Mini Titan E325 uitgebrande ESC en Motor

• Topicstarter Topicstarter ipas
  • Startdatum Startdatum
I

ipas

Guest
Heb ik weer. Ben ik lekker aan het hoveren valt in eens mijn heli uit de lucht. In eens een enorme rookontwikkeling.. en stinken.. whoooo...
Wat blijkt de ESC staat in brand en later blijkt de motor ook doorgebrand te zijn.
Iemand enig idee wat de verklaring is voor deze spontane uitbranding ? Of heeft iemand anders ook van dit soort ervaringen.

Type ACE BLC-40 met standaard Thunder Tiger Motor

Ik heb nu maar een Align ESC moet motor besteld.

Grtz,
Mark

Ik gok op een doorgebrande ESC die kortsluiting veroorzaakt en daardoor de motor heeft vernield.
Of...sluiting in de motor waardoor de controller stuk is gegaan. Wat is nu de kip en wat het ei?
Als je met de standaard setup vliegt lijkt mij dit een gevalletje garantie!

Het is inderdaad een standaard setup. Ik gebruik een Robbe S3 accu. Ik ga dus ook voor de garantie. Ik krijg de geur trouwens niet van mijn handen af... :(

Marc Bolier zei:
Ik gok op een doorgebrande ESC die kortsluiting veroorzaakt en daardoor de motor heeft vernield...
Door een kapotte regelaar zal motor niet kapot gaan.

Nog een mogelijkehid:
Motor te heet -> magneten zwakker -> stroom neemt toe -> motor heter -> magneten zwakker -> meer stroom -> motor heter -> enz.enz. ... Temperature runaway. De regelaar gaat kapot doordat motor te veel stroom trekt.

Je motor is waarschijnlijk overhit geraakt en heeft sluiting veroorzaakt lijkt mij.
Daardoor is ook je regelaar uitgefikt.
Dat kan veroorzaakt worden door een te zwaar lopend mechaniek, riem te strak, te weinig speling op de maingear.
Je accu zal dit ook niet leuk hebben gevonden en is waarschijnlijk ook stuk nu.

Ik vloog ongeveer 5 minuten voor dat het probleem ontstond. Op het moment hing hij stil op 2 meter boven de grond. Ik ben al lang blij dat de heli zelf niet gecrashed is. Throttle zal dus op iets van 50% gestaan hebben. Ik heb iets van 20 vluchten achter de rug met deze heli zonder aanpassingen.

Dan ligt daar je probleem. Je regelaar en motor worden pas efficient boven de 90%. Daaronder is hij bezig vermogen via hitte weg te krijgen door de lagere toeren en dit trekt hij niet.

Als je in normal mode vliegt moet je je gascurve i.d. zo aanpassen dat je toerental bij het hoveren op ongeveer 90% zit.
Hoveren doe je meestal ergens tussen de 60 en 75% van je gas stick travel, met een curve van zoiets als bijv. 0-42-85-90-100.
Dit zorgt ervoor dat alles koeler blijft zoals hierboven al gezegt is.
Echter zijn er veel mensen die dit meegemaakt hebben in het begin met de ACE regelaar en motor, dus zou ik wel proberen om hem onder garantie vergoed te krijgen.
ThunderTiger heeft een hele nette garantie afhandeling volgens de mensen met dezelfde ervaring.

Zelf vlieg ik altijd in idle-up 1 met 90% of idle-up 2 95% vlakke curve met governor.
Alles blijft dan koel en het vliegt echt makkelijker en efficienter.
Je moet alleen even aanleren met de schakelaars (idle-up en throttle hold) te werken.
Succes
Eric

Met throttle bedoel ik throttlestick. Wat bedoel je met thottle efficient op 90%. Ik heb al veel vaker met deze throttle-pitch curve gevlogen.

Je zei 20 vluchten. Het gaat niet direct bij de eerste keer fout zo maar na verloop van tijd gaat het toch echt verkeerd.

Je motor heeft een bepaald aantal KV. Dit getal zegt hoeveel toeren je per volt draait. Als je nou maar op 50% gas vliegt heb je dus minder volt nodig. Dit verschil haalt je regelaar er af door het in hitte om te zetten.

Als je nou je normal gas curve als 0 0 0 0 0 programmeert en je idle up 1 naar 100 100 100 100 100 dan zou het al stukken efficienter moeten lopen. Mocht je het toerental te hoog vinden dat kan je een kleiner motortandwiel nemen.

De regelaar en motor werken pas efficient als je 90% van je gas bereik gebruikt.
Dit staat los van de stand van je stick.
Alles onder de 90% moet de regelaar stroom gaan knijpen wat warmte (weerstand) ontwikkeld.
Bij een heli is het de bedoeling een zo constant mogelijk toerental te draaien tijdens een vlucht.
edit:
Sorry Laurens :lol: , wacht wel ff.

Eric

Ik vlieg alleen in normal mode. Ik moet nog schakelaars op mijn zender bouwen. Ik heb een Futaba fx18 zender. Daar loopt de throttle curve van -100 naar +100. Mijn instellingen zijn daar -100,-10,+30,+70,+100. Dit lijkt ongeveer op 90% throttle bij hovering. Laurens, wat bedoel je met normal 0.0.0.0.0 en idle1 op 100.100.100.100.100 ?

Ik zou toch voor een constant toerental gaan van minimaal 90% gas.

Je gascurve in normal wordt 0 constant. Als je je accu's aansluit gaat je motor niet lopen.

Als je vervolgens je schakelaar omhaalt naar idle up 1 dan start je motor met softstart en toert op naar 90% gas constant. Dan stuur je je hoogt alleen nog maar met de bladen ipv zowel gas als bladen.

Ik heb bijna hetzelfde gehad.
Na een vlucht of 30 met viel ook de heli uit de lucht met rook...
Alleen de regelaar was in rook opgegaan.

Dit was met de eerste set regelaars, die nieuwere worden dus nu ook met een koellichaam verkocht.
Met mijn nieuwe regelaar zit ik inmiddels op 150+ vluchten met dezelfde instellingen en geen probleem.
Denk dat meer mensen dit hebben gehad, anders zou de regelaar die nu in de kit zit niet met een koellichaam worden uitgerust...

Menno

Aaaah.. het kwartje valt nu. Ik ga zsm schakelaar op mijn zender bouwen. Bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels een ESC en Motor van Align gekocht, en hoop op garantie van de kapotte ;)

ipas zei:
Aaaah.. het kwartje valt nu. Ik ga zsm schakelaar op mijn zender bouwen. Bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels een ESC en Motor van Align gekocht, en hoop op garantie van de kapotte ;)

Wat ben je nu kwijt dan voor zo'n Align setje?
Ik heb nu een Hacker A20-6XL + X-30-Pro in bestelling staan

Back