Mini indoor Yak-55

Dag Leo,

Mijne heeft er ondertussen een 8 tal vluchten opzitten (2,5 à 3 min met een 2S 120 mAh Lipo). Vliegt op zich goed (al zit er nogal wat flex op het airframe).

Ter info: deze kleine toestelletjes zijn niet geschikt voor de beginnende vlieger... ze reageren nerveus en vliegen (meestal) wat sneller dan de 'standaard' schockflyer. Het bouwen van zo'n kleine kistje betekent per definitie dat je componenten moet gaan strippen (anders wordt ie veel te zwaar), ook dat vraagt wel wat ervaring.

Maar al doende leer je. De eerste die je bouwt zal niet meteen de lichtste zijn, maar na een paar modelletjes lukt het vrij aardig. Ook van mijn Yak kunnen nog wat grammen af.

In ieder geval veel succces met de bouw en het vliegen.

Laatst bewerkt:
Mooi!
Wat is het vlieggewicht?

49 gram (maar t kan zeker nog 10% lichter)

Deze is in eerste instantie een test ivm de stijfheid van het airframe. Het airframe bestaat uit 3 mm aerodepron (zonder pockets) met enkel een CF neuslijst (0,15 mm dik). Voor de rest geen bracing of koolstof om het frame stijver te maken. Dat is op het randje: snap rolls zijn niet helemaal strak omdat het frame dan teveel buigt en torst. Het hoogteroer buigt ook net wat teveel bij heel kort getrokken bochten.

Pockets millen heeft dus weinig zin om nog extra gewicht te besparen, tenzij er bracing bij komt voor de stijfheid. De vraag is dan of dat niet zwaarder is.

Maar al bij al ben ik er blij mee. 'Gewone acro' vliegen kan zonder problemen. Van zodra ik een filmpje heb zal ik het hier ook plaatsen. Ik ga aan dit kleine kistje deze winter zeker nog heel veel plezier beleven.

Super mooi !

Klein vraagje,waar kan ik die aerodepron kopen ?
Ik gebruik nu Depron van het merk DEPRON, plaatjes zijn 125cm x 80cm x 0.3cm
Ik heb zonet mijn Donatas Arrow v5 gekocht maar zou hem liever eens overtekenen en een kopie van bouwen voor ik de originele pracht vlieger stuk krijg ... :D

Mvg, Alex

Ik heb nog geen plaats gevonden in België waar aerodepron te koop is.

Dit modelletje is gefreesd door een van de Nederlandse F3P piloten, Peter van de Riet. Je kan bij hem misschien ook wel platen kopen.

Back