mini saturn

Met het nieuwe indoorseizoen in zicht bouwen we een nieuw toestelletje (580mm span ) in EPO . Dan mogen ze (de andere knoeiers) er eens tegen vliegen :murder:
Leuk dingetje gevonden en hier gaat ie dan . Zal tamelijk rap bouwen .

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik een tip mag geven: hou het zo licht mogelijk.. anders gaat ie veel te snel vliegen voor indoor. Elke gram teveel telt (en dat mag je echt letterlijk nemen!).

Veel hangt natuurlijk af van wat je verwacht en hoe je ermee wil vliegen: is wat rondvliegen al voldoende, of wil je er wat acro mee gaan vliegen, of zelfs 3D?

Geen idee wat HK als totaal gewicht vliegklaar opgeeft voor dit tuigje, maar voor acro vliegen zou ik niet boven 75 gram gaan...

Ik heb ooit een mini yakje van 55 gr in depron gebouwd (spanwijdte 53 cm): [160664] mini-yak-55-a

Een volgende nog lichtere versie ben ik aan begonnen begin dit jaar, maar ligt nu weer op de bouwtafel omdat het indoor seizoen er inderdaad aan komt: mini-indoor-yak-55-a

Ik zie net dat HK 120 à 140 gr :shock: totaalgewicht opgeeft... dat is heel zwaar (en dus heel snel voor indoor).

Depron indoor Freestyle en aeromusical toestellen (spanwijdte 85 à 90 cm) wegen doorgaans tussen 150 en 170 gr...

Ik heb idd nog niet veel aandacht gegeven aan gewicht maar vond toch ook al aan de zware kant . k'Ga idd zou zuinig mogelijk werken met lijm enz , servo's van 2,5gr enz .
Ik ben nog geen expert in indoor vliegen . verleden jaar was zelfs eerste jaar en dit met een mini doublemaster van robbe . Ook aan de zware kant .
Maar ja t'is gewoon voor de fun geen competitie of zo . :cool:

Ik heb idd nog niet veel aandacht gegeven aan gewicht maar vond toch ook al aan de zware kant . k'Ga idd zou zuinig mogelijk werken met lijm enz , servo's van 2,5gr enz .
Ik ben nog geen expert in indoor vliegen . verleden jaar was zelfs eerste jaar en dit met een mini doublemaster van robbe . Ook aan de zware kant .
Maar ja t'is gewoon voor de fun geen competitie of zo . :cool:

Als je toestel minimaal 10 m/s nodig heeft om in de lucht te blijven (horizontale vlucht), dan heb je dus bij een ruimte die 50 x 25 m meet, 5 seconden tussen de muur links en rechts en 2,5 seconden tussen de muur voor en achter (of het nu competitie of voor de fun is).

Je hebt er dus alleen maar voordeel bij om zo licht als mogelijk te werken. Ik dacht gelezen te hebben dat alle componenten (servo's, ESC, ...) in het bouwpakketje zitten?

Zelf vlieg ik ook nog maar 2 seizoenen indoor. Vorig jaar heb ik meegedaan aan de F3P-C (beginners) wedstrijden in België, 'k ben dus zeker geen expert. Wel erg leuk om te doen en heel veel bijgeleerd.

Er worden dit jaar trouwens ook weer wedstrijden georganiseerd (waarvan eentje in Maldegem normaal gezien). Kom gerust ns kijken.

Er zijn 2 bouwdozen : 1 is pnp en de andere arf . Bij de arf moet je nog servo's -ecs en batterij bij hebben . Momenteel hadden ze de pnf niet in Euro warehouse .
Ieder grammetje zal waar kan bespaard worden :)
Misschien kom ik wel eens zien in Maldegem ,hou me op de hoogte THX :cool:

Als je zelf de componenten nog moet kiezen heb je misschien wat aan de setup van m'n mini yak:

- C10 2900 kV brushless motor
- GWS 6x3 prop
- Turnigy nanotech 2S 180 mAh Lipo
- Turnigy 6A ESC
- 3 2 grams servo's (in mijn geval analoge RC-20 servo's uit de lokale modelbouwshop)
- AR6115 ontvanger (4gr) of zelfs AR61310 (2gr, heeft ander type connector)

Wat de connectoren betreft: afknippen en solderen op de ontvanger bespaart ook heel wat gewicht (maar is wel opletten geblazen!)

Als je bij HK wil bestellen zou je een Orange R145 ontvanger kunnen nemen en bijv. HK-5320 servo's (digitale microservo's van 1,7 gram), al heb ik met beiden (nog) geen ervaring...

Heb je het airframe alleen al eens gewogen?

De data van de verschillende wedstrijden worden aangekondigd in het F3P forum en vind je ook op http://www.bca-rc.com/service-calendrier.html (voorlopig nog geen exacte data)

Hobbyking SS Series 8-10A ESC
HobbyKing 2.5g / .17kg / .12sec Micro Servo
OrangeRx R410 Spektrum DSM2 Compatible 4Ch 2.4Ghz

Dit heb ik al besteld , ik heb me een beetje laten leiden door HK zelf , de ontvanger en de regelaar zit ook in een multiplex FOX en zijn ok .
Wat gewicht betreft ik heb geen precieze weegschaal voor zulke kleine gewichten maar we zijn alert .
Voor de rest bouwt het spul als kinderspel ,zit al bijna ineen na 1 uur werk :confused:
Moet al wachten op servo's :D O ja het motortje zat erbij .
full

Hobbyking SS Series 8-10A ESC
HobbyKing 2.5g / .17kg / .12sec Micro Servo
OrangeRx R410 Spektrum DSM2 Compatible 4Ch 2.4Ghz

Dit heb ik al besteld , ik heb me een beetje laten leiden door HK zelf , de ontvanger en de regelaar zit ook in een multiplex FOX en zijn ok .
Wat gewicht betreft ik heb geen precieze weegschaal voor zulke kleine gewichten maar we zijn alert .
Voor de rest bouwt het spul als kinderspel ,zit al bijna ineen na 1 uur werk :confused:
Moet al wachten op servo's :D O ja het motortje zat erbij .
full

Gewichten zijn vrij vergelijkbaar... en ik bedoelde de Orange RX415 (niet 145), de RX410 is ietsje zwaarder.

De Turnigy nano-tech 2S 180 mAh lipo die ik m'n yak heb weegt iets van een 12 gram, een Turnigy 2S 300 mAh (grootste aanbevolen accu) 18 gr.

Totaalgewicht electronica wordt dus 49,5 gr (laten we zeggen 50gr)
18 gr accu
3 gr ontvanger)
6 gr regelaar)
15 gr (?) (motor + schroef)
7,5 gr (3 servo's)

Doer daar 10% bij voor wat toebehoren (stuurstangen, roerhevels, ...), kom je op 55 gr. Zou je airframe (schuim + koolstof versterking) iets van een 65 gram wegen. Nu is EPO inderdaad wel wat zwaarder dan depron (en wat meer crashbestendig).

Mijn advies: bouw deze en ga ermee vliegen. Als je hem (ooit) crasht, snij de onderdeeltjes dan uit 3 mm depron en bouw een nieuwe.

De esc en ontvanger zijn toegekomen :p Nu weer wachten op servo's en batterijtjes . :sleeping:

full

Ondertussen het motortje erin gezet (prutswerk zeg ) en ontvanger ook . Juist genoeg plaats onder het kapje . Eigenlijk is de mini saturn ook PNF te koop , dus met esc - motor-servo's geinstalleerd . Indien er mensen zijn die van plan zijn om dit vliegertje ook aan te schaffen zou ik zeggen koop hem PNF . Verschil in prijs is de moeite niet . Voor degenen die graag zelf bouwen , niet veel plezier aan , veel te gemakkellijk :pc:
full
full

Klein probleem met motor , soms slaat ie aan en soms niet . Dan stottert hij en slaat dan af met een metaalachtig geluid :confused:
Iemand enig idee wat het kan zijn ?

Goed , nog eens herbegonnen en t'was nodig :rolleyes:
Ziet er al beter uit
full

Ik krijg mijn servo's van HK maar niet binnen :bad-words: Ze zijn hier in Belgie acties aan het voeren (Douane) Dan maar effe bij onze lokale winkel geweest en die had deze nog
full

Ietsje zwaarder maar Robbe dus degelijk gerief :-P Ondertussen alles ingebouwd en morgen invliegen . k'Heb geen precisieweegschaal maar gewicht draait rond 110 gr denk ik . Ook was er voor rudder een soort push-pull systeem met visdraad voorzien maar dat heb ik door carbon staafje vervangen . Al klachten van gelezen ook :confused: dus geen risico . :lying:

2 carbon staafjes voor rudder en elevator ( zie je "de bril " :schrik: )
full

dikke carbon staaf voor aileron
full

Okay , vandaag ingevlogen en t'was nog geen groot succes :-? Dual rates en expo stonden nog op 100% (vergeten) dus 3D vlucht gedurende 10 sec en op de grond . Geen schade (EPO) . Dan rates wat aangepast en terug wennen aan indoor vliegen as eerste maal dit jaar . Tjeezes de muren staan toch kort . Ik vindt dat hij nogal zwaar aanvoelt in de vlucht . Heb hiervoor een mini doublemaster gehad n die woog een goeie 230gr en die vloog precies lichter :confused: t 'Zal wel aan de piloot liggen .
Nu de snelheid hij gaat verdomd rap met standaard motor en schroef . Hoe kan ik die vertragen :confused: Minder gas hoor ik je denken maar zou ik hier een slow prop kunnen opzetten ? en welke maat ?

Dit is de prop nu

propeller: GWS 6030 op deze motor

1306-10 3100KV

Wat advies gevraagd links en rechts , geen andere prop wel remmers ;) Volgend weekend weer testen ...

full
full
full

Ik vindt dat hij nogal zwaar aanvoelt in de vlucht . Heb hiervoor een mini doublemaster gehad n die woog een goeie 230gr en die vloog precies lichter :confused: t 'Zal wel aan de piloot liggen .
Nu de snelheid hij gaat verdomd rap met standaard motor en schroef.

Guy,

't ligt niet allemaal aan de piloot. Er is een logische verklaring voor het feit dat deze veel sneller vliegt dan je double master.

Je doublemaster woog 230 gr en had een vleugeloppervlak van bijna 31 dm². Vleugelbelasting is dan ong. 7 gr/dm².
Deze mini saturn heeft een vleugeloppervlak dat ong. 1/4 (ff snel gerekend op basis van de spanwijdte) bedraagt van dat van de doublemaster (is een dubbeldekker, heeft dus 2 vleugels die meetellen voor het totale vleugeloppervlak).

Gelijke vleugelbelasting betekent ong. gelijke minimale horizontale vliegsnelheid. Reduceer je het vleugeoppervlak tot 1/4, dan moet het gewicht ook 1/4 worden (ong. 60 gr) om een min of meer gelijke minimale horizontale vliegsnelheid te hebben. Volgens de specs van HK zou de mini saturn 120 à 140 gr moeten wegen. Dat is dus 2 x zo veel. Bijgevolg zal z'n minimale horizontale snelheid ong. 2 keer zo hoog liggen (bij dezelfde invalshoek)

Het toepassen van airbrakes zal die minimale horizontale vliegsnelheid echter niet verlagen (integendeel, ze zal ze een klein beetje verhogen). Het enige wat helpt is ofwel vleugeloppervlak vergroten en/of totaal gewicht verlagen. Airbrakes worden toegepast om de vertikale snelheid van de zgn. downlines te verkleinen (bijv. na een stall turn).

Tja , de apparatuur is echt van het lichtste dat ik kon vinden behalve de servo's 4.3gr ipv 2,5 gr maar dat zal het verschil toch ook niet maken . :rolleyes:

Back