Mini-Review: Trex500

laurens

Forum veteraan
Ik heb nu al een tijdje een nieuwe heli, een Trex500. Nadat ik hem heb zien vliegen bij D3D Valkenburg was ik overtuigd dat dit een erg goed vliegende heli was, zeker voor het formaat van de heli. Dit is nog het formaat makkelijk mee te nemen, overal te vliegen en ook nog redelijk betaalbaar.

Na wat rondzoeken ben ik op de volgende setup uitgekomen:

Trex 500 CF inc bladen, met standaard ESC en motor
AR7000
401/9257
Hitec 5245 op swash
6s2200 mah Zippy-H
Rlohr gyro en battery mount

Dit is de setup waar ik nu al anderhalve week mee rondvlieg, 24 vluchten nu. De hoverstabiliteit komt bijna in de buurt van een 50er heli, erg indrukwekkend! Maar zodra je de pitch voluit gooit gaat hij er nog harder vandoor, erg fijn.

Nadelen die ik tot nu toe tegenkom zijn de gyro, die piroette niet altijd even constant genoeg om lekker piroettend rond te vliegen. Ik heb carbon staartblaadjes gekocht, maar die maken niet genoeg verschil. Als volgende stap heb ik nu een Spartan in bestelling staan, hopelijk is die voor modelvliegkamp binnen, dan kan ik daar er nog veel mee vliegen.

Ook was na een aantal vluchten midden in de vlucht opeens een washout mixarm van de heli gevallen. Waarschijnlijk na 75% van de vliegtijd, want de laatste minuut vloog hij iets zwabberig. Erg apart, want eigelijk heb je helemaal geen flybarcontrole meer, en heb je praktisch een flybarless model. De armpjes zijn nu alu, en de seesaw is gelijk meebesteld (nog niet gemonteerd, komt later wel).

Ondertussen ben ik ook een beetje aan het rondkijken wat er nog meer op gaat:
Alu tailcase, geruild voor een hatori uitlaat (plastic voldoet even goed)
Nachtbladen, van NightGraphiX (nog wel even sparen zeg...)
Airthunder accu's (2 accu's is niet genoeg)

Kortom een erg leuke heli! Hopelijk komt er binnenkort nog een filmpje online hiervan.

Leuke korte review, ben benieuwd naar het filmpje!

torque tube gekocht vorige week, ben pas over 2 weken thuis om hem te testen, kan niet wachten. Schijnt ook een goede upgrade te zijn.

Betere autorotaties, vliegduur(+5%), stabilere staart (bounce effect bij een belt wat iets kan rekken) en bovendien geen kans meer op brownouts waar veel mensen over klagen op helifreak.

Ben ook te spreken over de metal head upgrades, veel vrijer bewegende flybar. (tikje tegenaan en hij gaat 3x op en neer)

We moeten volgende keer ff de logger in je kist proppen, dan heb je ook logdata van je vonkentrekker ;)

Ik heb al op hobbycity naar de eagletree gekeken, de prijs valt best mee. Ook heb ik mn spartaan binnen, die krijgt vandaag zn inburgeringscursus.

Kwis nie dat da nodig was voor inwoners van de EU? Anywho, schroef die oudheidkundige vondst ff op je Rexie dan kun je vanaaf ff komen showen ;)

Die spartaan gaat je erg bevallen vermoed ik zo, heeft geen inburgering nodig, zolang hij in de buurt van een planeet blijft doet hij zijn werk perfect ;) :D
Ben benieuwd hoe je de pyro stabiliteit vind.
Op helifreak staat trouwens een file met instellingen voor de Spartan op een T500 (wist je misschien al ;) ).

Eric

En de Spartaan is geslaagd. Na 1 accutjes rommelen met de gain, die nu via ATV word geprogrammeerd ipv het gyro menu, ben ik ERG tevreden. De staart staat nu echt als een huis. Zelfs onder een superzware belasting (debiel hard tictoccen) blijft hij op zn plek.

spellingscontrole ;)

Na 1 accutjes rommelen

1 accutjes? haha

debiel en subtiel klinkt ook bijna hetzelfde.. en ach, wat is debiel hè. eigenlijk zijn we allemaal niet echt normaal...
Maar klinkt dus goed die spartan!
Denk dat jouw "oude" 401 voor mij alsnog weer meer dan goed genoeg gaat zijn :).

Ben zeer benieuwd naar het filmpje! Tic toc kom maar op. Misschien kan je ook nog in beeld brengen waar je die Spartan hebt geplaatst?!

Helaas kan Ton vandaag niet, morgen ik niet en daarna zit ik op kamp. Misschien kan daar wel iemand filmen (en anders moet je zelf maar komen;-))

Ik ben afhankelijk van anderen met filmpjes, dus ik kan er weinig aan doen. Het komt echt wel goed met een filmpje Bart;-)

... Nadelen die ik tot nu toe tegenkom zijn de gyro, die piroette niet altijd even constant genoeg om lekker piroettend rond te vliegen.

...Als volgende stap heb ik nu een Spartan in bestelling staan, hopelijk is die voor modelvliegkamp binnen, dan kan ik daar er nog veel mee vliegen.

Ik had ook last van wat "houterige" piroetten. Ik had de gevoeligheid van mijn 401 dermate hoog staat dat zich net geen tailhunting voordeed bij hard vliegen maar dit ging direct ten koste van de piroetten. Na de gevoeligheid dan de gyro wat te hebben verlaagd heb ik er geen last meer van. Nou ben ik piroflips nog maar net hard aan het oefenen dus waarschijnlijk ligt het probleem wat niveaus hoger maar goed :P

De DS760 lijkt mij ook een geweldige gyro, ook lichter dan de 401. Ook best relaxed hoe je de gyro met je zender afstelt (endpoints, type servo etc). Via de pc of bluetooth ppc is leuk, maar goed... Ik zal er ook eens eentje bestellen.

Ik heb overigens ook een camera (met 20x optische zoom, helaas geen hd), en wil best een keer filmen als dat helpt. Zoals je weet woon ik ook in Leiden.

Back