Mijn winterbouw project de catalina

Graag zou ik aan een ieder die informatie kan geven over en met betrekking van het bouwen van een catalina met mij contact op te wllen nemen maar zeker via het modelforum te reageren daar we dan met zijn alle de ervaring van de werkzaamheden kunnen delen .
Ik heb afgelopen week de tekeningen van Modelarskie uit polen binnengekregen uit polen .
Dit is een catalina met een spanweidte van 245cm en zou gevlogen kunnen worden met twee 4cc brandstofmotoren.
Elk deskundig advies welkom daar ik nog geen ervaring heb met watervliegtuigen .
:!: :idea: :?:

Hallo Catana

Bekijk eens het onderwerp Catalina vliegboot opknapper (Bosmodelair) eens.
Hier vind een aantal foto's van mijn Cat.
Starten en landen kan zowel van water en land.
Tevens een link naar You Tube "Catalina bij de Goudse op Boskoop"
De kit van dit model komt uit de U.S.A. G & P SALES.
Momenteel is er een tweede in aanbouw,tekening(en) van www.vintagercplans.com.

Gr,Ronald

Hallo Katana,
2x4cc voor een spanw van 245cm is wat weinig als je het mij vraagt.
ik hen een Piper Seneca van 195cm gehad met 2x4cc en dat ging maar was zeker niet overpowered.
De Dornier Do-17 van 240cm had 2x7,5cc en vloog ook goed maar het zelfde, geen power over
Persoonlijk zou ik niet minder dan 2x10cc (of 2x15cc 4takt)
voor waterstarts moet je zeker power voldoende hebben.
Ger is ook bezig met een cat van 275cm maar een met eletro motoren

Bij deze ben ik al blij met jullie reactie's.
Beste jetpropdlxl ik zelf sta ook wel sceptisch tegen over het gegeven op de bouwbeschrijving van 2 motoren van 4 cc
maar tegen die tijd als de romp ruwbouw klaar is wil ik hierop nogeens duidelijk op terugkomen .
De gegevens van ronald wil ik ook beter na zien om later toch de goede beslissing te nemen ivm de motoren.
:) :D

Hee Katana,

welkom op dit wonderschone forum :thumbsup:

Dit is een catalina met een spanwijdte van 245cm en zou gevlogen kunnen worden met twee 4cc brandstofmotoren.
Dit gaat voor het watervliegen niet goed denk ik.

Net zoals Eric (jetpropdlx) al aangeeft zou ook ik eerder gaan voor 2x een 10cc.

De 4cc versie vliegt misschien wel maar dan alleen vanaf land en als je hem erg licht bouwt.
Vanaf water heb je toch even iets meer power nodig.

Ronald doelt op dit draadje waar ook zijn Catalina in voor komt:
Catalina vliegboot opknapper (BosModelAir)

Catalina met 2.45 mrt spanwijdte = 2 x Saito 56 o.i.d
Mijn Canadair 215 is klaar en hierop staan ook 2 Saito's 56.
De spanwijdte van dit model is 2.10 mrt met een gewicht van rond de 5.5 kilo.
Ik heb vermogen genoeg want de kist spuit weg.
Nee 4 of 5 cc is wat te magertjes zeker om te de kist van het wateroppervlak te krijgen
maar hoe lichter hoe beter dus minder vermogen,geldt eigenlijk voor elk model toch!
De grote Catalina van de firma P.A.F ook 2.45 mrt kan met 2 x 5 cc wel goed van het water opstijgen
en dat komt omdat deze Cat licht is.
Op dit moment ben ik zelf ook bezig met een nieuw model van de Catalina. :P
Mijn vorige is helaas gesneuveld,de foto's op dit forum waren ook de laatste.
Oorzaak.....iemand schakelde zijn zender in op hetzelfde frequentie en kanaalnummer
terwijl ik met de Cat aan het vliegen was. :evil:
De nieuwe word gebouwd van tekening en is volledig van hout www.vintagercplans.com.
Ook deze word weer een amphibie dus met landingsgestel.
De motoren zijn twee 15cc Saito's welke van de vorige Catalina af komen en onbeschadigd
zijn gebleven,de spanwijdte van deze is 108 " rond de 2.80 mrt gewicht is nog onbekend
maar de constructie is erg licht
Kist moet klaar zijn voor de volgende watermeeting maar dat gaat wel lukken 8)

Mzl,Ronald

Op dit moment ben ik zelf ook bezig met een nieuw model van de Catalina.
Mijn vorige is helaas gesneuveld,de foto's op dit forum waren ook de laatste.
Oorzaak.....iemand schakelde zijn zender in op hetzelfde frequentie en kanaalnummer
terwijl ik met de Cat aan het vliegen was.
Dat meen je niet 8O :cry:

Jawel Berto geen grapje.
Maar gebeurd is gebeurd,het is verder prima afgehandeld maar je model heb je er
niet mee terug.
Er komt een nieuwe iets groter,lichter en mooier :P
Ik hou het spannend 8)

Mzl,Ronald

mijn winterproject de catalina

Beste forum leden ik ben er op het ogenblik volop aan het bouwen aan mijn catalina .
Ik heb al diverse foto's van mijn werkstuk gemaakt om al die gene die ook met deze zeer besmettelijke bactrie of virus is besmet te laten zien wat een boertje uit het brabandse heeft gebouwd.Dit toestel wat ik dacht even te bouwen kost ongeveer net zoveel energie en geduld als 30 jaar getrouwd zijn .Ik heb daarom mijn tijdschema iets aangepast van ongeveer 3 maanden naar 6 tot 8 maanden .Ik moet er even iemand bij halen om de foto's op het modelforum te plaatsen maar hoop deze week het voor mekaar te hebbben om jullie mijn vorderingen bij de bouw te kunnen tonen .

Wij zijn zeer benieuwd naar de foto`s.

Als je deze zelf hebt gehost kun je de link tussen de tags plaasten.
Je kan foto`s ook uploaden via modelbouwforumfotupload oid maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Wij wachten geduldig af.

Hier de foto`s van het project van Katana:
834770d9241df68.jpg

834770d9243084f.jpg

834770d92442978.jpg

834770d98f0f89f.jpg

834770d98f21a07.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor die romp. Dat is nou met recht een vliegboot, en niet gewoon een watervliegtuig....

Bart :xmas:

Hoi Katana , BLA.... ;)
ziet er mooi uit!!!
Het zou zonden zijn dat zo'n toestel niet in zijn element (Watervliegen) zou gebruikt worden,
Bij een treffen is er normaal altijd een rubberboot beschikbaar dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik heb vorig jaar voor het eerst watergevlogen (?? oid) het zeker een aanrader, heerlijk met 30gr met de voeten in het water vliegen

ps je gaat toch geen vliegboot bouwen om alleen vanaf land te vliegen :nooo:
velo.gif
:nooo:

Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar voor het eerst watergevlogen (?? oid) het zeker een aanrader, heerlijk met 30gr met de voeten in het water vliegen
Sommigen niet alleen met de voeten ;-)

Maar ben het helemaal met je eens dat deze kist gebruikt moet worden waarvoor die gemaakt is, maar dat zal vast goedkomen :-)

Dat ziet er netjes uit.
Deze kist moet zeker van het water opstijgen.Dan is ie in z'n element en waar die voor ontworpen is.
Hoop dat ie vliegt op de watervliegmeeting in april 2008.

Mvgr hans

katanatje

Ja het is jammer als deze kist alleen maar over het gras zou rijden,
dus Mister T ombouwen voor water vliegen

Beste forum leden ik ben er op het ogenblik volop aan het bouwen aan mijn catalina .
Ik heb al diverse foto's van mijn werkstuk gemaakt om al die gene die ook met deze zeer besmettelijke bactrie of virus is besmet te laten zien wat een boertje uit het brabandse heeft gebouwd.Dit toestel wat ik dacht even te bouwen kost ongeveer net zoveel energie en geduld als 30 jaar getrouwd zijn .Ik heb daarom mijn tijdschema iets aangepast van ongeveer 3 maanden naar 6 tot 8 maanden .Ik moet er even iemand bij halen om de foto's op het modelforum te plaatsen maar hoop deze week het voor mekaar te hebbben om jullie mijn vorderingen bij de bouw te kunnen tonen .
Hallo Katana!!!
Indien je informatie wil hebben over het bouwen van een PBY Catalina, vraag maar raak!!!:confused: De mijne is (gelukkig) bijna klaar; wat een monsterproject. Kijk maar eens in het forum bij vliegende schaalmodellen onder PBY5-A Catalina, daar zie je hem staan.

Groet van Bart.

Hoe is het mee uwe vinger:fuckyou2:

Is het bloed al uit de auto gewassen:D

Een electro prop snijd harder als je denkt:help: en dan te denken
dat je met een 80cc motor gaat werken:alien:

Back