Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 9 jul 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie technieken, en slim om het resterende "pukkeltje" als detail te gebruiken.
     
  2. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Paul,

    Ik kwam bij Dutchfleet in een topic over de Johan Maurits nog een berichtje tegen over de Nautilus waarvan ik dacht dat het wel leuk was geschiedenis-van-het-schip-technisch gezien:

    [​IMG]

    Het ziet er weer schitterend uit! Ik neem regelmatig nog een kijkje bij de bouwverslagen van de Holland en de Hertog Hendrik ter inspiratie en gewoon omdat het leuk is en ook dit verslag wordt weer zo'n geïllustreerd naslagwerk!

    Groeten,

    Ruben
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Peer,

    Leuk artikeltje. Zelf struin ik ook weleens Dutchfleet af. Dit verslag zal beknopter worden als dat van de HH. Vele handelingen zijn namelijk hetzelfde als de bouw van de HH. Het geeft daarom geen meerwaarde om alles opnieuw voor te schotelen.

    Update;

    Het onderhuis is geheel klaar. Het mooie van een ouderwets schip is dat aan de achterzijde houten paneeldeuren in zaten. Het meeste bouw ik in prefab-fase. Ik werk het geheel af en dan monteer ik het op het schip. Deze methode zie ik weinig op het forum. Het voordeel is dat op elk onbegaanbare plek alles goed is afgewerkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De houten latjes voor de flonderroosters op kleur gebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De glaasjes zijn aan de achterzijde verlijmd. De halfronde zuil is de fundatie voor het geschut wat op het bovendek komt te staan.

    [​IMG]

    De flonders liggen nog los op het dek en worden pas gemonteerd als het teakdek klaar is. De flonders komen dan op een verhoging te staan waaronder het stuurkwadrant draait. De open ruimte tussen de flonders is voor het stuurhuisje voor het hulpstuurrad.

    [​IMG]

    Tot zover.

    Groeten Paul
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie strakke vlondertjes! En de rest ook natuurlijk. Als je alles al zoveel mogelijk afwerkt voordat je het monteert, hoe voorkom je dat lijm op de geverfde stukken komt?
     
  5. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
    Paul,

    Keurig weer, ziet er weer zeer strak uit.
    Ik zal hem morgenavond wel eens goed bekijken ;)

    Groetjes,

    Fer
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo indoorvlieger,

    Zo min mogelijk lijm gebruiken zodat het er niet tussen uit kruipt. Alle delen zet ik met pasnokken, klemmend of gespijkerd vast. Het blijft dan al zonder lijm op z'n plek zitten.

    Groeten Paul
     
  7. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    t Is weer vervelend om naar te kijken Paul ..........;)...........

    Echt een plaatje!!!!

    gr Herm
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Zie je dan geen naden op de hoeken bijvoorbeeld?
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Indoor,

    Hoe strakker je alles zaagd en vijld hoe kleiner de naden zijn. Na montage werk ik met een marterpenseel de naad af. Vrijwel geen naad zichtbaar dan.

    Groeten Paul
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ah, toch een beetje nabewerking. Nu is het mij geheel duidelijk.
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Op het ogenblik ben ik alweer flink opgeschoten. Het dek is geheel ingelegd met houten planken. De romp is verouderd en de eerste stoomlier staat op het achterdek.

    [​IMG]

    De drie bedieningsrollen om de mijnen in zee te dumpen heb ik vastgezet met drie boutjes in het dek. Dat geeft de tere verschansing aan de achterzijde wat meer houvast...

    [​IMG]

    Om de sterke kromming voor de deklatten te maken koos ik voor 0,5 mm berkentriplex dat makkelijk in de vorm te snijden is. De dikte is hetzelfde als de rechte dekplanken.

    [​IMG]

    De houten koekoek klaar met tralie...

    [​IMG]

    Plaatsing van de stoomlier...

    [​IMG]

    De eerste dekplank is gelegd op de hartlijn... Van daaruit aan weerszijden beplanken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het verouderen van de romp met waterlijntelling en signatuur op de kielbalk onderaan de hak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het beplanken heb ik het dek in de G4 gezet en daarna met blanke matvernis gespoten en verouderd. De koekoek heb ik afgeplakt vanwege het glas.

    [​IMG]

    Bijna vergeten de uitneembare kleppen aan de achterzijde. Deze kleppen haalde men weg waarna de mijnen via een rails op mijnstoelen naar de verschansing werden gebracht.

    [​IMG]

    Aan de slijtlijsten werden rekken gehangen waar de mijnen op werden gezet om vervolgens te kieperen in zee.

    Tot zover,

    groeten Paul
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat een plaatje weer.
    Wel jammer dat de romp nu al weer roest.:)
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Tja, het is bijna schandalig dat er bouwers zijn die dit op een HOBBY forum durven te plaatsen..:wink: dit is gewoon vakmanschap!!

    Idd jammer van die roest, dat ie daar niet wat beter zn best op doet om dat te voorkomen..:rolleyes:

    Kees
     
  14. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Ongelofelijk! En dit resultaat al in twee maanden! Prachtig.
     
  15. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoi Paul

    Het ziet er fantastisch uit, geweldig. Die diepte markeringen die ik voor en achter bij de waterlijn ziet heb je die zelf gemaakt of zijn dit decalls?

    Groeten
    Bas
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Op oude schepen hoort een beetje roest. Maar geen paniek, ik zijn de werf opdracht geven dat bij de doop het schip er piek fijn uitziet.

    Hermor, ik schaam mij diep...

    Bart, In twee maanden, tja ik maak de tijd...

    Bas, De markeringen zijn met de hand geschilderd met een marterhaar No. 000.

    Groeten Paul

    ps. Volgende update; de galerij en opperdek...
     
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    met wat voor wash maak jij de roest?
     
  18. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Da's dus precies één marterhaar begrijp ik.

    Ziet er weer piekfijn uit Paul.
    'k wordt alleen een beetje duizelig van de snelheid.
     
  19. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    depressief dat ik hiervan word.



    ps (misschien die blinkende schroef ook een beetje verweren)
     
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Kuperus,

    Voor een gedetailleerde uitleg over het verouderen/verweren verwijs ik naar het verslag van de Hertog, pagina 38. De wash is olieverf; hoofdkleuren,

    - sienna gebrand
    - gele of goud oker
    - zinkwit
    - lampenzwart

    Groeten Paul
     

Deel Deze Pagina