Mini H blackout

Ik heb nog steeds geen flauw idee. Gisteren dus de 3 rctimer sn20a's escs die zo warm werden vervangen en geflashed met simonk 2015-04-19 met comp_pwm aan. Gisteren minuut of 5 gehovered, en alles bleef koud:) Zodra het weer even meezit uitgebreid testen, ben zeer benieuwd, maar heb goede hoop.

Boris vliegt al een tijdje op de combinatie 3s - dys sn20a - tiger mn1806 2300kv en heeft daar geen problemen mee. Vooralsnog ga ik ervanuit dat ik gewoon ff pech heb gehad. M'n klanten hebben allemaal ook prima ervaringen met de dys sn20a...en dys kende het probleem zelf ook niet. Toch iets van pech ofzo...ik weet 't ook niet:)

edit:

Hier nog een filmpje met het verschil tussen blheli 13.2, blheli 14.0 (beta versie), en SimonK.

Laatst bewerkt:
Hier nog een filmpje met het verschil tussen blheli 13.2, blheli 14.0 (beta versie), en SimonK.
Het is de eerste keer dat ik met het flashes van ESC's werk en dus ook met BlHeli.
Heb nu 13.2 erop staan. Bij het armen draaien mijn motoren al dus heb verder geen last van de effecten in het filmpje.
Het enige wat ik merk is dat bij het armen, de motoren niet tegelijk mooi gaan draaien. Het duurt 1 á 2 seconden voordat ze allemaal op dezelfde snelheid draaien. Dat was bij mijn ZTW's met de oude SimonK wel het geval. Geen rare haperingen, maar alle vier super snel aan het draaien. Maar kan verder geen kwaad lijkt me?

Wat voor naam koppelen ze hier aan? Heeft dit met het niet in sync draaien wat ik wel eens lees?

Soms is het lastig om gesprekken te volgens waar termen in gebruikt worden waarvan je niet weet wat de effecten zijn.

Net nog even snel de antenne's erop gezet.. klaar! Nu de maiden nog dit weekend..
Vandaag helaas een regendagje.

18197750341_5288d6f30a_b.jpg

Mooi quadje @Royce is deze met 6"of 5" armen?
6" Johnny, de 5" zijn niet bij MRP te krijgen. Ik wil nog steeds de optie hebben om er 6045 op te knallen. Al vraag ik me af of het wat toevoegt op de 5045 bullnose waar ik nu mee vlieg.

En ik denk persoonlijk dat het niet erg veel uit maakt.
Die ene 1" is misschien alleen voor Boris belangrijk aangezien hij soms wel erg kleine ruimtes uitzoekt. Dan telt elke 1" misschien. Al zie ik MetallDanny nog steeds met 6" vliegen en die is net zo gek! Misschien dat Boris je meer kan vertellen, die heeft de ervaring.

Ik heb nog steeds geen flauw idee. Gisteren dus de 3 rctimer sn20a's escs die zo warm werden vervangen en geflashed met simonk 2015-04-19 met comp_pwm aan. Gisteren minuut of 5 gehovered, en alles bleef koud:) Zodra het weer even meezit uitgebreid testen, ben zeer benieuwd, maar heb goede hoop.

Boris vliegt al een tijdje op de combinatie 3s - dys sn20a - tiger mn1806 2300kv en heeft daar geen problemen mee. Vooralsnog ga ik ervanuit dat ik gewoon ff pech heb gehad. M'n klanten hebben allemaal ook prima ervaringen met de dys sn20a...en dys kende het probleem zelf ook niet. Toch iets van pech ofzo...ik weet 't ook niet:)
Vandaag toch even een maiden met de nieuwe Mini gemaakt @Maarten112. Ondanks dat de wind er flink op ging met windkracht 4 en wat lekker windstoten. Geen probleem voor de Mini overigens.

Maar geen problemen met de Cobra 2300's en de DYS SN20A van MRP. Motoren voelde lauw aan en de ESC's lauw tot warm. Heb nog nooit aan ESC's gevoeld na een vlucht (nooit nodig geweest), maar ik ga er toch vanuit dat heet ook echt heet is? Dat je ze niet meer aan kunt raken? Dat was dus niet het geval, gewoon lauw tot warm.

Goedemorgen @Royce het enige probleem wat me ook tegen houd is de DYS SN20A... ik heb geen idee hoe ik deze gebruik klaar (Flashen etc) moet krijgen voor de BO met Cobra 2300... staat er ergens een tutorial over? Of zou jij dat voor mij willen doen ;) of stelt het niet veel voor en kan ik het zelf? :)

Het stelt echt niet veel voor. Als je bij MRP bestelt, dan kun je daar ook de Arduino Nano programmer kopen.
Daar krijg je ook een installatie blad bij waar exact de stappen op staan.

Bij mij liep de installatie van de Arduino niet vlekkenloos. Na de juiste drivers gevonden te hebben, geen probleem meer! Bij veel mensen installeert hij automatisch, bij mij natuurlijk net weer niet.

Ik wil het best voor je doen, maar Leeuwarden is wel erg ver uit de buurt (dik 200km).

Stappenplannetje:
Installeren:
- Arduino installeren (OF drivers downloaden en installeren en dan Arduino aansluiten, wordt hij vanzelf herkent)
- BlHeliSuite downloaden en openen.

Bij eerste keer gebruik Arduino met BlHeliSuite:
- in BlHeliSuite tabblad 'Make Interfaces' kiezen.
- dan aan rechter zijde kiezen voor 'Arduino BlHeli Bootloader' (1-wire connection).
De Arduino wordt nu klaar gemaakt om met de BlHeli bootloader te kunnen werken.

ESC software wijzigen:
- in BlHeliSuite kies je nu bovenaan voor tabblad 'Select ATMEL/SILABS Interface'.
Dan krijg je een pull down menu, hier kies je voor ATMEL BlHeli bootloader (USB/Com).
- Sluit nu de servo kabel van de ESC aan op de GND/D2/D3 pin van de Arduino, signaalkabel op D3.
- Kies links onder de juiste COM-poort (eventueel te vinden in apparaatbeheer van Windows) en druk op 'connect'.
- Sluit nu de Lipo aan op de quad (voorzie de ESC dus van stroom).
- klik nu links onder op 'Read Setup'. Je ziet dan bovenaan bij 'BESC' ook een naam en versie staan.
- Nu kun je alle instellingen wijzigen.
- Dan is het alleen nog links onder 'Write Setup' en klaar!

De afbeeldingen en termen die MRP in het A4'tje gebruikt zijn van BlHeliSuite 13.1. Die wijken af van 13.2.
In mijn beschrijving hierboven staan de juiste termen.

Er zijn nog wel wat issues met de BlHeli software naar wat schijnt. Maar ook SimonK heeft weer zijn eigen problemen in de software. Alles weer afhankelijk van je setup van motoren en ESC's. etc.

Ik heb de SN20A nu samen met de Cobra 2300's op mijn Mini H zitten en alles loopt goed. Timing van BlHeli heb ik nog op Medium staan. Kan hoger, maar kan ook weer voor warmere motoren en ESC's zorgen. Is me allemaal een beetje onduidelijk nog.

Ik heb overigens de PID's van Boris overgenomen om de Blackout van de grond af te krijgen.
Staan vermeld bij onderstaande video. Hij vliegt echter meteen zo strak dat ik ze waarschijnlijk niet eens hoef bij te stellen.

Tot nog toe 5 accu's leeg gevlogen en geen problemen. Motoren zijn gewoon lauw en ESC's net warm aan. Ik merk wel dat de motoren niet soepel opspinnen bij het armen van de quad, maar daar heb je verder geen last van.

Zoals je misschien hier en daar gelezen hebt, zijn Boris en Maarten daar ook mee bezig.
Nieuwe firmware komt eraan, maar wanneer geen idee. Dat geld voor BlHeli en SimonK.
Met de Arduino zou je de firmware zo weer kunnen wijzigen wanneer er nieuwe uit komt.

Volgens mij vliegt hij met die setup op 4S i.p.v. 3S ;-).

Zoals je misschien hier en daar gelezen hebt, zijn Boris en Maarten daar ook mee bezig.
Nieuwe firmware komt eraan, maar wanneer geen idee. Dat geld voor BlHeli en SimonK.
Met de Arduino zou je de firmware zo weer kunnen wijzigen wanneer er nieuwe uit komt.

Waarom pakt iedereen een Adruino voor het flashen dan de esc's ?? een USB Linker werkt toch ook prima ! Ik heb deze en die werkt ook gewoon prima :
USB-Link.jpg

Als er eenmaal een bootloader op de ESC staat dan heb je verder niks meer nodig.

Wel nog even een vraagje, op mijn huidige ESC's (atmel 12a blue's van HK), staat momenteel een simonK bootloader. Kan je met een sk bootloader direct blheli flashen ? veranderd die dan tijdens flashen de bootloader naar blheli ? en vice versa ?

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat BlHeli tegenwoordig op een SimonK booloader geflashed kan worden. Die zet dan geen BlHeli bootloader op de ESC. Maar wacht even tot iemand dit bevestigd.. ik denk het ergens gelezen te hebben.

Die bootloaders is ook een verhaal apart.. de ene keer lees ik dat je een Blheli bootloader niet kunt wijzigen naar SimonK en anders om wel. En dan lees ik weer dat je ze gewoon uit kan wisselen/flashen met je Arduino.
Verwarrend allemaal. Helemaal omdat ik het vaak niet meer terug kan vinden. Ik lees teveel denk ik..

Die techniek gaat soms erg snel en wijzigd met elke update weer.. verwarrend soms!
Maar ja.. techniek moet door knallen en beter worden!

Volgens mij vliegt hij met die setup op 4S i.p.v. 3S ;-).
Nopes, hij heeft meerdere mini's, en op 1 van z'n mini's vliegt hij met deze combinatie probleemloos. Dus 3S, dys sn20a met SimonK en comp_pwm, Tiger MN1806 2300kv.

Waarom pakt iedereen een Adruino voor het flashen dan de esc's ?? een USB Linker werkt toch ook prima ! Ik heb deze en die werkt ook gewoon prima :

Als er eenmaal een bootloader op de ESC staat dan heb je verder niks meer nodig.

Wel nog even een vraagje, op mijn huidige ESC's (atmel 12a blue's van HK), staat momenteel een simonK bootloader. Kan je met een sk bootloader direct blheli flashen ? veranderd die dan tijdens flashen de bootloader naar blheli ? en vice versa ?
Die flasher waar jij naar refereert werkt geloof ik alleen met de SimonK bootloader. Heb hem zelf ook al een hele tijd in gebruik en werkt inderdaad perfect....Heb je een BLHeli bootloader op je escs heb je daar dus niks aan. Ben niet 100% zeker hiervan overigens, heb zelf alleen de escs met SimonK bootloader ivm het voordeel van gemakkelijk flashen van zowel SimonK en BLHeli:)

Met de SimonK bootloader kan je idd gewoon zonder problemen BLHeli flashen. De bootloader staat op een ander stukje geheugen en wordt dus met rust gelaten tijdens het flashen van BLHeli.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat BlHeli tegenwoordig op een SimonK booloader geflashed kan worden.
Klopt helemaal! Je kan probleemloos BLHeli flashen via de SimonK bootloader.

Het is de eerste keer dat ik met het flashes van ESC's werk en dus ook met BlHeli.
Heb nu 13.2 erop staan. Bij het armen draaien mijn motoren al dus heb verder geen last van de effecten in het filmpje.
Het enige wat ik merk is dat bij het armen, de motoren niet tegelijk mooi gaan draaien. Het duurt 1 á 2 seconden voordat ze allemaal op dezelfde snelheid draaien. Dat was bij mijn ZTW's met de oude SimonK wel het geval. Geen rare haperingen, maar alle vier super snel aan het draaien. Maar kan verder geen kwaad lijkt me?

Wat voor naam koppelen ze hier aan? Heeft dit met het niet in sync draaien wat ik wel eens lees?

Soms is het lastig om gesprekken te volgens waar termen in gebruikt worden waarvan je niet weet wat de effecten zijn.
Die haperingen zijn eigenlijk vrij onschuldig bij opstartende motoren en zijn opgelost in blheli 14.0
Dat is eigenlijk draai richting detectie wat alleen actief is bij opstartende motoren. Bij hoger toerental doet deze het niet meer.
In 14.0 is dit opgelost doordat de draairichting meteen vastgezet wordt en er geen detectie meer plaatsvindt.

Nopes, hij heeft meerdere mini's, en op 1 van z'n mini's vliegt hij met deze combinatie probleemloos. Dus 3S, dys sn20a met SimonK en comp_pwm, Tiger MN1806 2300kv.:)
Correct....ik heb een aantal minis :)

Mijn LOS mini X fun quad vlieg ik daarop

Ik sta op het punt om een blackout te bestellen maar twijfel als ik voor 5" als @BorisB zijn setup of voor 6" te gaan... wat adviseren jullie?
Ik vind zelf 5inch setup klein om het zo compact mogelijk te houden :).
220 setup is wat wendbaarder dan de 260 versie, maar als beginner zou ik me daar ook totaal niet druk om maken.
260 versie is wel wat smoother in het algemeen, dus het is een beetje afweging wat je fijner vindt.

Vandaag van wat PVC pijp even snel een poortje in elkaar gezet om doorheen te kunnen jagen.
Natuurlijk slecht zichtbaar in de FPV bril, dus bij de tweede poging vol tegen de paal!

Alle vier de props eraf en de SJ4000 in acht stukken. Gelukkig alle stukken van de SJ4000 terug gevonden en weer in elkaar kunnen zetten. Hij doet het nog!

Nu start motor 4 niet meer op. Ik gok dat de SN20A het heeft begeven.
Net de krimpkous van de ESC verwijderd, maar kan niet echt doorgebrande onderdelen zien.
Als ik hem nu aan zet, wordt hij ook gewoon normaal warm, net als de rest van de ESC's.
Is er nog iets wat ik verder kan testen? Of maar gewoon vervangen en kijken of dat het probleem was.. Zou verder niet weten wat er nog meer kapot kan zijn. Solderingen lijken ook in orde. Signaalkabel ook al een keer opnieuw aangesloten op de Naze32. Via BlHeli nog iets te proberen?

Iets anders.. gebruiken jullie de zwarte ringetjes in de HQ props? Of zetten jullie de prop er zonder ringetje op en klemmen hem gewoon goed vast? Krijg de props er soms bijna niet af, volgens mij komt dat door die ringetjes.

EDIT:
Kan de SN20A ook niet meer benaderen via BlHeliSuite. Einde oefening lijkt me zo..

Laatst bewerkt:
Vandaag hoverthings tilted motor mounts bij mijn mini h's opgezet en damn wat een voorwaartse power verbetering :)

562ef018d653e5d4c7f2a2b839e83848.jpg

cea2106d60ba620ad8ee160c09fd3716.jpg

Back