Alweer enige tijd geleden werd ik geïnspireerd door mini versies van een paar bekende F3P modellen. Mooie uitdaging! Bij deze mijn vorderingen tot nu toe: Idee: 45 cm span <30gram vliegklaar aandrijving: Ap03 7000kV, 1S LiPo en 2-grams servo's. Tekening/ontwerp: Foto's:
Alles lijkt ok....<30 gram is haalbaar. Maar... de motor doet niets...geen krimp. Een andere regelaar/motor combi op 1S...ook niets. Niet op default kanaal 3 ook niet op kanaal 6 (mee gemixt met 'throttle). De servo's doen het wel, dus de ontvanger wordt netjes gevoed. Zowel via kanaal 3 als kanaal 6 2S tgy Plush6 met de bekende oranje motor op kanaal 3.. werkt.. PRIMA! Grrr....... Iemand een idee/oplossing? Waar kan ik beginnen met doormeten? De ontvanger lijkt het te doen. wat zou ik moeten meten aan de drie draden die uit te regelaar komen die voor de motor bedoeld zijn? EDIT: Accu-spanning kan te laag zijn.... tgy Plush6 reageert niet met een van de 2S accu's en piiep constant met een andere cell. Later alles weer eens aan de lader hangen......
Cool! Benieuwd hoe dit vliegt. Dit draadje vanaf post 14 is ook inspirerend ;-) Smallest 3d micro rc foamy in the world!!!! - RC Groups
Dank voor de link! De aanpassing aan de Ap03 durf ik niet... En eigen servo's is me nu ook teveel gedoe. Als ik het aan't vliegen krijg valt het te overwegen eens zoveel mogelijk van de servo's af te halen...(aan behuizing e.d.) Depron lijk me op deze manier wel erg slap.... Het is makkelijke samen te drukken en daardoor ook niet veel stijver als je er koolstof op plakt... Balsa met strategisch minimale hoeveelheden koolstof is veel stijver/lichter.... De 1.5*1.5 latjes in mijn model voelen nu nog als 'overkill' aan. Ik bouw 'm eerst zonder landingsgestel. Bij mij gaf juist het landingsgestel breuken in de romp. (door mijn onkundige landingen)... ik moet nog steeds wennen aan het vlieggedrag van een F3P ksit t.o.v. aan 'gewoon vliegtuig'. Blijft raar dat zo'n ding op z'n kant doorvliegt als je ietsjes rolt ....
Ap03 buitenloper weer aan de praat! Hij deed het niet door slechte soldering.... De bekabeling is ook weer een paar tienden lichter. Nu uitvogelen hoe ik de aansturing van de staart wil maken. In eerste instantie denk ik pull-pull met een klein stukje elastiek om de vervorming op te vangen. Enkele sprieten kevlar moet genoeg zijn. Bracing van de romp wil ik maken met wolfraam.
Update Weer een paar stapjes verder. Gewichten weet ik nog niet. Ik leg later het e.e.a. op de pijnbank.... Foto's: Overzicht. Nog niet alle electronica netjes op z'n plek... Landingsgestel wordt gemaakt van 1mm koolstof buis en wat balsa. Geen rollende wielen! Motor is bevestigd met drie koolstof buisjes en wat tissue.... Meer detail Rolroer-aansturing. Ik ga de uitslagen niet precies gelijk maken... Detail van de rol-roerhevel. 0.7mm koolstof buis, balsa, tissue en 0.2mm gitaarsnaar. Detail Kielvlak pull-pull-aansturing. 'bekabeling' is 0.025mm wolfraam...... Detail
sub 25? Nu: 24,2 gram! Nog een landingsgestel en wat spandraden te gaan.... Edit: 24,6 gram vliegklaar! Misschien komt er nog wat versteviging in de staart bij (wolfraam; weegt bijna niets...) Enige probleem is dat ik wellicht het landingsgestel te kort heb gemaakt en niet 'glijdend' van de grond los zal komen.. Ik kan er langere poten onder plakken, of deze wat stijler zetten. Met een halfvolle accu lijkt de AP02 genoeg vermogen te hebben om te prophangen.. Nu mijn stuurmanskunsten nog
Laatste post dec. 2013..... Gisteren heeft ze gevlogen! Glijden ging goed, opstijgen ook. Mijn stuurkunsten iets minder.... KRAK. Secondenlijn to the rescue! Daarna de zender in handen van 'special painter' gegeven..... Billen bij elkaar.. En daar kwamen de loopings, roling circels,.... etc! Zelfs prophangen lukte hem. Geslaagd project! Nu kijken hoe het e.e.a. lichter en stijver kan. Prophangen hield niet over. De staart had ik nog niet verstevigd. Da's wel nodig. Bij een rol zag ik de boel duidelijk torderen. Wie weet later meer...
Eindelijk op film! Er is helaas een ander model in gevlogen. Dus ik mag meteen voro versie twee aan de slag. De servo's kunnen nog op dieet en de neus mag steviger. Verder weet ik zo niet wat er te verbeteren is. Ik ben er blij mee!
Wingload is stiekem best groot. Oppervlak is een kwart van een grote F3P (Span is de helft) En massa gaat niet helemaal netjes mee.. En de snelheid lijkt helaas ook groter bij kleine modellen..... Ze mag op diëet... Misschien zelfs de motor wat lichter maken... Als ik d'r maar lol in heb!
Oh en Vincent vloog 'm ook best snel. Kan langzamer. Ik had bij rustig rondjes vliegen ongeveer 1/4 throttle..... Als ik de volgende lichter kan maken zou ie ook groter kunnen met het zelfde gewicht. Wort ie weer trager van....
Klein én traag gaan niet hand in hand. Zoals je weet betekent schaal factor 50% dat het gewicht naar 25% moet om dezelfde vleugelbelasting (en dus min of meer dezelfde vliegsnelheid) te verkrijgen. Wil je traag, dan moet je dus een groot vliegtuig bouwen.
Zo, na elf jaar is het vast de moeite om weer eens een dergelijk model te bouwen. Ontvangers, esc's, servo's etc. zijn vast weer een stuk lichter. Wat zou er binnen een redelijk budget haalbaar zijn? Aliexpress laat best mooie sets zien op basis van een 'RX42E' met borstelloze esc an zelfs gyroscoop en telemetrie aan boord. Ik ga niet voor een contra roterende setup, maar wat wordt er tegenwoordig aan servo's gebruikt in de grote F3P modellen?
In F3P gebruiken we of de spectrum servos of de emax servo. Wel met een aangepast control board van Risto holta voor betere precisie
Heb even gegoogeld op Risto Holta. Vind dan deze info maar snap niet helemaal hoe die doet wat hij doet en vooral niet hoe dat board een plaats krijgt. Tussen ontvanger en servo? Eén keer of per servo. Wat betekent dat voor de bedrading? Wie heeft er ervaring mee? groet, Erik
Het normale control bordje haal je weg en vervang je met degene van risto holta. Dat doe je dus bij elke servo https://www.pauzuolis-rc.com/rc-shop/equipment/servos/risto-holtta-servo-electronics-board
Hi Yme, Welk bordje haal je weg? Ik ken de situatie met een ontvanger en servo's en weet dat bij bv. drones er een bordje is met elektronica waar je met liefst één drie aderig snoer een verbinding maakt naar een ontvanger (die dan via SBus of cppm het signaal voert. Is dat Rista Holta bordje voor elke servo nodig (dus drie stuks) in een shocky? Erik