Mini excel strak maken en een update geven

55A bij 11V is meer dan 600W. Op 1300 gram vlieggewicht geeft dat dik 460W/kg. Dat wordt niet "sneller klimmen dan nu", dat wordt "sneller klimmen dan je met je ogen kan knipperen".

Als je toch in de database zou willen kijken; als je kijkt bij de zwevers van ongeveer 2 meter en 1400 gram zie je dat de meeste mensen een motor kiezen die ongeveer 9% weegt van het totale vlieggewicht. Daarmee zijn de prestaties B, dus prima. Als je een zwaardere motor neemt - zeg 13% - scoort men een A, ofwel méér dan genoeg vermogen.

In jouw geval zou dat dus een motor zijn van ongeveer 180 gram.
Als je op 3 cellen gaat is een kV van 1000 ongeveer goed, op 4 cellen moet je wat lager kiezen (650-700).

Op regel 51 in mijn database staat een Franken Modellbau Mamba 3000 met zo'n setup: Axi 2826/08, 181 gram, kV1130, op 3 cellen met een 13x11 en een 60A regelaar.
En dan kun je ook nog zien dat je met 3200mAh zonder thermiek ongeveer een half uur kunt vliegen - jij dus veel langer als je voor 4000mAh gaat.

Zoiets dus....
Snap je het nu?

De vleugels zullen niet zomaar breken maar als je een beetje doorpookt zal hij wel rap omhoog gaan.

Hoeveel A je trekt durf ik niet te zeggen maar met een 14x9 trek je op 3 cellen wel ongeveer het maximum van beide genoemde motoren.

Je kunt denk ik beter een setje 14x7 bladen bijbestellen. Die "9" is net wat teveel, dat gaat bij een langzamer draaiende motor wel goed maar op deze kost het je enkel trekkracht. Het zal best gaan - maar het is niet de meest efficiënte keus. Het kost je veel stroom zonder dat je er echt wat voor terug krijgt.

Nee, je zit met je huidige motor wel aan de max. Die is ook lichter (142 gram) dus levert minder vermogen dan wat ik je noemde. En je hebt nu een vertraging die zwaar is en rendement kost. Als je dus overstapt naar een buitenloper van 180 gram zonder vertraging ga je er héél veel op vooruit.

Stel dat je 40A trekt dan heb je op 3 cellen al 440W, en dat is genoeg om een 4m zwever van 5kg omhoog te trekken. Zie je voor je hoe je Excel gaat klimmen :-) ? Die gaat echt rap verticaal omhoog hoor.

Nou alleen nog even toegeven dat die database misschien best wel ergens goed voor is :rolling:

Waar je even op moet letten Bertus, die motor met vertraging: wat weegt die? als het veel zwaarder is dan 180 gram en je kunt de accu niet naar voren schuiven om het zwaartepunt weer goed te krijgen raak je wel weer wat winst kwijt.
Al denk ik dat het rendement van een dikke buitenloper zónder vertraging een stukje beter is dan wat je nu hebt dus verschil zal het zeker maken. Als je er 4 cellen instopt waarschijnlijk nog wel meer.
Dan zou die 2826/06 met een 13x8 het beste zijn.

Leuk te horen dat het kistje goed vliegt.!

Ik heb die motor in een lift off XS zitten en bij mij gaat hij met een 13x8 makkelijk vertikaal.. Ik denk er aan om een 13x9 te monteren, bij mij is de prop duidelijk de beperkende factor in de snelheid. Bij mij ook totaal geen warme motor

Een kontronik met vertraging heeft trouwens voor die gene die het graag willen weten een beter rendement als een buitenloper..! Het zijn de beste motoren voor zowel zwevers als .40 motorkisten die ik tot nu toe gevonden heb, ze zijn alleen duur ....

Dan kan ik ook wel mijn draadje van mijn Sig Wonder wissen daar wordt ook maar matig op gerreageerd. Had vorig jaar ook bijna mijn LiFePo draadje gewist maar gelukig hebben er een paar toch plezier van ;)

Probeer eens de timing te veranderen dan kan het aanlopen ook mooier gaan. Mischien dat een fase van de motor bijna de geest geeft?

succes, Erik

Back