Min bezoek aan 'Dream-arts.de'; kort verslag.

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 19 okt 2003.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hallo allemaal,

    zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik afgelopen week tijdens mijn vakantie langs 'Dream-arts' gegaan om wat onderdelen voor mijn U47 op te halen. Ik heb regelmatig U-47 eigenaars attent proberen te maken op deze firma (is eigenlijk een 1-mans bedrijf) en na mijn bezoek ben ik van mening dat we Andreas Mock goed in de gaten moeten houden (in positieve zin). Andreas is beroepsmatig betrokken bij modelbouw. Hij maakt in opdracht van diverse firma's modellen voor (internationale) modelbouwtentoonstellingen. In het verleden is hij betrokken geweest bij de ontwikkeling van het U47 model van Robbe, en kent het model optimaal. Wat ik in zijn werkplaats gezien heb is indrukwekkend. Wel een beetje om frusto van te worden, want dat wat hij presteert is voor ons 'amateurs' denk ik niet haalbaar. Mooi is wel dat hij alleen gebruik maakt van 'standaard' gereedschap. Zo gebruikt hij bevoorbeeld lego voor het samenstellen van mallen voor afgietsels van diverse zaken.
    Ik ben thuisgekomen met de 'echte' toren voor een VIB (met wintergarten en alle onderdelen die voor de bouw noodzakelijk zijn), een stickervel met de haai voor de U96 en de 'klinknagel en lasnaden-set' voor de U47 (24.000 zelfklevende plastic puntjes en strips van zeer dun plastic op vellen met 'afdrukvellen'). Daarnaast kon ik de verleiding niet weerstaan en heb de 'seerorhsatz' meegenomen en de op schaal gemaakte 'wellenabweiser' voor de toren. Toevallig had hij ook het gedetaileerde model van het 2cm FLAK van Accurate Armour liggen. Ook maar d'r bij.... Zijn produkten zijn niet goedkoop (hele kleine oplages) maar wel uitermate natuurgetrouw en gebouwd speciaal voor de U47. Wel een opmerking: denk niet dat je met zijn materiaal snel klaar bent, want het vraagt wel extra werk (modelbouw-ervaring en materiaalkennis).
    Van mij een tip: mocht je in de gelegenheid zijn ooit bij Andreas langs te gaan, dan moet je dat zeker doen (Vlak bij Fulda in Duitsland).
    Ik ga aan het bouwen. De resultaten mogen jullie binnen afzienbare tijd bewonderen!

    Mazzel!

    Jos.
     
  2. U-Kater

    U-Kater Guest

    Beste Toneburst,

    We kennen elkaar al van het SC forum en heb dit forum juist ontdekt door een zoekopdracht met Google. Uiteraard heb ik me meteen aangemeld als lid. Wat ik je wilde vragen of de klinknagel en lasnadenset die je gekocht hebt bij Angelfire eventueel ook te gebruiken zou zijn bij de detaillering van mijn 1:32 type IX. Mijn inziens mag je op dit gebied wel wat consessies doen v.w.b. de grootte als je dit afweegt tegen de voordelen die je hebt in b.v. tijdwinst en continuiteit.
    Voor zover ik kon beoordelen was/is deze set 1:45.

    Laat eens weten of dit ziet zitten.

    Groetjes
    U-Kater
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hallo U-K,

    da's weer effe terug dat we contact hebben gehad....hoe issie??

    Mijn mening over jouw idee'n: de set is volgens Andreas 'Dream-arts' Mock specifiek voor de Robbe U47, en derhalve 1:40. Lijkt mij echter niet echt een onoverkomelijk probleem om'm voor jouw 1:32 project te gebruiken. Worden de lasnaden en klinknagels hooguit wat 'kleiner' in verhouding. Het enige dat je in't hoofd moet houden is dat je misschien qua hoeveelheid in de problemen kan komen. Het zijn immers 'maar' 24.000 klinkies.....ik denk dat de leverancier dat wel kan oplossen door een velletje of wat meer. Ik ben zelf wat meer op 't oog gaan werken dan volgens de regels/afbeeldingen/blauwdrukken. Formeel moeten de verticale rijen klinknagels om de 6 horizontale klinknagels worden geplaats. Ik vind dit erg druk worden, en denk dat het effect na het spuiten zelf minder goed wordt dan nu (om de 7 boeg en 8 achtersteven). Misschien niet perfect 'schaal', maar we werken vaak volgens illusie om het 'echter' te laten lijken.
    Check http://home.planet.nl/~beast/modificaties.html
    voor wat afbeeldingen (net gemaakt) en een eerste indruk van de huidige stand van zaken. Laden van de pagina kan wat duren, want ik heb een vrij forse resolutie gebruikt zodat je zelf een goed oordeel kan vellen (paar speciale 'maat-foto's).
    Let op: het is aardig wat werk (alles los snijden), dan rijtje voor rijtje met pincetjes plakken (het meeste op't oog i.v.m. de curve van de romp). ZEER goed schuren vooraf (ik gebruik schuurpapier 800!) en waanzinnig
    goed ontvetten. Het beste werken met operatie-handschoenen.
    Ik denk dat jij met dit set ook best uit de voeten kan.
    Wat denk je zelf na het zien van de foto's?

    Greetz,

    Jos.
     
  4. U-Kater

    U-Kater Guest

    :D Beste Jos,

    Sorry dat ik niet eerder van me heb laten horen. Ben inmiddels op vakantie geweest naar m'n koeienstal in Frankrijk(ben ik aan het ombouwen tot huis) Nu de winter weer voor de deur staat heb ik de kachel in m'n hobbyhok weer opgestookt en was van plan weer verder te gaan met U-123. Inmiddels heb ik het 88 mm geschut van Andrea inelkaar gezet en ga het een dezer dagen afwerken en schilderen. Ook de 3,7 flak van Azimut zit zover inelkaar dat ik kan gaan afwerken :p .
    De romp uit Amerika is er nog steeds niet :cry: maar dat zal de pret niet drukken. Gezien de reputatie van Lee Upshaw zal deze best wel een keer aankomen.
    Ik heb inmiddels het telefoonnummer van Fred Huijgen geregen die me eventueel wil helpen met het maken van een mal van mijn romp. Ik moet hem nog bellen om de ins en outs. Fred heeft een prachige website over zijn onderzeeboten met veel foto's. www.duikboten.tk. Kijk ook eens op www.pastfoundation.org/U166/U-850.htm. Onvoorstelbaar zoals die boot bewaard is gebleven op 5000 voet diepte. De hele toren is nog intakt en tevens het geschut voor en achter.

    Ik zal dan toch maar die vellen met klinknagels en lasnaden gaan halen in Fulda. Mooi ritje als het een keer lekker weer is.

    Groetjes
    U-Kater
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Goed plan,

    maar maak wel een goede afspraak met Herr Mock. Het adres van zijn bedrijf is niet gelijk aan het adres van zijn werkplaats. Loont om bij zijn werkplaats met'm af te spreken; hij heeft daar alle torens staan voor de subs die er zo ongeveer zijn, inclusief prototypen. Verder stond daar tijdens mijn bezoek een diorama in opbouw met VII's van Accurate Armour dat redelijk fantastisch was.
    Fototoestel meenemen (wel vragen aan Andreas natuurlijk). Zijn werkplaats is trouwens erg makkelijk te vinden, en slechts 8 Km verder dan zijn oorspronkelijke adres.

    Jos.
     
  6. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Heren, wat mooi om te lezen allemaal... schitterend! Ook ik ben erg benieuwd naar de foto's!

    Robert
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Robert,

    als je naar http://www.dream-arts.de gaat en daar de online store bezoekt of de gallery bekijkt zie je wat aardige foto's. De diverse torens voor VIIC/VIIC41 etc. heb ik in de werkplaats 'live' gezien, en ik kan je verzekeren dat ze er dan nog mooier uitzien dan van een plaatsje. Zoals ik al eerder schreef in mijn 'bezoek-verslag'.....niet goed voor de 'modelbouw-zelfvertrouwen'.

    Jos.
     

Deel Deze Pagina