Leuk dat jem ook van water gaat vliegen!. Hij doet het nog prima hoor. Af en toe ga ik lekker met de boot de plas op en lekker in mn uppie rondjes vliegen. Ik krijg elke goede start of landing weer de ...na ja laat maar
De floats zijn 0.8 maal romplengte. Breedte glijopp. is 6 cm, deck 4,5 cm
Step is 8mm hoog. Ik heb wat geexperimenteerd met bodems, slechtste is vlakke bodem, de drijvers plakken echt aan het water, met als gevolg dat de piper een soort van losspringt uit het water. Beste vorm tot nu toe is V bodem, weinig V op de step, oplopen naar een echte boegvorm (snijdt door water). De overgang van varen naar palneren loopt met deze vormen vloeiend.
Ik heb wat foto's bijgevoegd. Met een stuk piepschuim, een hobbymes en een schuurplank heb je de drijvers in een avond klaar. In het dek van de drijvers heb ik een balsa stringer verzonken (3*3mm) over de lengte van de drijver. Deze stinger is absoluut nodig, je lijmt er de dwarshoutjes op vast , en maken de drijvers veel sterker. Dat verbindingspunt (daar waar de latjes worden vastgelijmd) is een zwak punt...goeie constructie verzinnen dus. Ik heb een ijslollie stokje met gaatje voor de "dwarsstok" langs de stringer in het schuim gedrukt en verlijmd (2 cm lang)
Boeg, step en hek zijn van balsa ivm net botsen tegen de kant en het verkijgen van een scherpe hoek op de step en hek (water laat sneller los). De roeren moet je OF bestuurbaar maken of vast, het eerste is het beste. Zonder roeren (en rails) is het starten een crime !
Wat betreft de prop. De gunther is niet je van het voor water. De piper vliegt er wel goed mee, maar starten is een drama. Gebruik liever een iets grotere prop met minder spoed. Vooral met in planee gaan is zo'n prop een zegen. Een 6*3 of een gws in die maat ding werkte perfect. Wel heb je wat meer last van spray met een grotere prop. Veel up tijdens het op step komen, eenmaal op step kan je weer naar neutraal.
De piper vliegt al met zo'n 20 watt goed, starten vraagt ca. 40 watt.
Pak wel al je electronica goed in. Ik dacht dit ook te doen, toch heeft lekkage me 2 regelaars gekost, plus nog een toen de piper omsloeg (mijn fout) en daardoor mn regelaar door water in de volgasstand ging....met een 6*3 scheepsschroef _die uiteraard volgas staat te draaien_ kan je je regelaar wel weggooien. Inmiddels heb ik de regelaar (en ontvanger) in een ballon getopt en deze dichtgetaped. Servos hebben tot nu toe geen last gehad van water.