Mini Katana (precision Aerobatics)! Problemen.

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
Ik heb nu al een hele tijd een katana mini van PA. Ik heb al heel wat vluchten gedaan met men Katana maar ik vind dat het echt slecht vliegt. Wat versta ik daar onder: Bij het prophangen werkt het rudder zo goed als niet, dus als de staart naar links gaat kan ik die onmogelijk weer recht krijgen ook niet met een tikje gas erbij. Meskant is een hele ramp want het toestel heeft meer couplings en de neiging om naar de buik of de canopy te trekken dan wat anders. Ik heb al van alles geprobeert, zoals het rudder vergroot en het zwaartepunt aangepast en ik zie echt geen verbetering. Ik baaaaal echt van deze kist. Zijn er hier mensen die ook zo'n slechte ervaringen hebben met dit kistje of een oplossing zien? Ik weet echt niet waar ze het halen om te zeggen dat dit een goed 3D/ Freestyle bakje is.

Alvast bedankt.

Wat ik over de pr aer mini katana heb gehoord is dat het juist een heel goed kistje is, heb je er niet te lichte servo's in zitten of het zwaarte punt te ver naar voren?

grotere prop, minder spoed : meer prop wash langs je roeren.

achterlijker zwaarte punt

couplings is niet gek bij de katana's, proberen eruit te mixen en proberen je electronica etc zoveel mogelijk op de lengteas van de romp te leggen.

sterkere servo op je richtingsroer

De servo's zijn zeker ok. De prop die er nu op zit is een 10 x 4 dus dat is ook ok. Nu het zwaartepunt ligt neutraal dus niet kop en staartlastig. Ik hem al op alle mogelijke manieren gevlogen en als ik hem nu meer naar achter leg dan vliegt hij lijk een dolfijn. Volgens mij is het rudder echt veel te klein om de staart te kunnen controleren in een hover.

als je goed vliegt heb je toch nauwelijks rudder nodig tijdens een hover, gewoon tijdig corrigeren desnoods met een stoot gas. Ik heb wel vliegtuigen met een kleiner roer zien hoveren....

Maak eens een foto van je uitslag op de staart. Als je gasgeeft en vol rudder dan moet dat ding om zijn asdraaien normaal.

Als ik hover heeft hij meestal de neiging om naar rechts te vallen, en dan kan ik hem niet meer recht krijgen, ook niet met een portie gas erbij. Wat hij dan doet is naar boven klimmen en overgaan is een vorm van meskant, dus die staart kan ik onmogelijk recht houden in een hover. De uitslagen van men rudder staan op max, ik zit tegen mijn hoogteroer

Als hij te ver naar 1 kant valt dan kan je hem lastig corrigeren. Volgas helpt dan maar dan klim je ook meteen. Geef je goed pulserend gas? Als je heel constant gas geeft precies zoveel dat hij blijft hangen kan je hem nooit corrigeren. Je moet pulserend volgas geven voor het meeste effect van de roeren. Als hij netjes recht omhooi hangt moet je hem goed kunnen corrigeren en mag hij (met windstil weer dan) eigenlijk niet wegvallen.

is idd vrij normaal dat als je net iets te laat bent met corrigeren, je het met richtingroer niet meer houdt. Zeker bij een dergelijk klein model ben je al heel snel laat. De massatraagheid is vrij klein omdat de massa klein is.

Wat je dan kunt proberen is het model 1/4 rol geven en het wegvallen met hoogteroer op vangen. die zijn meestal effectiever wat incombinatie met het pulserend gas geven wel de boel kan redden. Weer natuurlijk, als je er vlug genoeg bij bent...

Het is niet de eerste keer dat ik prophang of zo, dus die stoten gas geef ik hoor, maar het vliegt zo belabbert dat ik hem van de hand ga doen. Meskant vliegen met zoveel coupling is toch echt niet meer normaal. Op rc universe klagen ze ook van te weinig rudder respons, dus ik denk dat er toch een klein probleempje zit in het ontwerp van dit kistje.

Kan best, toch vliegen er aardig wat mensen mee die tevreden zijn. Kan aan je exemplaar liggen of misschien zijn anderen gewoon snel tevreden ;)

Ik heb mijne wel tweedehands gekocht. De vorige eigenaar vloog er niet graag mee en heeft er uiteindelijk maar 10 vcluchten mee gedaan. Ik heb hem dan maar overgenomen en nu weet ik waarom hij er niet graag mee vloog :lol: . Nu, ofwel heeft hij in iets gemist bij het bouwen van de staart. Ik weet het ook nie meer hoor. :?

Back