Mini Piper met floats

Na het geweldige vliegavontuur met holiday is de bouw van de piper van start gegaan.

attachment.php

Je mag dan niet echt de ruimte hebben in zo'n stadsgracht maar dat hupje was wel heeel elegant :D

Ben benieuwd wat ie doet als hij echt loskomt. Welk merk is het btw?
Lijkt me wel een leuk project om op de "to do" lijst te zetten.

Groet van Ben

de mini piper is van graupner. Schijnt erg populair te zijn hier op het forum ;)...en op andere forums btw. Het is best een geinig kitje (oh ja, na de holiday is dit pas m'n tweede arf, ik ben meer van het type zelf verzinnen,zagen en plakken.)

Ik vlieg normaliter nooit met richtingroer only, en al helemaal nooit met parkflyers met lithiumcellen <speed 400, dus los van het voor het eerst met een parkflyer EN voor het eerst van water vliegen is er weinig nieuws aan de horizon ... (ahum)

Ik heb inmiddels al zon 15 meter gevlogen op de ijssel (net buiten de stad). Morgen gaan we voor het echte werk de polder in !! ;)

Overigens : ik merk dat het piepschuim best zwaar is. Ik heb nog een vleugel (balsa 1mm ribbetjes/liggertjes enzo) liggen van hetzelfde formaat en die is gewoon 1/2 lichter. Hmmm.......eerst maar eens de boel in elkaar vliegen.

zelf "gemaakt". Propadapter van graupner (van alu) afgedraaid tot de prop er net op gecentreerd blijft maar er zonder elastiek gewoon afvalt. Twee m3-tjes en een elastiekje doen de rest.

Op water niet echt nodig ;)

Hij vliegt !!!!!

Gisteravond, zuchtje wind uit het zuiden, ondergaand zonnetje, prachtige avond. Met de boot net buiten de stad gevaren, rustig plekje opgezocht.

Inmiddels al kilometers getaxied in de gracht, nu het echte werk.
Vol gas en de piper is met 10 meter " on step". Nog een 10 meter om snelheid te maken ....en met een licht up komt de piper los.

Tis even wennen met alleen richtingsroer, de eerste bochten doen me herinneren aan de goeie ouwe tijd met de 2cv. Een paar bochtjes draaien en maar eens een landing ingezet. Het ding wil verdorie niet eens naar beneden komen en blijft maar vliegen. dan maar weer een rondje. wat lager aanvliegen en met 1/3 gas het toestelletje op zn 3 punts op het water gezet. YES!

Conclusies zover : 3 lipos in serie is geen luxe voor starten, de piper stijgt al met 1/2 gas, 1/3 is nodig voor level flight. Erg gevoelig op richtingroer, even wennen. Vol gas is er vanuit level flight een looping te maken.

Verder nog 20 minuten wat starts en rondjes gevlogen, komen aanvliegen op een 30 cm boven het water is een praaaachtig gezicht. Het lijkt alsof de drijvers wat betreft vliegen niet echt nadelig zijn, moet er wel bij zeggen dat ik de piper nog niet zonder heb gevlogen.

Ik probeer deze week een paar vluchten op video te zetten.

Franck is a happy man !

Franck,

Dat ding vliegt perfect, echt leuk. als je nog meer power wilt hebben voor de start... is dat wel nodig? Die drie kokam's in serie zorgen er toch voor dat ie snel airborn is.

Groet van Ben

Nieuwe drijvers voor de mini piper

Aangezien er met windstil weer toch wat problemen zijn met loskomen, heb ik vandaag maar een nieuw setje drijvers geschuurd.

Neus van de drijvers is meer "boeg", het oppervlak van de bodem van de drijvers is de helft groter (hopelijk wat eerder en ook met geen wind in planE.)

Van de week maar es proberen.

attachment.php

heb je misschien ook een tekening van de drijvertjes?? ik heb ook nog een pipertje van houtbouw als ik die wat lichter maak is ie miscchien ook als watervliegtuig te maken :twisted:

alvast bedankt greetz tom

mzzls

Wat betreft genoeg power, ik heb net een 6*2 propje gemonteerd en de accu naar 2 cellen gesoldeerd. Starten gaat net iets beter (en 24 gram lichter)

Ik heb ergens nog een tekening, kzal ff zoeken

Back