Mijn zelfbouw Helixer100

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door helixer, 29 jul 2019.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    We hebben allemaal wel wat van dat spul liggen in een la of doos waar best nog wel wat mee te rommelen valt. Misschien is dat juist leuker om alles weer nieuw te gaan bestellen. Zo had en heb ik heel wat onderdelen en elektronica spullen liggen om er zelf wat me te gaan bouwen. Heb ik in het verleden al meer gedaan, maar nu wilde ik iets crash bestendigers bouwen en dat is me aardig gelukt. Het is nu een 3 kanaals toestel, maar zo om te bouwen naar een 4 kanaals toestel als ik de ailerons ga gebruiken.

    [​IMG]

    De platte romp heb ik gebouwd van dat gamma schuim van 2,5mm dat je onder laminaat legt. Ik heb 2 platen gemaakt met aluminium folie ertussen gelijmd. (zie foto).[​IMG]



    Waarom? Omdat zo het materiaal extreem buigzaam is geworden. Wikkel maar eens een sigaret strak in aluminium folie en je zal zien dat jouw sigaret niet meer te breken is en je hem in alle kanten kan buigen. Vandaar deze optie.

    Onder de romp heb ik carbon strips gelijmd om het geheel stijf te maken. Verder heb ik de prop zo gemonteerd dat het met een elastiekje (of rubberen ringetje) van de motor afvalt bij een crash. Verder heb ik de vleugel, die ik ook nog had liggen, gemonteerd met 2 elastiekjes, zodat bij een crash de vleugel makkelijker kan meeveren om daarna weer netjes op zijn plaats te leggen. Het vlieggewicht met lipo is 90,35 gram. Vliegtijd is tot nu toe 6 minuten, maar ik kan er nog wel wat langer mee vliegen. Lipo is een 2s en 180 mah.
    [​IMG]



    Enfin, de praktijk heeft uitgewezen dat ik nu een toestel heb dat extreem crash bestendig is. Hier wat opnamen. (klik op de link)


    Groetjes Helixer
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    wat is de reden dat je de vleugel achterstevoren op je romp zet?
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Je hebt alleen de vleugel verkeerd om zitten op de 1e foto?.
    Verder wel een leuk projectje

    Sent from my SM-G935F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Haha, heel goed van je. Was me nog helemaal niet opgevallen, kan je nagaan. Dan zal de volgende vlucht wellicht heel anders gaan verlopen. Bedankt voor reactie. Ziet er inderdaad behoorlijk stom uit. Raar eigenlijk dat het me niet is opgevallen.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Hier een foto met de vleugel goed gemonteerd. Maar ach, vliegen deed hij toch al. :p


    [​IMG]
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Enfin, het gaat mij niet zozeer om de schoonheid, maar meer om het functionele(kosteloos bouwen uit de rommeldoos). De vleugel die hiervoor op zat had ik nog liggen, maar was natuurlijk een fabrieksmodel., ik had ook nog een andere afgedankte zelfbouw vleugel liggen en dat is natuurlijk nog leuker.
    Inmiddels mee gevlogen en kan nu heel langzaam vliegen juist door de vorm van de vleugel. Ook weer leuk daarmee wat te kunnen maken wat zomaar in je rommeldoos kan vinden. Dit toestel heeft mij nog geen cent gekost en dat was de insteek..
    [​IMG]
    Grt Helixer
     
    ISOLA2 en flymax vinden dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    En nog maar eens een vleugel gemaakt. Wil er nu een slow flyer van maken. Het fijne van dit zelfbouwsel is dat je er van alles kan opzetten qua vleugel en omdat ik een vrij lange baan van klittenband heb gemaakt kan ik met de lipo eenvoudig het balans vinden. Hier nog wat foto's. Heb er nog niet mee gevlogen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Inspiratie van dit vleugelmodel heb ik van dit toestelletje.

    Een Indoor Micro Ultra-light Foam Airplane Ice Cream Wingspan.

    Groetjes Helixer

    [​IMG]
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Oké, voor degene die het gefröbel wel kan waarderen, het vliegt werkelijk geweldig. Alleen de hoek van de vleugel was niet goed. Crash!!!, maar crashbestendig, ha. Ik moest aan de achterkant van de vleugel het geheel iets tillen, maar toen vloog het ook heerlijk bij me vandaan. Ach, alleen de wind was een spelbreker en heb toen de testvlucht verder afgeblazen. Als het weer meezit schiet ik nog wel een filmpje, maar eerst het een en ander wat meer fine tunen.

    Groetjes Helixer
     
  9. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben ook weer aan het kijken om zelf een RC model te maken. Heb nog twee DIY vleugels liggen maar het geheel is gewoon te groot geworden en in combinatie met mijn onervarenheid (in bouwen) vliegt dat gewoon niet.

    Wellicht dat ik jouw verslagje eens ga volgen. Leuk iig!
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha, toevallig dit wekend wat veranderingen aangebracht. Te weten: Ailerons (ieder een eigen servo) en de spekrtum AR6335 met AS3X gyro systeem. Waarom? Gewoon om eens te zien hoe deze gyro met heading gain het doet op mijn projectje. Ik heb er nog niet mee gevlogen.

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurstangen voor de ailerons heb ik gewoon bovenop de vleugel gemaakt. Dit voor het gemak. Ik ga niet voor schoonheid. Ieder die mij een beetje kent weet dat ik daar niets mee heb. Ja, met vrouwen, maar dat is een ander verhaal.

    Grt Helixer
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Vanmiddag was het eindelijk zover. Eerste lange testvlucht met mijn toestel samen met het spektrum AR6335 met AS3X gyro systeem. Een heerlijke gyro wat ook nog eens gebruiksvriendelijk is gebleken. Met de wind die er vandaag stond (kracht 3) had ik weinig aan heading gain stand. Wel de gewone gyro gebruikt en dat voldeed prima. Hier een filmpje die mijn zoon heeft geschoten. Lekker ingekort, dus geen lange zit ; ).



    Ben alweer bezig met een ander model vleugel die ik ook hierop ga zetten, dus wordt vervolgd. Ach, als het eenmaal vliegt is het leuke er eigenlijk al weer vanaf.

    Grt Helixer
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Deze vakantie veel bouwplannen. Vandaag begonnen met een vernieuwde versie van mijn Helixer100. De achterkant met rudder roer en elevator roer hou ik zoals het is en heb dat simpel gescheiden van de voorkant die ik ga vernieuwen. Om te beginnen weer 2 lagen foam van 2,5 mm op elkaar gelijmd met aluminium folie. Dit keer heb ik de buitenlaag met breed plakband afgeplakt. Zo is het geheel nog vele malen steviger, buigt nog minder door, beschadigd minder en het gebruik van dubbelzijdig foamplakband hecht het veel beter. ook wederom een nieuw ontwerp van een vleugel. Dit ontwerp van de vleugel vond ik op het internet en heb het op een klein proefmodelletje uitgeprobeerd. Het vliegt geweldig, dus heb ik hetzelfde concept gebruikt voor mijn Helixer100.

    Hier het mini modelletje die ik vorige week op 1 avond in elkaar heb geflanst. Het is een model met 2 mini brushless motoren met 2 propellers van een Hubsan drone. En het vliegt geweldig op het kleine veldje naast mijn huis.
    [​IMG]

    En hier wat foto's van de vernieuwde versie van mijn Helixer100:

    Verlijmen van 2 platen foam van 2,5 mm.
    [​IMG]

    Hier het malletje voor het vernieuwde ontwerp:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor en (bestaande)achterkant samenvoegen:
    [​IMG]

    Nieuw super simpel vleugel ontwerp. De naad heb ik met een lijmpistool gevuld:
    [​IMG]

    En hier het voorlopige resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Morgen de elektronica en eens kijken of ik het zo kan verdelen dat de balans ook nog eens goed is.

    Wordt vervolgd:

    Grt Helixer
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Hier met de elektronica. Ben reuze benieuwd hoe die vliegt. Heb de motor aan paar graden domp gegeven, bij vol gas wilde hij uit zichzelf omhoog. Niet heel dramatisch, maar toch. Kijken of wat domp verandering in het vliegbeeld geeft. Is het nog steeds niet helemaal naar mijn zin bouw ik gewoon weer een nieuwe versie van mijn Helixer100. Zo blijft je leren en verbeteren, maar vliegen doet ie ziezo:
    [​IMG]

    Grt Helixer (wordt vervolgd)
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Oke, het vliegt voor geen meter. Als ik hem van me af laat vliegen gaat ie mooi recht vooruit, maar als ik maar ook iets van up geef komt ie in een stall en valt naar beneden. Iemand en goed idee? Balans is goed. Ik zal in ieder geval de elevator wat minder uitslag geven en ga toch de neus iets verzwaren, maar dat lijkt me een paardenmiddel. O ja, de motor had ik al een paar graden domp gegeven.

    Ik vrees toch dat het profiel van de vleugel niet oke is, maar als ik het vliegtuig van me afgooi zonder dat de motor draait zweeft ie mooi bij me vandaan.

    Misschien toch maar "weer" een nieuwe vleugel ontwerpen met ook een paar graden V-stelling.

    (Problemen maken de hobby)
    H :frustie:lixer
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2019
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Vooralsnog bewaar ik de vleugel van de vorige post, op afwachting van een mooie tip van jullie. Lees, lees, lees, lees.....:yes:

    Heb vanavond een vleugel van een bestaand model nagebouwd en ga kijken wat deze doet. Kan er wel een bestaande vleugel opzetten, maar dat is nu precies wat ik niet wil. Van fouten leer je het meest. Het is er wel een met een V-stelling en nog even geen ailerons. Hier weer een foto van zoals die er nu uitziet en kan je meteen kijken hoe ik een en ander balanceer. 1/3 gemeten vanaf de voorkant van de vleugel. Met de lipo kan ik naar hartenlust schuiven. Morgen maar weer eens testen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2019
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Deze vliegt werkelijk fantastisch en heb er meteen ailerons op gezet om het geheel te completeren en nu vliegt het helemaal heerlijk, zeker met een ingebouwde gyro met HH mode. Ik was begonnen met een 5030 prop en vond dat er wel wat meer power in mocht zitten en heb er een 5040 prop opgezet. Nu dan, dat vloog meteen een stuk beter. Helaas had ik geen 5050 prop liggen dus die heb ik in bestelling. Eens kijken wat dat oplevert.

    Ik ben begonnen met een lichte lipo van 180 mah(2s), maar wil er een wat grotere opzetten als het even kan. De vliegtijd is nu ongeveer 5 min, maar vind dat geen probleem.(Landen, lipo wisselen en verder, prima toch voor zo een klein model?). Ik heb nog 2 lipo's liggen van 500mah(2s). De reden dat ik begonnen ben met een lichtere lipo is simpel, dat deed ik voor het geval van een impact. Dan is de schade minder groot. De vraag is of een zwaardere lipo überhaupt zal gaan, dat moet ik gewoon zelf nog ondervinden.

    Mijn vraag van een paar post geleden heb ik zelf maar beantwoord, althans ik denk dat het eigenlijk niet anders kan. De bolling aan de bovenkant van de vleugel was gewoon teveel. Deze vleugel gaat gesloopt worden.

    (video volgt)

    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2019

Deel Deze Pagina