Mini Springer Tug de "Jumper"

Een plastic schroef vervormt in het water waardoor de efficiëntie afneemt. Bovendien staat een messing schroef veel stoerder!

Groet,

Jesse

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Kimkielen worden vooral toegepast bij rondspant schepen om rollen te voorkomen. Een springer is hoekig. Bij ons op de club vaart er ook 1 en deze rolt niet, wel goed manoeuvreerbaar.

Is dit vervormen niet te verwaarlozen,
Lijkt mij om misschien 1à2% te gaan wat voor zon klein scheepje niet echt uitmaakt.

Bij een speedboot snap ik dit.... Daar moet alles zo efficiënt mogelijk.

jaaa ik vind het ook veel stoerder staan ja! maar ja, ze zijn ook wel een stukkie duurder.. en de efficiëntie.. nou, ik zie wel hoe het gaat ik kan altijd nog een messing exemplaar kopen.

Heb misschien binnenkort nog een 35 mm messing exemplaar voor je. Ik wil mijn schroef vervangen voor een 40 of 45 mm schroef.

Jesse

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je al kimkielen plaatst, moeten ze wel groter zijn dan wat je daar hebt. Zo'n klein kimkieltje gaat niet uithalen.

Ik heb op de mijne kimkielen gezet omdat die nogal zwabberig voer, door de relatief zware opbouw slingerde dat erg in de bochten en dat bleef dan doorgaan. Vandaar de overmaatse kimkielen.
Jouw springer is bijna anderhalf keer zo lang als die van mij, je kan dus veel meer gewicht onderin meenemen en je opbouw zal relatief lichter zijn.

op termijn ben je beter af met een messing! als je ze goed vast zet (de messing versie) dan gaan die heel je leven mee, een goedkope plastic schroef, gaat niet heel je leven mee! vaar je op een grote steen, of een (dikke) tak is je schroef kapot! en geloof me, dat gebeurt toch vaker dan je denkt
een plastic schroef is na een tijd(je) niet meer zo sterk, waardoor je meer vermogen verliest dan 1of 2 percent.
ik geef je de raad om toch een messing schroef te kopen of deze:
Shamrock-Maastricht.nl
(groter of kleiner, meer bladen of minder moet je je zelf maar uitzoeken)

gr Brecht

Bedankt voor de link brecht. Maar zo als al eerder gezecht hou ik het eerst bij plastic want ik heb hem hier toch liggen en messing is weer wat duurder.
Ondertussen staat de Jumper in de Epoxy en heeft achter een soort reling gekregen (ik weet niet precies hoe dat heet).
p5wc.jpg

xycv.jpg

Gr.
Sam

Laatst bewerkt:
Ondertussen staat de Jumper in de Epoxy en heeft achter een soort reling gekregen (ik weet niet precies hoe dat heet).

Ik denk dat je verschansing bedoelt, Sam.
Moet dat dunne metalen stuk trouwens als de hak voor het roer dienen? Dat lijkt me wel erg slapjes.

Groet,

Ad Bakker

ja ach dat stukkie metaal heb ik er meer zitten voor de "mooi" en het dient ook wel een beetje als bescherming voor waterplanten.

OK, als de roerkoker dan maar stevig genoeg in de romp zit, want daar komen dan alle krachten op.

Groet,

Ad Bakker

ja dat zit prima vast hoor! en aangezien het toch zo'n klein bootje is, en de roerkoning is opgebouwd als een grotere boot gaat dat wel prima.

Zo
het dek zit er op, de deksel is gemaakt, een deel van de opbouw zit er op en ik heb een soort boog (sleepboog?) achterop de Jumper gemaakt zodat de sleepkabel mooi aan de achterkant het schip verlaat.
Foto's:
Let niet op het boldertje, die zit nog niet vast en alles is nog niet afgewerkt ;)
o0jx.jpg

sp0j.jpg

De raampjes zijn van dun plastic gemaakt en zijn aan de achterkant er op vast gelijmd.

Gr. Sam

Weer verder gegaan met de Jumper.
Eerst heb ik het onderste stuk van de opbouw dicht gemaakt.
oxbn.jpg

daarna de kajuit gemaakt nog zonder dak maar met dashboard.
jxk1.jpg

hb91.jpg

Ook de dubbele sleepbolder geplaatst.
xjgr.jpg

Daarna de kajuit op de Jumper gelijmd.
nso7.jpg

3v95.jpg

Gr. Sam

Gaat er leuk uitzien!!!

Ook de dubbele sleepbolder geplaatst.

Dat is de beting, Sam.

Groet,

Ad Bakker

PS
Bij het opladen van foto's bij ImageShack zou ik de afmeting op 800x600 pixels zetten, en niet op 960x720 zoals je nu doet.
Bij veel foto's op één bladzijde kan dat een heel onrustig beeld geven, omdat foto's eerst met hun oorspronkelijke afmeting worden weergegeven, om daarna tot 800x600 pixels te worden verkleind.

hhm hoe kan ik dat veranderen? ik kan niks vinden..

Ik zie dat ze het weer eens veranderd hebben. Ik kan nu ook niet meer vinden hoe je dit nog kunt instellen, vroeger was dat een eenvoudig afrolmenu.
Laat maar zitten dus, ze worden steeds gebruiksonvriendelijker bij die lui. Jij weet in ieder geval die irritante regel onder elke foto te omzeilen die je krijgt als je hun standaard link gebruikt "Uploaded with ImageShack.com".

Groet,

Ad Bakker

Back