mini funtana vs mini katana ?

Hallo,
op dit moment zit ik te twijfelen tussen een mini Funtana van Eflite en een mini Katana van Precision Aerobatics. Beide toestellen zijn even duur (in europa teninste)
De Katana is ietsje groter (6cm in spanwijdte) en ietsje zwaarder (50 .. 75 gram), maar verder erg "gelijksoortig".
De Katana schijnt wel heel erg mooi te zijn afgewerkt, maar aan de andere kant heeft de Funtana de mogelijkheid om de vleugel op 2 plaatsen te bevestigen (voor 3D cq. figuren vliegen).
Kan iemand mij (liefst uit eigen ervaring) vertellen welke een goede keuze is ?

Alvast bedankt !

Ben benieuwd naar reakties want ook ik ben van plan dit voorjaar een Katana mini aan te schaffen. Vrrrrreselijk mooi kissie :P

Ik heb voor de E-flite Edge 540 3D gekozen. Ziet er nog beter uit en kan strakker de figuren vliegen.

@theo:
ja, ik had die site ook al eens bekeken, om te kwijlen ! Goede piloten hoor.
Ik vind persoonlijk de Katana ook mooier. Hij heeft bijvoorbeeld ook interne verstevigingen van carbon.
Maar ja, uiterlijk zegt niets ....
Had je ook gekeken naar die grotere toestellen ? Vooral die 30% YAK met 12S lipo's , geweldig.
Die man heeft vast een hoop centjes ....

@tadango:
heb je ook met de funtana gevlogen ? En heeft de edge ook een verstelbare vleugel ? Wat is je set-up ? Borstelloze buitenloper of binnenloper met overbrenging ? Welk type ? Vlieggewicht ?

Over het kistje van Precision Aerobatics lees je op RCGroups de meest lovende commentaren...
Enige leden van de HLC Hoofddorp hebben er een besteld, voor zover ik weet vliegen die echter nog niet...
Zou zelf op basis van wat ik Op RCGroups heb gelezen voor de Katana gaan, de andere modellen zijn echter ook fijne kistjes.

ok, duidelijke review, ziet er goed uit.
Heb je de AXI er nog steeds op zitten met een 10x7 ?
Kun je er mee hooveren ? En kan hij er een beetje behoorlijk uit weg trekken ?
Hoort het richtingsroer servo op die manier gemonteerd te worden of heb je dat zelf aangepast ?

wat bedoel je bij het hoogteroer? Alles is inprinciepe standaar. Axi zit er nog steeds op ;) 10x7 doet het niet veel beter dan 10x5. Ik moet dat nog goed meten. Ik moet ook eerst nieuwe accu's hebben voordat ik verder kan.

Hoveren is geen probleem, hij gaat ook aardig verticaal ;)

Eflite biedt voor de motorisering van de funtana/edge 2 mogelijkheden aan; een borstelloze binnenloper met vertraging of een buitenloper zonder.
Persoonlijk zou ik voor de tweede kiezen omdat je er dan gewoon minder omkijken naar hebt, geen slijtage en minder lawaai.
Kan iemand mij echter een goede reden aangeven om toch voor de binnenloper met vertraging te gaan ?

Bert heeft mij ooit verteld dat voor vermogens groter dan circa 700 Watt het aantrekkelijk wordt om voor laatstgenoemde te kiezen, dit levert namelijk rendementsvoordeel op.
Wat en of er voordeel is bij kleiner motoren weet ik niet, wellicht iets gewichtsvoordeel ???

Ik heb nog veel vertragingen in gebruik (zie avatar), maar dat komt omdat die borsteloze motoren zijn van voor de grote buitenloper doorbraak.

Met het goede aanbod van bijvoorbeeld AXI's vind ik het eigenlijk niet meer nodig om voor vertraagde motoren te kiezen.

Gewichtsvoordeel mischien bij wat grotere modellen (niet bij indoor en parkflyer dus):
Een AXI 4120/14 van 320g presteerd hetzelfde als een mega 22/20/4 met 1:2.4 vertraging. Deze laatste is 100g lichter. Die kleine motor wordt wel op zijn maximum belast, maar bij goed rendement (goed rendement met heel veel vermogen = toch nog warm)

Een hacker/lehner of een goedkope feiago kloon met nog meer toeren hebben nog iets meer vertraging nodig.

Overwegingen:
- Met vertraging dus mogelijk om 10% verbetering te halen door minder gewicht en/of beter rendement.
Vergeleken met een lipootje meer steld dat dus niets voor.
- Beetje vertraging heb je halve buitenloper voor.

Mijn mening: Alleen doen als je echt alles optimaal moet hebben. Anders kies je voor het gemak van buitenloper.

(kandidaat voor FAQ)

in de us willen ze alleen maar vertragingen. Het vemogen is gelijk maar het rendement is beter, en dat maakt uit ;) Een lichtere motor + vertraging is nagenoeg gelijk in gewicht maar monteert makkelijker en heeft meer rendement.

De VS is wat behoudend t.o.v. de buitenlopers..
Na de aanvankelijke scepsis zie je sinds een jaar echter ook daar een groeiende populariteit van de buitenlopers.
Op de kleinere (tot 140cm span) modellen wordt ook daar nu steeds vaker voor de buitenloper gekozen.
Voor een gelijke rendement/gewichtsverhouding kiest men toch niet graag meer voor een vertraging: Minder onderdelen= minder onderhoud!

toch kom ik niet aan die vliegtijden van hun. Nu kunnen ze stiekum heel langzaam vliegen maar er is wel iets voor te zeggen.

ik heb eens gekeken wat het verschil in gewicht is voor de Eflite edge/funtana

met de binnenloper :
motor park 400 : 68gram

met de buitenloper :
motor park 400 AL : 56 gram

nou moe, zelfs zonder de vertraging is de buitenloper al lichter !
Waarom zou Eflite dan toch de buitenloper adviseren ???

Ik zie het al, de park 400 binnenloper heeft als dauerstroom 18A, terwijl de park 400 AL "maar" 10A heeft.
Waarschijnlijk heeft Eflite geen geschikte buitenloper voor de edge/funtana en raden ze toch een Eflite motor aan en dan maar een binnenloper.
E nmisschien is Eflite wel een Amerikaanse firma met dus een voorkeur voor binnenlopers ?

nee, er zit een vertraging bij en die past heel mooi bij hun binnenlopers ;) Nu heb je ook wel een sterkere buitenloper nodig. Die Ax 2808/xx is al 78 gram.

oh kijk, dat is al 10 gram zwaarder , maar ja, wat weegt die overbrenging ? Als die ook al 10 gram weegt is het voordeel verdwenen.

Back