Mini Piper met floats

Franck,

Hoe staat het met de Piper, leeft hij nog?
Inmiddels kan de Piper bij mij van de ToDo-list want de aanschaf is een feit, maar nu wil ik 'm ook als watervliegtuig bouwen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten en hoelang zijn jouw floats?

Ook nog een vraagje over motor en prop, 'k zag dat op jouw eerste foto's een oranje (GWS?) prop zat, en later 1 die lijkt op een Güntherprop, welke nu te nemen?

Leuk dat jem ook van water gaat vliegen!. Hij doet het nog prima hoor. Af en toe ga ik lekker met de boot de plas op en lekker in mn uppie rondjes vliegen. Ik krijg elke goede start of landing weer de ...na ja laat maar ;)

De floats zijn 0.8 maal romplengte. Breedte glijopp. is 6 cm, deck 4,5 cm
Step is 8mm hoog. Ik heb wat geexperimenteerd met bodems, slechtste is vlakke bodem, de drijvers plakken echt aan het water, met als gevolg dat de piper een soort van losspringt uit het water. Beste vorm tot nu toe is V bodem, weinig V op de step, oplopen naar een echte boegvorm (snijdt door water). De overgang van varen naar palneren loopt met deze vormen vloeiend.

Ik heb wat foto's bijgevoegd. Met een stuk piepschuim, een hobbymes en een schuurplank heb je de drijvers in een avond klaar. In het dek van de drijvers heb ik een balsa stringer verzonken (3*3mm) over de lengte van de drijver. Deze stinger is absoluut nodig, je lijmt er de dwarshoutjes op vast , en maken de drijvers veel sterker. Dat verbindingspunt (daar waar de latjes worden vastgelijmd) is een zwak punt...goeie constructie verzinnen dus. Ik heb een ijslollie stokje met gaatje voor de "dwarsstok" langs de stringer in het schuim gedrukt en verlijmd (2 cm lang)

Boeg, step en hek zijn van balsa ivm net botsen tegen de kant en het verkijgen van een scherpe hoek op de step en hek (water laat sneller los). De roeren moet je OF bestuurbaar maken of vast, het eerste is het beste. Zonder roeren (en rails) is het starten een crime !

Wat betreft de prop. De gunther is niet je van het voor water. De piper vliegt er wel goed mee, maar starten is een drama. Gebruik liever een iets grotere prop met minder spoed. Vooral met in planee gaan is zo'n prop een zegen. Een 6*3 of een gws in die maat ding werkte perfect. Wel heb je wat meer last van spray met een grotere prop. Veel up tijdens het op step komen, eenmaal op step kan je weer naar neutraal.

De piper vliegt al met zo'n 20 watt goed, starten vraagt ca. 40 watt.

Pak wel al je electronica goed in. Ik dacht dit ook te doen, toch heeft lekkage me 2 regelaars gekost, plus nog een toen de piper omsloeg (mijn fout) en daardoor mn regelaar door water in de volgasstand ging....met een 6*3 scheepsschroef _die uiteraard volgas staat te draaien_ kan je je regelaar wel weggooien. Inmiddels heb ik de regelaar (en ontvanger) in een ballon getopt en deze dichtgetaped. Servos hebben tot nu toe geen last gehad van water.

afb247.jpg

afb248.jpg

afb249.jpg

afb250.jpg

Oh ja,

Ik heb het achterste landingsgestel identiek aan het "voorste" gemaakt.
Als je dat op eenzelfde manier in de romp bevestigd (via een sleuf in de romp kan je de drijvers goed uitrichten. Beste stand van de floats tov romplijn/hart-as is 0 graden. Minder, en je komt nooit los, meer, en je toestel gaat stampen tijdens take-off.

Let erop dat je motor goed vast zit!. Erg knullig als je zoals ik tijdens een start ineens je motor uit de romp ziet komen...plons...weg. Dit gaat overigens op voor alle apparatuur ;)

Let ook op dat je de bodem van het achterste gedeelte van je drijvers (dus vanaf de step) omhoog " afschuint ". Hierdoor voorkom je dat je wanneer je in planee up geeft, je de achterkant van de drijvers weer in het water duwt. Als je op de foto's kijkt kan je dit goed zien.

De drijvers heb ik uitgerust met rails (op de bodem). Deze verhogen de koersstabiliteit.

Ik heb nog zitten denken aan zgn. turbulators (ja echt ;) ). Dit zijn kleine uitsteeksels in de bodem van de drijvers, die op snelheid en in planee, lucht onder de drijvers creeren. Dit schijnt de weerstand van de drijvers nog eens te verkleinen. Omdat de drijvers verder prima werken heb ik me hier nog niet aan gewaagd..wel leuk experiment :)

De drijvers zitten vast aan elkaar met vuren latjes (gelijmd) Zorg ervoor dat ze ten opzichte van elkaar recht en in het planee-vlak niet afwijken. Eventueel kan je met het buigen van de langisngsgestellen nog wat corrigeren, maar niet veel.

Het landigsgestel zit overigens gewoon met 4 elastiekjes (omwonden) vast op de vuren latjes. Ik zou een volgende keer carbon nemen, das lichter veel sterker en neemt geen water op. Ook al heb ik alles geverft, toch worden de latjes nat.

Ik heb ook maar even de maten opgenomen..tekening is niet op schaal

CG van de piper moet ca 5mm voor step liggen, dit scheelt enorm in de koersstabiliteit in planee.

Oh ja, vergeet niet de hoek die het glijvlak (dus niet het dek die is 0 graden) maakt tov de romp-as. Deze moet 1 a 2 graden zijn...of op het oog iets schuin ;) Heb je de bodem van de floats op 0 tov. het dek dan zal je de drijvers in z'n geheel 1 a 2 graden in de up-stand moeten zetten...en dat ziet er niet uit.

afb252.jpg

WHOAW, heel, heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg en de vele info, als het een beetje meezit heb ik van het weekend genoeg tijd om het toestel te bouwen zodat misschien in de loop van volgende week een maiden kan worden gemaakt. Ik zal hier wel ff een post plaatsen als alles goed is gegaan....en misschien ook wel als het niet goed is gegaan :D

Nogmaals heel, heel erg bedankt, ook namens AlexT (neem ik maar aan ;) ) die als hij het toestel een beetje in de hand heeft vast zijn Piper ook gaat ombouwen.

Ik ben druk aan het oefenen om de Graupner Mini piper onder de knie te krijgen. Ben begonnen met een trage slowflyer en ga nu dus naar de mini piper over.

Vriend Bende heeft nu dus ook Mini Piper (is het trouwens pieper of peiper?) en gaat direct voor de floats. Ik in het voorjaar ofzo.

Via een neef is er een motorboot geregeld en een camera hebben we ook. Dus heb geduld, maar je videofilmpje ga je krijgen....

Ben we moeten aan de slag!!! ;-)

Franck,

Nog even een vraagje, namelijk...wat is jouw vlieggewicht?

Vanavond zal ik de Piper voor het eerst eens proberen. De floats het ik gemaakt van deprom 6mm die ik tegen elkaar aan gelijmt heb en vervolgens in de "juiste" vorm geschuurd. Mijn gewicht vliegklaar met accu is nu 360 gr. Ik zit nog een beetje met het zwaartepunt, er moet wat lood voorin om hem goed te krijgen, ongeveer 10 gram.

Vliegen ging perfect. Varen ging perfect. Landen op water ging perfect.

Maar loskomen van water....homaar. Hij kwam niet eens in planné. Nu vlieg ik 'm nog wel met een Günther maar zelfs met een andere prop heb ik er niet veel vertrouwen in. Ik zal de vorm van de drijvers, denk ik, moeten aanpassen.

Op zich vloog de Piper wel goed en ook de landing op water ging zonder problemen. Wel had ik bij de eerste vlucht een probleem met storing/ontvangst. Om het zwaartepunt zoveel mogelijk naar voren te krijgen had ik mijn ontvanger tegen de LIPO aangelegt in het voorste ruim....conclusie: NIET MEER DOEN. Ook wil ik er nog ailerons in de vleugel maken, dat vliegen met alleen richtingsroer is een beetje wiebelig.

Het filmpje komt eraan maar het is er wel alleen één van een landing omdat de start uit de hand gedaan werd.

Back