Mini DLG

De Mini is nu echt bijna af.

Hoef alleen nog gaten in de vleugel te boren en m'n werpstift te monteren.

Zo zien de complete kist er uit.
dlgmo8.jpg

De staart:
staartdg1.jpg

De vleugel:
vleugelfy3.jpg

De foto's zijn een beetje onscherp, maar dat zullen jullie me wel vergeven :-p

Als alles goed gaat (vooral met de ontvanger) kan ik vrijdag in Zweden (evt. donderdag hier thuis) al de eerste vlucht maken.

Kevin

Hij is helemaal af, ik zal vanavond of morgen er mee vliegen. Ik zal volgende week foto's plaatsen. Het ontvanger probleem is opgelost door een ontvanger van Erik te lenen. Heeft iemand een idee hoe groot de uitslagen moeten zijn van mijn staartvlakken?

Kevin

klein is meer dan genoeg, 7mm ofzo kan je al mee vliegen, issie wel tam.
hoogteroer hoeft het minste.
met uitslagen van 45 graden kan je wel leuk een snelle rol maken, maar dan moet je wel flink wat expo erop zetten om ook nog normaal rond te kunnen zweven :)
gewoon gaan vliegen en proberen dus!

Hallo,

Zojuist heb ik tussen de buiendoor op het voetbal veld mijn eerste discus startjes gemaakt. Het kistje zweeft erg mooi, heeft nog wel wat fine trimming nodig. De stuurtechniek is nog niet supergoed, maar dat kan ook niet anders bij een eerste rc kist. Gooien komt al redelijk hoog, is moeilijk in te schatten maar toch wel 20 meter. Kan dus een stuk hoger, maar heb dan ook slechts rustig geworpen.
Ik denk dat ik (als het weer het toelaat) ik veel plezier aan dit vliegtuig ga beleven.

Kevin

Ik zeg:
'HOERA!'

Weer een DLG-er bij de NLC (teller staat nu op een kwart van de leden...)
Kunnnen we binnen kort een clubkampioenschap dlg houden.

Het vliegen gaat al behoorlijk lekker, zowel erg rustig zweven als hier en daar een looping. Bij de start heb ik op een schakelaar een tikje down omdat de kist anders boven in achterover gaat. Ook al wat schade gehad aan de romp (op de kop vliegen en in een reflex, up geven, de kist de grond in boren), maar dit was goed te fixen.
Ik kwam er ook achter dat ik in een vleugel helft 5 mm positief heb zitten, dit corrigeer ik met tegenroer maar dat is natuurlijk allemaal weerstand. De eerste stoom sessie heeft de verdraaiing als iets verminderd maar ik heb het er nog niet helemaal uit. Heeft iemand een tip?

Wat zou trouwens een goede of redelijke still air tijd zijn?

Kevin

Tijdens de vrije vlucht wereldbeker wedstrijd in Moncontour, Frankrijk, heb ik samen met Jurgen flink wat af gedlgd. Ik gooi na wat tips van Jurgen een stuk hoger. Desondanks gooit Jurgen een dikke 10 meter hoger. Het kistje vliegt erg lekker. Het vlieg gewicht was 165 gram maar hier heb ik door de stevige wind 40 gram bij gedaan.
Ik heb ook al veel in thermiek gevlogen. Mijn langste vlucht was ongeveer 10 minuten, vliegend op drie verschillende bellen en uit eindelijk terug gevlogen omdat ik een stijve nek kreeg.
Het valt wel op dat zo'n dlg erg krap vliegt in een bel.

Voorlopig ga ik geen dlg bouwen omdat ik eerst verder ga met een F1B kist. Daarna wil ik wel iets nieuwsbouwen, evt met ailerons.

Groetjes Kevin

Ik zat even te twijfelen of ik hiervoor een nieuw topic aan moest maken. Toch maar gekozen om dit oude topic te recyclen. Afgelopen week heb ik besloten een nieuwe Mini te bouwen. Dit aangezien mijn huidige kist redelijk is afgeschreven met veel 'leer en oefen' schade, met als toppunt dat bij mijn laatste paar vluchten de servo's zelfs los in de romp lagen.
De nieuwe kist krijgt ongeveer de zelfde layout als mijn vorige. Qua contructie zal ik wel afwijken van versie 1. Deze krijgt een huid van Aramide/Koolstof disser weefsel. Dit om wat gewicht te besparen en toch iets stijver te worden. Verder krijgt de kist een koolstof rompje en een pendel hoogteroer. Ik wil een pendel hoogteroer omdat deze in de zweefstand altijd vlak is, dus geen knik of uitslag heeft.
De staartvlakken zullen van balsa worden gemaakt of iets met glas en schuim.
Ik heb een koolstof web in mijn kern gezet ter hoogte van mijn flap. Ik weet echter nog niet of ik er flaps in maak, dat hangt een beetje van de stijfheid af.
Als alles mee zit, heb ik het kistje redelijk vlot af aangezien ik sinds een week zelf in het bezit ben van een vacuumpomp. (wat ze in een ziekenhuis al niet weggooien).

Als alles volgend jaar een beetje goed uitkomt met m'n werk en studie, zal ik ook weer langskomen in Malden.

Kevin

Een kleine update:
Vandaag en gister flink bezig geweest aan het nieuwe kistje.
De vleugelhelften zijn beide gemaakt. Het is echt erg stijf geworden, veel beter dan 50 grams glas. De helften wegen 30.5 per stuk. Hier komt natuurlijk nog wat weefsel voor de knik bij, hardpoints en een werpstift. Ik denk dan onder de 65 gram uit te komen.

Ook heb ik een helft van het koolstof rompje gelamineerd, dit wordt het zelfde rompje als Erik en Jurgen gebruiken. De andere helft doe ik volgende week omdat ik hiervoor eerst een klepje moest lamineren. Om een wat mooier resultaat te krijgen heb ik de buitenste laag koolstof eerst dicht gerold voordat deze in de mal ging.

Kan iemand mij vertellen wat een stabilo en kielvlak moeten wegen?

Groeten,
Kevin

klinkt al goed! heb je ook foto's?

voor een setje staardelen van de balstini zat ik op 5.5 gram per setje kant en klaar. als je ze uit balsa wil maken gewoon met een weegschaaltje bij de modelbouwboer langsgaan en een zo licht mogelijk plankje nemen wat toch nog wat stijfheid heeft, die 5.5 gram waren overgins wel al incl schaniertape, torsieveertjes en roerhoorntjes.

Wat ik me een beetje afvraag, is of het nodig is om glas op de staartvlakken te lamineren (zoals bij mij eerste kist). En zo ja, of het uitmaakt dat ik dan een rub oppervlak krijg.
Misschien is het ook wel stijf genoeg om alleen balsa te gebruiken, maar stijver is natuurlijk altijd beter. Iemand hier een mening over?

Ik zal volgende week wat foto's maken.

Kevin

ik heb bij mijn mini's nooit behoefte gehad om mijn staartdelen te glassen. ik denk dat je daar bij een mini niet veel voordeel uit haalt. wel is het belangrijk om er een laagje lak over te doen. anders trekt je hele roer krom bij de eertse landing in vochtig weer.. en dan krijg je een ~~~ roer :mrgreen:

Ik ga denk ik maar voor de balsa staartvlakken, met een laagje lak. Wel zal ik aan de onderkant van het kielvlak de voorlijst van vuren maken. Blijft wat mooier met landingen.
Ik vraag me af of iemand een foto heeft van een open gewerkte corona synt. ontvanger. Want ik wil even mijn antenne terug solderen, maar weet niet precies waar. Een datasheet of iets dergelijks voldoet natuurlijk ook.

Ik ga denk ik maar voor de balsa staartvlakken, met een laagje lak. Wel zal ik aan de onderkant van het kielvlak de voorlijst van vuren maken. Blijft wat mooier met landingen.

Klopt, het is niet noodzakelijk om de staartvlakjes van glas te voorzien.
Net wat je schrijft een paar zeer dunne laagjes PU lak is afdoende.
Wat ik wel heb gedaan is aan de achterlijst een vuren latje gelijmd 2x1mm.
De roertjes blijven dan recht, alleen balsa gaat na een tijdje kromtrekken.

Frans

@Robert:
Het is een rp6d1. Lijkt van binnen erg op die 4ch ontvanger, maar toch net anders. Het zou fijn zijn als jij een foto van jou ontvanger kan plaatsen.

Kevin

Back