Mijn Walkera Master CP heeft storing...

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Herman87, 13 jan 2020.

  1. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Goedenavond,

    Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraagje over mijn Walkera Master CP. Nadat ik m een poosje niet gebruikt heb, was de accu stuk. Dus heb ik een nieuwe accu besteld, maar nu doet hij het nog steeds niet. De wieken willen niet draaien. Hij maakt wel geluid en kantelt de wieken wel, maar verder komt hij niet. De staartrotor wil ook niet draaien. Weet iemand hoe dit kan komen en hoe ik dit probleem kan verhelpen?
    Bedankt alvast!

    Groetjes Herman
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.533
    Locatie:
    Rotterdam
    Een goedemorgen, welkom op het forum!

    je vraag is niet zo makkelijk als je misschien denkt..
    electronica is een raar iets.
    daarnaast kunnen soms kleine dingen kapot zijn, waardoor compleet andere zaken raar gaan doen.

    dus eerst wat vragen ;-)
    - je zegt dat de accu kapot was. hoe wist je dat?
    - heb je de accu gemeten met een multimeter of zoiets, misschien is namelijk je lader kapot. standaard muurladers voor lipo's zijn nooit van die hoogvliegers.
    ik kan even niet vinden wat voor accu erin zit. ik denk een 2 cel of 3 cel lipo. bij 2 cel moet de accu iets onder de 8,4 volt zijn als hij is volgeladen. bij 3 cel iets onder de 12,6 volt.

    omdat de besturing blijkbaar wel werkt. Maar, de besturing gebruikt maar 5 of 6 volt. de motor heeft meer volt nodig.
    dus het kan zijn dat er een probleem in de motorregelaar zit.
    feit dat alles wel werkt, geeft ook aan dat er geen storing is.
    bij een storing zou alles stil moeten blijven staan, of ongecontroleerd moeten gaan bewegen.

    of het is heel simpel.
    bijvoorbeeld dat het gas niet op 0 staat.
    de meeste motor regelaars hebben een beveiliging, dat wanneer er geen 0 gas wordt gezien, de motor niet wordt aangestuurd.
    oftewel, dan werkt alles. behalve de motor.
    staan alle schakelaars op je zender goed? 3d modus uit en zo?
     
  3. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.202
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Misschien heb je een switch om hem te armen niet omgezet ;) ?
    Is hij nog origineel of met een brushless conversie ?
     
  4. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor jullie reactie!
    Ik heb deze helicopter nieuw gekocht dus bij mijn weten is hij nog origineel. Geen idee wat je met armen bedoelt? Alles wat kon heb ik al een keer getest w.b. het switchen. Maar geen resultaat dus.
    De accu was helemaal opgezwollen en de lader gaf aan dat de accu kapot was. Vandaar dat ik een nieuwe gekocht heb. Nu laadt de (3 cel lipo) accu weer goed op, geen foutmeldingen o.i.d. Ik heb geen multimeter of zoiets, maar ik ga er vanuit dat dat het probleem ook niet is.
    Bij het opstarten beginnen de rotars te trillen alsof ze willen kantelen. Als ik hem dan op 60% zet, dan trilt hij niet.
    Alle schakelaars op de zender staan goed, volgens de gebruiksaanwijzing. De 3D modus zegt mij niks.
    Zo heel veel ervaring heb ik helaas niet...
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.533
    Locatie:
    Rotterdam
    Armen is een engels woord.
    Een motorregelaar moet eerst 0 gas zien, dan pas “armt” hij, en gaat hij pas de motor aansturen

    wat bedoel je met dat je hem op 60% zet, en wat bedoel je met “rotars”?
    komt er een geluid van de heli af als de accu eraan gaat?
    Veel regelaars geven een geluid als ze gereed zijn voor actie.

    maar.
    Lullig gezegd.
    Je hebt hem jaren geleden opzij gezet, toen hij het al niet deed
    De oorzaak was waarschijnlijk dus niet de accu. Best kans dat er iets anders aan de hand is.

    komen er 2 of 3 draden uit de motor?
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Kan je geen filmpje posten waar je laat zie. hoe jem opstart en wat de heli doet?

    Ik heb ook het vermoeden dat je regelaar niet armed, of dat je throttle hold er op hebt staan

    gr kees
     
  7. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    Ik leer steeds meer :) Inderdaad armed de regelaar niet, als ik jullie uitleg goed begrijp. Wat moet ik hiermee?
    Even een reactie op jullie andere vragen:
    - Met 60 % bedoel ik 60% van het gas.
    - Met rotors bedoel ik de hoofdrotor.
    - Er komt geen geluid van de heli af als de accu eraan gaat.
    - Toen ik de heli opgeruimd heb, deed hij het nog. Ruim een jaar later was de accu opgezwollen etc.

    Ik zal proberen dit weekend een filmpje te maken van het probleem.

    Groeten Herman
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Hengelo
    Normaalgesproken geeft de esc een signaal af als je de spanning er op zet. Vaak een geluidsignaal gevolgd door een aantal piepjes gelijk aan het aantal gekoppelde cellen, of piepjes welke aangeven hoe de esc is geprogrammeerd.

    Heb je geen geluidsignaal dan kan:

    a De esc (regelaar) defect zijn
    b De verbinding ontvanger-esc verbroken
    c Er een motorkabel of meerdere los zitten (zijn er ws 3)
    d De regelaar niet gecalibreerd zijn, hoewel hij dan meestal ook wel gaat piepen.

    Een mogelijke oplossing is:

    Rotorbladen verwijderen, zou ik nu sowieso zeker doen. Dan zo mogelijk even de motor los van het tandwiel en dan zender aan, gas op max, en throttle hold er af, vervolgens akku aankoppelen en als de esc werkt geeft hij een signaal, meestal een melodietje. dan gas naar nul. dan piept hij weer en start op. Dan moet de motor het meestal weer doen.
     
  9. Herman87

    Herman87

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Hier is het filmpje van het probleem:
    De motor van de rotor doet het wel, die heb ik even apart getest.
     
  10. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.480
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Oh simpel probleempje, volgorde van inschakelen.
    Eerst de zender aan zetten met de gasstick dicht en dan pas de accu op de heli aansluiten.
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Herman,

    Hoewel ik denk dat het probleem daar niet in zit is het altijd verstandig eerst je zender en dan je heli aan te zetten.

    Daarnaast zie ik je geen schakelaar omzetten voor je de knuppel beweegt. Normaal gesproken hebben helis een zgn Throttle hold schakelaar, zonder deze om te zetten gaat de motor niet draaien. Meest al de schakelaar rechtsboven achteraan de bovenzijde. Soms ook links.

    Check ook even of bij de linker knuppel (pitch en gas) omhoog of dan de voorzijde van de bladen omhoog gaat wijzen, bij jou gast de swash nl omlaag, vaak is dat gelijk aan de voorzijde van het blad. Dat is echter soms idd ook andersom, dat kan de opbouw van de kop zijn.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.533
    Locatie:
    Rotterdam
    los van bovenstaande.


    als je hem werkend weg zet.
    en hij werkt niet meer als je hem weer oppakt, moet er iets veranderd zijn.
    of aan de heli kant
    of aan de zender kant

    in opslag kan er wel eens iets bovenop vallen. maar dat zou je moeten zien.
    als de heli met de accu los(!!) alleen heeft gestaan, kan daar dan verder niet veel mee gebeuren.

    de zender zo'n zelfde verhaal.
    al ligt de boel 10 jaar, het geheugen van zo'n ding blijft hetzelfde.
    batterijen erin, en alles zou hetzelfde moeten werken als toen je hem weglegde.
    elektriciteit werkt in dat opzicht niet zoals een auto oid. er is geen benzine wat door de pakkingen en rubbers vreet.

    alternatief: alles heeft lang stil gestaan.
    en alles werkt nog perfect.
    alleen de piloot weet niet meer waar alle knoppen voor zijn
    (gebeurd iedereen wel eens:D)



    Mijn gok is dat er een beveiliging actief is.
    een throttle hold schakelaar, of er staat nog een 3d stand geactiveerd (zit standaard al in de programmering vaak)
    dus, het kan een combinatie van een paar knoppen zijn..

    heeft jouw zender een servo monitor menu?
    bij futaba heet het zo, ieder merk geeft zijn eigen naam aan zo'n menu. in dat menu laat de zender zien welke servo's de zender aanstuurt, en hoeveel.
    als daar het gas kanaal op 0 blijft staan, weet je dat de zender het gas niet aanstuurt, en dat er dus in de zender wat mankeert.
     
  13. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.480
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Op pagina 15 van de Engelstalige handleiding staat wat de volgorde van inschakelen is.
    Doe je dit niet op die volgorde dan gaat het uit veiligheidsoverwegingen niet werken.


    volgorde.JPG
     

Deel Deze Pagina