mijn Yak bouwverslagje.....

@Rick

Aangezien de Ikarus Yak geheel couplingsvrij is kun je hier betere precisie programma's mee vliegen dan met een Knuffel. (Ik heb met zowel de Yak als de Knuffel het "c" programma en het "F3p" programma gevlogen en de couplings in de Knuffel maken het gewoon lastiger.)

Een gespecialiseerd precisie wedstrijd model als een "Shockwave" o.i.d. gaat natuurlijk nog iets beter.
 
Ja een Yak kan ook, het is maar net welk vliegtuig je het fijnst vindt vliegen..
Toch zou ik echt een ShockWave aanraden, vliegt super.. :wink:

Groeten Robbin
 
raymon zei:
Bert zei:
Gaatjes?

Je bedoeld de "aerodynamic boundery layer directional cross feed trajectories for maximum deflection control response enhancement"?
kan dit nu in het nederlands?
ik heb wel net tentamen engels mondeling gedaan maar dat betekend niet dat ik het snap:P


Geeft nix hoor, ik met m'n HTS vliegtuigbouw snap nog net wat er staat, maar begrijp niet dat het zo zou werken.. volgens mij werkt het juist tegen en worden de responses juist 'zachter'

@Bert.. Ik heb me suf zitten piekeren, maar kan me er geen voorstelling bij maken dat die gaatjes enig nut zouden hebben.. Zit hier een logische theorie achter?

MArco
 
Het gaat er niet zozeer om het roer effect te versterken of te verzachten, maar meer om het roer effect voorspelbaarder te maken bij grote uitslagen. De gaatjes zorgen voor een bewuste verstoring in de grenslaag zodat plotselinge overgangen van laminair naar turbulente afstroming rond de achterlijst van de roeren bij grotere uitslagen geen onvoorspelbaar stuur gedrag kunnen veroorzaken.

Bovendien blijken de gaatjes de verticale duiksnelheid wat te limiteren wat voor bepaalde figuren in wat hogere indoor hallen van voordeel is.

Voorlopige vliegtests lijken erg veelbelovend voor precisie vliegen.
 
YayHoles.JPG


Grotere 8mm gaatjes, klaar om te testen zondag ;)
 
Ik snap al een beetje waar het om gaat, maar of het met het omslaan van laminair naar turbulent te maken heeft betwijfel ik.

Vlakke plaat onder een behoorlijke invalshoek
Ruw oppervlak depron.
Vierkante neuslijst

Ieder van deze eigenschappen alleen gearrandeerd al een turbulente grenslaag, zeker aan de achterlijst.

Het is dus iets anders.

De gaatje zorgen er denk ik voor dat de vortex die ontstaat achter het omhoog uitgeslagen roer, zich niet (of minder snel) naar boven verplaatst (en weer terug als de druk vereffend is, dit kan hel snel gaan). Je voorkomt daarmee dat het roer gaat staan wapperen als een vlag, of af en toe lijkt te overtrekken.

Dat de gaatjes er voor zorgen dat een duikvlucht minder snel wordt is ook wel logisch, door de gaatjes laat de stroming waarschijnlijk eerder los en wordt het zog breder. Breder zog = meer geinduceerde weerstand = aerodynamische rem.

Klopt dit een beetje met de ervaring?

Marco
 
Back
Top