Mini DLG

Ik ben weer een stapje verder.
Het enige dat nog moet gebeuren:
werpstift in lijmen.
Electronica inbouwen.
Romp helften bij elkaar voegen.

Kevin

Zoals altijd kosten de kleine dingen even veel tijd als het bouwen van de grote delen. De deathline is weer een weekje verschoven. Aankomend weekend moet hij dan echt afkomen. Ik heb inmiddels de corona 2.4 GHz set binnen. De MX12 is omgebouwd. Dit was echt een klusje van niks. Alles lijkt goed te werken. Ik heb nog geen range test kunnen doen, maar ik heb er vertrouwen in.
De set die ik gekocht heb bestaat uit de DSSS 2.4 GHz module en een CR4D ontvanger.

Kevin

Zo, eindelijk is het dan zover. Mijn nieuwe mini is af. Nouja, ik moet even nog de twee romp helften tegen elkaar lijmen. Maar dat is zo gebeurd.
Het vlieggewicht is 140 gram geworden. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van mijn vorige model. Gelukkig heb ik ruimte in de romp voor 60 gram lood. Dus ook als het niet windstil is moet ik kunnen vliegen.
Foto's van het eindproduct:
mini2n.jpg

mini1f.jpg

Kevin

Hoi Allemaal,

Vandaag in werkelijk fantastisch weer gevlogen. Wind ong. 1 m/s en een blauwe hemel.
Het kistje zweeft behoorlijk ok voor een eerste middag vliegen. Tijden zitten rond de 1 minuut.
Wel vind ik de start raar. Hopelijk kan iemand mij daar mee helpen. Als ik gooi gaat hij redelijk vlak en strak weg en naarmate de snelheid er uitgaat begint hij zijn neus omhoog te gooien. Ik heb het idee dat ik nog een stuk hoger moet kunnen gooien want de snelheid lijkt er redelijk snel uit te gaan. Mijn idee was dan ook een te voorlijk zwaartepunt in combinatie met een te groot hoek verschil. Maar als ik tijdens het zweven aanduik kan ik niet zeggen dat hij erg hard zichzelf omhoog trekt, wat dus weer duidt op een goed cog. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Moet mijn cog naar voren of achter?

Kevin

Hoi Allemaal,

Vandaag in werkelijk fantastisch weer gevlogen. Wind ong. 1 m/s en een blauwe hemel.
Het kistje zweeft behoorlijk ok voor een eerste middag vliegen. Tijden zitten rond de 1 minuut.
Wel vind ik de start raar. Hopelijk kan iemand mij daar mee helpen. Als ik gooi gaat hij redelijk vlak en strak weg en naarmate de snelheid er uitgaat begint hij zijn neus omhoog te gooien. Ik heb het idee dat ik nog een stuk hoger moet kunnen gooien want de snelheid lijkt er redelijk snel uit te gaan. Mijn idee was dan ook een te voorlijk zwaartepunt in combinatie met een te groot hoek verschil. Maar als ik tijdens het zweven aanduik kan ik niet zeggen dat hij erg hard zichzelf omhoog trekt, wat dus weer duidt op een goed cog. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Moet mijn cog naar voren of achter?

Kevin

Waarschijnlijk geen van beide. Het kan zijn dat je veer iets te slap is en daardoor bij hoge snelheid terug drukt. Een iets dikkere veer of 2 stuks zal misschien beter zijn.

Hoi Alex,
Bedankt voor je reply. Nu je dat zegt ben ik mijn hoogte roer eens gaan bekijken. Het veertje lijkt op het eerste gezicht stijf genoeg, immers op mijn vorig model was deze slapper. Wat me nu wel is opgevallen en dat is vrij ernstig: Als ik vanaf down naar neutraal stuur staat mijn trailingedge 3mm lager dan wanneer ik vanaf up naar neutraal stuur. Duidelijk is dus dat er ergens iets van rek of speling zit die dit veroorzaakt. Als ik vanaf down naar neutraal stuur kan ik met de hand het hoogteroer iets omhoog drukken waarna deze ook 3mm hoger blijft staan. Hierbij lijkt mijn stuurkabel te rekken. Maar deze is (behalve het laatste stukje) van staal. Waarschijnlijk heeft mijn lancering hier mee te maken. Dus dat ik in een van de twee neutrale standen begin en dat de lucht vervolgens mijn hoogteroer in een andere stand drukt.
Kevin

De trim was duidelijk nog te kritisch.
@Alex: Nee de servo staat dan gewoon stil. Het is een d47. Ik zal de kabel even testen.

ja in je maiden vlucht pompte je dlg heel erg.

even oplossen toch :)

En het mooie was dat ik hem in totaal minstens 5 keer op dat asfalt heb geland. Heeft toch een soort aantrekkingskracht. Het zweven is inmiddels goed, alleen de starthoogte is nog te laag. Ik ga in het weekend denk ik mijn staart aanpassen, dan moet alles verholpen zijn.
Ik ga het pendelstabilo vervangen voor een geflapte variant en dan maak ik iets voor de staart een gaatje in de romp waar het staaldraad naar buiten komt. Het staal bevestig ik dan aan een hoorntje. Op die manier heb ik geen overgang van staal naar dacron. Ik verwacht dan dat alles goed functioneert.

Kevin, heb je al geprobeerd je hele stuurlijn van Dacron te maken? Daar vlieg ik al jaren zonder problemen mee. Wat gebruik je als keer-as voor je stuurlijn? Een dik stukje injectienaald?

Als je ervan overtuigd bent dat de staaldraad-dacron combinatie in de romp het probleem veroorzaken, dan zou je eerst nog kunnen proberen om alleen dacron als stuurlijn te gebruiken en te kijken of het probleem dan weg is. Een andere kielvlak montage kun je altijd nog maken.

Greetz,
Jurgen

Ik gebruik idd een injectienaald. Waarom ik denk dat het probleem in de kabel zit: als ik mijn stabilo die paar mm omhoog beweeg, zie ik de stuurkabel mee bewegen, maar de servo's niet. Het probleem zit er dus ergens tussen in. Ik kan het idd proberen met alleen dacron.

Back