen, begin van de middag zat er lichte thermiek en hielp het dat de maïs gemaaid werd. Daarna brak er een licht zonnetje door en toen begon het feest. Overal waar je vloog begon het te stijgen, heel rustig eh heel gestaag. Wat is dat relaxed vliegen. Helaas door andere afspraken vroeg moeten inpakken maar kijk weer terug op een heerlijk zweefmiddag.

    [​IMG]
     
  8. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ben sinds juli ook lid van de Ermelose Luchtvaart Club, op een prachtige locatie 5 km van mijn huis.:p

    Het was zo mooi weer, gauw een snipperdag en met een heerlijke temperatuur, veel starts met de Crystal gemaakt , met behoorlijke hoogteverschillen;).

    Prachtlocatie en net zoals in Ede gezellige mensen.

    Helaas geen tijd gevonden om mijn fototoestel te pakken.

    groet


    Terence
     
  9. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Top Terence,altijd fijn vliegclub dichtbij de deur
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Raymond, het valt me op dat jij met duim en wijsvinger stuurt, maar Jasper met zijn duimen... of stuur je alleen de heli op die manier?
     
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Voor morgen heb ik voor de F5J clinic een Climaxx te leen.
    Deze middag had ik even de tijd om eea in te stellen en een proef-vluchtje te maken op ons veld. Het weer was er ook naar.
    Een beetje wind, iets te veel ZW maar prima te doen.
    Ik had alles op de ontvanger aangesloten en op de zender al ingesteld en thuis gecontroleerd. Dus op het veld eea opbouwen en uitwegen en dan het spannende moment, het starten.
    Maar dit verliep heel soepel, de Climaxx stijgt zeer rustig met een beetje down en na een twintig seconden had ik voorlopig genoeg hoogte. Even wat rondjes gedraaid en de Thermiekstand geprobeerd. Toen ik de thermiekstand uit zetten bleek het toestel ineens vooruit te willen alsof ik de speedstand aan had staan. Goed, maar eens de landing in gaan zetten en de flaps proberen. Het toestel kwam van grote hoogte en ook dat verliep zeer soepel. Een maal geland (3 mtr van m'n voeten) en alles in neutrale stand zag ik dat de rolroeren iets te veel up stonden en daardoor de flaps ook te veel up hadden. Dit even bij getrimd.
    Een andere accu erin (iets lichter) en weer gestart. Ik merkte meteen dat ie veel stabieler vloog, rechte lijn omhoog. Boven aangekomen de thermiekstand aan en hij bleef maar stijgen. Ik kon m'n ogen niet geloven. Op een gegeven moment werd ie wel heel klein en heb toen de remmen erin gegooid. Met extra op down kwam ie rustig weer naar een meer zichtbaar bereik. En meteen weer in de volgende stijger. Ik kon m'n lol niet op vandaag. Wat een feest. Precies weer hetzelfde scenario. Geweldig.

    Uiteindelijk moet je dan toch naar beneden en wilde ook eens kijken of ie zonder flaps naar beneden komt. Dit moet je bij dit type toestel toch eigenlijk niet doen. Jeetje, ik schrok me een hoedje. De vleugels lijken alle kanten op te wapperen:confused:. Meteen de snelheid eruit gehaald en weer netjes aan de voeten geland. Bij te hoge snelheden fluttert het alle kanten op, dus dat gaan we niet doen!

    Dus, al met al een hele leuke kist waar ik zeker morgen veel plezier aan ga beleven (dat had ik zeker vandaag). Jammer dat het een geleend kistje is :(.
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Een Climaxx is inderdaad een heerlijke kist voor F5J.. ;-)

    En dalen uit thermiek inderdaad met full-flaps en eventueel een spin..

    Veel plezier morgen.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zou ook wel eens zo mooi een bel willen pakken......dat is mij in Nederland nog nooit gelukt!
     
  14. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Volgens mij heb ik je Diva in mijn achtertuin eens snel klein zien worden, net voordat mevrouw in blauw pakkie kwam;)

    Terence
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Touché Terrence!.......die was inderdaad echt heel goed!

    Maar met f5j lukt het me (nog) niet
     
  16. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Vandaag even met mooi weer, met mijn KA-8B gevlogen.
    Volendeweek voor drie dagen naar de Gerlitzen, en dan gaat hij zeker mee.

    Zie filmpje
    [media=youtube]HqdoawG7_ak[/media]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Aan het eind van de middag even mijn SMG Aros naar veld genomen en voorzichtig wat boven de hand laten zweven. Dat ging goed en de volgende handstarts ook. Daarna de motor aangezet na handstart en mooi rustig ging deze vliegende vleugel de lucht in. Mooi vliegbeeld alleen landen... ding blijft maar zweven ;-)
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Die kende ik nog niet. Prachtige kist!

    aros
    [​IMG]
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi toestel, duidelijk een broertje van mijn Sirion.
    Hoe doe je de handstart? Met die grote duwschroef is het geen lolletje om 'm op te gooien, en bij weinig wind is het ook niet makkelijk om 'm zonder power te gooien. Uiteindelijk bleek een stuk elastiek bij mij het handigste, maar het is nog steeds zo dat-ie niet vaak vliegt omdat ik tegen de start opzie.
     
  20. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Bart, ik gooi hem liever ook niet met draaiende 15 inch prop ;-)
    Gooi hem weg en start dan de duwprop en dat gaat goed. De Aros zweeft bij weggooien ook al mooi bleek bij het testen gisteren en durfde het dan ook wel aan om hem weg te gooien en motor dan te starten. Fraaie kist in ieder geval en de Sirion is het kleine broertje inderdaad. Weinig geziene zwevers zijn het.

    Groeten Peter.
     

Deel Deze Pagina