Mini DLG: De Javelin

Weer iets gedaan

Vandaag weer verder kunnen bouwen aan de Javelin.

Ik heb nu mini servo's van Hobbycity (net als die van BidProduct). Wat zijn die klein zeg!
EM_43g.jpg

Deze passen makkelijk in de vleugel. Daar maak ik 'servo-pockets' in van epoxy met microballoons. De servo's worden dan in een boterhamzakje in de smurrie in de pockets geduwd en na harden er weer uitgehaald. Zo kun je de servo's nog vervangen zonder te hoeven breken.

Eerst ruimte gemaakt in de vleugel:
237047fe70eedee20.jpg

Daar komt later de het microballoon/epoxy mengsel in.

Ook aan de staartboom gewerkt. Ik heb hem ingezaagd zodat de staart er tussen past. Daarna een strengetje koolstof om de boom gewikkeld tegen het splijten. Vervolgens de spleet zodanig geschuurd dat de staart er precies tussen past.

237047fe70ef5cc00.jpg

Er komt nog een klein glasmatje overheen als ik de staart definitief bevestig (en dan is ie ook haaks op de staartboom :rolleyes:)

Ik ben ook bezig om de servo-snoertjes in te korten. Ik kwam er achter dat je heel makkelijk de koperen stekkerdeeltjes uit de zwarte stekkertjes kunt wurmen. Ik denk dat ik de draadjes kan inkorten en aan deze koperen stekkerdeeltjes ga solderen. Dan terugduwen in de stekker. Deze methode lijkt mij handiger dan het aan elkaar solderen van 3 draadjes.

Tot zover.

Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Wubbe,
al even niks gehoord over De Javelin.
hoe gaat het met de bouw? zijn er voorderingen?
of ligt het gewoon even stil?
groetjes

Bart

Wubbe heeft er zelfs al een wedstrijd mee gevlogen! Was nog niet super afgesteld, maar hij vloog heel behoorlijk.

Gevlogen!!

Wubbe heeft er zelfs al een wedstrijd mee gevlogen! Was nog niet super afgesteld, maar hij vloog heel behoorlijk.

Inderdaad!

Ik heb in Arnhem meegedaan. Onder die weersomstandigheden bleek de Javelin iets te licht. Had na een lange vlucht moeite om tegen de wind in terug te komen: Buitenlanding :(

Ook had ik schade doordat het stuurdraadje van mijn kielvlak tijdens de worp losschoot: Romp gebroken :mad: (en dat was een oefenworpje voor mijn brevet-vlucht...)
Ik heb met de 'meeuw' van Kuip mijn brevet gevlogen en Sietse heeft met glasmat en CA de romp gelijmd :thumbsup: daarna weer heerlijk gevlogen.

Nog te doen:
  • vleugel- en stabilo bevestiging verbeteren zodat ik weer voluit kan smijten
  • loodkamer inbouwen (waarschijnlijk in de vleugel)
  • stuurdraadjes opnieuw aanleggen, op de juiste lengte. Dat was nu niet helemaal goed waardoor het servoheveltje schuin stond.
  • servo draadjes inkorten zodat er geen kluwen onder de vleugel hangt
  • proefvliegen en precies afstellen
Wordt vervolgd, en dan plaats ik ook foto's bij.

In Odoorn ben ik er helaas niet bij. Ik probeer wel in Vlaardingen op 8 juni aanwezig te zijn.

Leon

Laatst bewerkt:
Weer gevlogen

zondag in Vlaardingen nog heerlijk gevlogen met de Javelin. Hier een prachtige foto van Jurgen.

image3040.jpg

De afstelling van het hoogteroer verliep gedurende de dag waardoor ik tijdens de estafette ook nog aan het trimmen was. Misschien komt het door de goedkope servo's. Erg precies zijn ze volgens mij niet. Eerst maar eens proberen de volle uitslag van de servo te benutten en het stuurlijntje zo dicht mogelijk bij de as te bevestigen.

Verder moet ik nog de servodraden inkorten. Daar heb ik nu servo-stekkertjes voor gekocht bij HobbbyCity.

Ik heb de bevestiging van de vleugels en stabilo van 4 mm koolstof buisjes gemaakt (binnenmaat 3 mm). Die buisjes stop ik vol met epoxy en boor er een gat van 2,5 mm in. Dan de 3 mm tap er door. Jammer genoeg is er dan zo weinig 'vlees' over dat de kunststof bout niet echt vast zit. Volgende keer maar een iets dikker buisje maken.

Detailfoto's ga ik nog maken.

Hey leon,

Na het lezen van de bouwverslagje ben ik helemaal om.
Ik heb nu een eigen javelin romp ontworpen met een dikte van 30mm.
Hier komen de servo's en accu in de ontvanger denk ik in de vleugel.

grt jasper

Foto's!

Enne... Gebruik dit draadje lekker om je vorderingen te posten.
Ben benieuwd.

Gr. Leon

(ps: Die buitenlanding was overigen geheel reglementair en is ten onrechte afgekeurd. Kwestie van de regels kennen..)

Laatst bewerkt:
leon,

foto's lukken nu niet echt morgen probeer ik ze erop te zetten nu is het donker dan heb ik slechte kwaliteit foto's
Dan zie je haast niks!!!
De ontvanger komt verder in de vleugel.
En de vleugel komt met een klein zadeltje op de pook.
moet nog eerst een pook kopen.

grt jasper

Laatst bewerkt:
Het verhaal van een correcte landing...

@Loet graag vertel ik je wat er gebeurd is.

Ik weet het nog als de dag van gisteren

Ik deed in 2008 mee met het onderdeel estafette in Vlaardingen, samen met Martijn Schoorl. Ik zat heel hoog in de thermiek (een van de eerste keren dat ik echt ver weg was) en kwam terug omdat de tijd vol was. Ik stond in het landingsgebied en probeerde mijn kist te vangen, dat mislukte en de Javelin landde buiten het landingsgebied.
Mijn vlucht werd daarom afgekeurd: buitenlanding.
Later, bij het bestuderen van de regels van een correcte landing bleek dat ik geheel reglementair geland was. Bij het proberen te vangen had ik (staande binnen het landingsgebied) wel mijn kist aangeraakt. En dan is het een correcte landing, ook al landt de kist uiteindelijk in het buitenland :mrgreen:

[Toegegeven: deze koe die ik nu uit de sloot haal is wel tamelijk oud, maar toch ;)]

mijn koe is minder oud (deze zomer)

1ste wedstrijd ooit.
in een taak waar je 3min vol moest vliegen, was iedereen op 1min30 al beneden, en ik pakte op 5meter van de grond een mooie bel, en vertrok de hoogte in, als laatste, terwijl de rest al neer lag op de grond.

mijn 3minuten vol, dus moest landen, maar zat nog net wat te hoog, en draai dus een toertje extra (naar de rand van het plein) , waar ik een stuurfout maak en hoogte verlies, met als gevolg dat ik nietmeer tot in het vak raakte.
buitenlanding en dus enorm veel punten weg!
en daar kon ik geen mouw aan passen.
terecht buitenlanding en 0 punten.
was toch eff balen, maar het blijft fun en hobby gericht.

leon,

De beloofde foto's van een javelin rompje
bovenaanzicht:
full

vooraanzicht:
full

Zijaanzicht:
full

Zoals jullie zien zit er een accu in en 2 servo's.
Dat witte spul eromheen is hele lichte plamuursel (met dank aan jurgen voor het aanwijzen van dit spul;))
Verder waren ze niet bevestigt in de romp dus heb ik er gladde tape omheen strak gedraaid.

grt jasper

Laatst bewerkt door een moderator:
Back