Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.511
    Locatie:
    groningen
    upload_2022-12-31_11-13-47.png

    Onder het woord Ketelmeerweg?


    jan.
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.995
    Locatie:
    IJsselstein
    Verwacht het wel.
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.472
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, maar dan op de rand van het water op de dijk.
    Aan de west-kant van de snelweg kan ook, die is beter voor ZW.

    Let op dat je niet de fout maakt om bij NO wind te proberen op die dijk te gaan vliegen.
    Dat lijkt mooi (dijk is ook hoger aan de polderkant!) maar werkt absoluut niet met turbulentie.
    Al 2x een vliegtuig aan gort gevlogen.

    Aan de waterkant werkt het schitterend. Je komt niet heel erg hoog maar het is ruim
    voldoende om met niet te grote modellen heen en weer te crossen.

    ketelmeer_helling.png
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.511
    Locatie:
    groningen
    Is dat waar je die rode lijnen getekend hebt?

    (Geen ambitie om morgen in de auto te stappen en die kant op te komen, maar ben toch benieuwd . . . )


    jan.
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.093
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De laatste keer vlogen we bij de rechter streep want toen was het zuidenwind. De linker streep is het gebied om bij zuidwesten wind te vliegen. Daar is de dijk ook wat hoger ivm golfslag op het Ijsselmeer. Daarvoor moet je wel een stuk omlopen onder de brug door.
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.093
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ook vandaag weer zuidenwind dus een bezoekje aan de dijk bij de Ketelbrug. Een mooie kans om mijn nieuwe Waco troepen transport zwever in te vliegen. De romp is van timmerplaat van de Gamma. De vleugel is schuim met balsa indeling. Spanwijdte is 1 meter 40. F8B6F2B1-4534-485A-A412-98B568F6EBCA.jpeg C5930F37-9BD0-4E06-9D67-8F06B665E08D.jpeg A3F4D6A8-3351-4A35-8F77-BF2BD6AFCBD9.jpeg C095983E-94B2-4035-BCE8-D2E3B6EF883D.jpeg
     
    Helikapoter, aurectar, GeeW en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.511
    Locatie:
    groningen
    Zijn de vier foto's op dezelfde locatie genomen?

    (Foto drie kan ik niet goed plaatsen . . .)

    Grappig kistje.


    jan.
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.472
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Foto 2 is ergens aan een IJsseldijk genomen.
    1, 3 en 4 zijn aan de dijk van het Ketelmeer bij de A6, Ketelbrug.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.511
    Locatie:
    groningen
    Twee, die bedoel ik.


    jan.
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.093
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja dat is bij mij thuis. Dat was de meest duidelijke foto van het model dus die heb ik er maar tussen gezet. Daar heeft hij ook even gevlogen maar die dijk is ongeveer 2 meter lager, en dat verschil merk je wel. Ook is is de wind bij het Ketelmeer net iets harder en constanter.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.511
    Locatie:
    groningen
    Wat bedoel je daar nu precies mee? :hammer:

    Op de foto's lijkt het gewoon een ribben vleugel, met een ingedekte neus.

    Van welke tekening gebouwd?


    jan.
     
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.093
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ik zie dat de spellingscontrole me nekt. Het is balsa indekking. Ik heb de schuimkern aan de voor- en achterzijde volledig ingedekt en daartussen stroken geplakt. dat lijken inderdaad net capstrips op ribben.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9708 deze tekening heb ik als basis gebruikt maar als A4-tje uitgedraaid en zelf een geheel andere constructie gemaakt
     
  13. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Dit jaar ging de vakantie naar Denemarken, we hadden een huisje in de buurt van Hanstholm.

    Ik had mijn hellingzwever meegenomen en heb heerlijk kunnen zweven op 2 plekken bij Hanstholm.

    De eerste locatie vloog ik achter de visfabrieken met windkracht 6 N/W, het vliegen ging fantastisch met de de nodige ballast maar het landen was een uitdaging omdat het landingsgebied voor mij aan de kleine kant was met als gevolg een afgebroken tip :confused:. Maar met ductape en de nodige lijm was de tip niet mooi maar wel functioneel gerepareerd:D.

    De tweede locatie was pal op het westen naast de haven. Daar vloog ik vanaf 19:00uur tot bijna zonsondergang met windkracht 3.

    Het landingsgebied op deze locatie is iets groter zodat het landen geen brokken opleverde.
     
    Bruno van Hoek, lecraM, Hein.z en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.472
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vakantievliegtuigje mee - wat een goed idee! :banana:

    De mefisto heeft sinds vorig jaar een houtrn kist en kan dus mee in de drijver van de trimaran. Nou was het afgelopen dagen zulk beestenweer dat ie toch niet uitgepakt is, maar gisteren dan eindelijk raak. Norderney, noordstrand. 3 a 4 bft loodrecht op het duin.

    Fotos willen niet verstuurd worden dus die volgen zometeen.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.058
    Locatie:
    Gouda
    k heb zaterdag en zondag de nationale franse wedstrijd meegevlogen die op Font d'Urles was gepland, maar vanwege de noorden wind (Mistral) was verplaatst naar Col de Menee. Verzamelen op een parkeerplaats op 1410 meter dan een best lastige voettocht van 50 minuten naar 1665 m. De afdaling duurde langer vanwege de vermoeidheid én de moeilijkheidgraad.

    IMG_20230805_110538-3.jpg

    Met 18 tot over de 25 m/s was de wind zeer vlagerig en turbulent. De helling draagt super over een heel groot gebied, maar de lift aan de rand valt wat tegen. Ik had tijden onder de 30 sec verwacht toen ik de windsnelheden en helling zag, maar de snelste tijd was 30.60 seconden door Mathieu Mervelet.
    Ik heb alle 17 ronden met de Pace gevlogen, waarbij ik mijn 2 snelste tijden met de Pace heb gerealiseerd (37.12 en 37.42 alleen met de FS3 was ik ooit sneller). Op Taiwan na was dit voor mij de wedstrijd met de moeilijkste condities, het vliegen was moeilijk maar het landen ging door het ontbreken van een rotor redelijk te doen, indien je op de juiste plek landde. Het waren wel dus 2 super dagen en voor mij zonder enige schade.
     
    lecraM, Ariel, hstruyk en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.472
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    IMG-20230806-WA0012.jpg IMG-20230806-WA0026.jpg IMG-20230806-WA0031.jpg
     
    Ariel, Fotor, ISOLA2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.472
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag geen hellingwind, maar wel 3 km vliegveld op 150 m van de boot. Wat wil je nog meer? (Lijnstart, 140 m gemiddeld)

    IMG-20230811-WA0023.jpg IMG-20230811-WA0024.jpg
     
    Rick NL, lecraM, jve en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.425
    Locatie:
    Rijnsburg
    Thermiek?;)
     
    Gerrit_E en DirkSchipper vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.472
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Helaas heb je daar gelijk in ... 1x doorgestegen naar 155 m en voor de rest vooral gestaag gegen de wind in hangen en naar beneden. Maar, het was de moeite waard :)
     
    jve en Justus vinden dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.421
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Over thermiek gesproken, afgelopen donderdag na een lange tijd eindelijk een prachtige zomerse dag. En dus eindelijk weer eens vliegen. In de middag begon er de thermiek ontstaan, met de GPS kist starten op +/-120mtr, heerlijk door stijgen naar 300mtr en weer afbouwen in speed en weer door. Zo, heerlijk, ruim een half uur gevlogen. Daarna nog met de DLG gevlogen, wat n dag.
     
    Rick NL, Amigo II, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina