Mini DLG

Hoi allemaal,

Nadat ik dit forum al een tijdje in de gaten heb gehouden besloot ik ook te beginnen met het bouwen van een mini. Dit heeft tot nu gewacht omdat ik ivm mijn examens en vakantie weinig tijd had. Nu kan bouw plezier dus echt beginnen en hopelijk binnenkort ook het vlieg plezier.

Qua lay-out wordt mijn DLG gelijk aan die van Jurgen en Erik. Echter maak ik mijn vleugels van 50 grams glas doek met een koolstof ligger.

Het rompje wordt van hout gemaakt (triplex, ik kijk achteraf of een glas versterking nodig is). Ik heb hier niet echt een ontwerp voor, gewoon zo maken dat alles er in past en dat het geheel er leuk uitziet.

Inmiddels is het rompje al bijna af en uiteraard ook 3 mm te laag :-p maar met wat creatief handelen zie je hier straks niks meer van.

De set-up is ook vrij eenvoudig: corona ontvanger en bidproduct servos en accu. Ik gebruik een MX 12 als zender.

De kist zal met 2 kanalen vliegen: hoogte- en richtingsroer.

In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen en mijn vragen stellen.

Ik probeer morgen even foto's te maken.

Kevin

planning ziet er goed uit. Je hebt ook al een goede pook, dus dat moet goed komen :).
Mijn vleugeltje heeft 58grams glas van Ruud. Sterk zat! (hoewel dat vleugeltje van Jurgen natuurlijk wel mooi blijft....)

Kom maar op met die foto's :D

Mijn vleugeltje heeft 58grams glas van Ruud. Sterk zat! (hoewel dat vleugeltje van Jurgen natuurlijk wel mooi blijft....)
overleeft zelfs een mid-air met arnold waarna een houtbouwvleugel wel stuk is, dus die dingen zijn lekker sterk

Een koolstof vleugel zoals die van Jurgen is natuurlijk veel mooier en stijver maar een beetje overkill en meteen een flink stuk duurder.

Kevin

Even een foto van m'n rompje. Ik ben nog niet verder aangezien ik nog het eea moest doen voor het NK F1B.

rompdlgsv6.jpg

Kan iemand mij een indicatie geven van hoeveel lood er nodig zal zijn om het zwaartepunt geod te krijgen, want zoals je ziet is daar weinig ruimte voor. Ik heb nog zitten denken aan een metalen klepje als ik ruimte voor lood te kort kom.

Kevin

kweenie hoeveel, gewoon maar doorbouwen en testen. wat je wel nog kan doen, is het neusje uithollen en volgooien met lood. dat scheelt flink voor je zwaartepunt natuurlijk!

te licht is ook neit altijd goed hoor. in odoorn vloog ik met een mini van 135 en die had er soms flinkt moeite mee met de wind. wat meer gewicht is wel wat fijner in de wind.

ps corona ontvanger?? en bidproduct servo's lijken me het, of heb ik dat fout, welke accu heb je??

Alles komt inderdaad van Bidproduct. (Edit: idd een corona ontvanger)

Ik had het niet over het gewicht dat ik boven het zwaartepunt kan toevoegen om de kist zwaarder te maken maar het gewicht dat nodig is om het zwaarte punt goed te krijgen. Maar ik schat zo, dat dat wel goed komt desnoods met een metalen kapje en dmv het uithollen van het neusje.

Iig vind ik het wel mooi zo klein :-p

Kevin

zijn ze een beetje redelijk die corona's?? voor mij zijn er namelijk 2 onderweg maar dan op de 40mhz

Robert, heb je die mini van mij in vlaardingen zien vliegen? stipje boven het bos en geen glitch gehad :).
Dat was de synth versie. bij de wedstrijden daarvoor had ik nog een gewone erin zitten. beide prima.

ja, en dat rompje in vlaardingen..........................
maar waar lag dat zou aan dan, ik zag m ineens naar beneden schieten en KRAK
was dat de schuld van de ontvanger??

Heb er eens goed naar gekeken. alles lijkt nu te werken. Het is een 6ch synth. Ik had alleen de krimpkous wat verkleind zodat het er net in paste. Enige wat ik kan bedenken is dat tijdens de worp er iets tegen het kanaalwisselknoppie is gekomen ofzo. Lijkt me alsnog apart, want daar moest ik echt goed mijn best voor doen. Andere oorzaak heb ik niet gevonden..... Dus nu maar ff kijken hoe ik dat knopje een beetje beter kan beschermen. Origineel zitten er schuimdingen naast zodat de krimpkous hoog boven het knopje zit en hem dus af schermt. Ik was misschien dus zo stom geweest om dat weg te halen en hem plat te maken... Binnenkort maar weer eens verder testen...
de 4 kanaals heb ik dus nog 0 keer problemen mee gehad

Heej,

Inmiddels heb ik mijn vleugelkernen uitgesneden en nageschuurd. Ik zal alles morgen klaar maken (mylars ed) zodat ik een keer 's ochtends alles in de vacuumzak kan gooien wannaar het 's avonds uitgehard zal zijn (met verwarming).

Stabilo heb ik ook af, zal morgen ook het kielvlak maken.

Ook ga ik weer verder met de romp.

Ik zal morgen wat foto's maken.

Kevin

Hier wat foto's. Het is me helaas niet gelukt om de vleugels te persen omdat ik te laat op de dag klaar was met de voorbereidingen.
Schuimkernen met koolstof HT 3x0.6 ligger en een voorlijst uit koolstofweefsel. Ik was niet helemaal tevreden: achterlijst in niet netjes en het koolstof bij een tip was net te kort (hier zet ik een nieuw stukje koolstof op).
dlgvleugelkernenee6.jpg

De klaargemaakte mylars (0.3mm).
dlgmylarsvq6.jpg

Stabilo en kielvlak van licht balsa waar ik 25 grams glas op heb gezet met spanlak. Het stabilo heb ik nabewerkt met een mengsel van spanlak met talgpoeder om een glad oppervlak te krijgen maar dit voegde te veel gewicht toe. Daarom heeft het kielvlak deze talgpoeder behandeling niet gehad. Verder hebben de staartvlakken een ligger van 1.5x0.12.
dlgstaartqg0.jpg

Hier nog een detail van het kielvlak.
dlgkielvlakch8.jpg

Kevin

Ziet er prima uit zo te zien.

Zie ik nou ook dat je rose schuim gebruikt hebt?? Weet je hoe zwaar dat is en kun je er makkelijk aankomen?

Loet

Back