Mini Titan E325 uitgebrande ESC en Motor

• Topicstarter Topicstarter ipas
  • Startdatum Startdatum
Als je een regelaar goed toepast d.w.z. als je bij vol gas de maximale stroom niet overschrijdt dan zal deze niet stuk mogen gaan bij andere gasstanden. Het is natuurlijk wel zo dat de BEC ook warmte ontwikkeld dus dat je ook de stroom van de servo's in de gaten moet houden. Fabrikanten proberen natuurlijk zo goedkoop mogelijk te produceren maar het prijsverschil bepaalt de kwaliteit:

goedkoop: regelaars zijn overgewaardeerd (kunnen het waarschijnlijk net aan).
duur(der): regelaars zijn ondergewaardeerd (kunnen zelfs nog wat meer leveren dan aangegeven).

Marc Bolier schreef:
Ik gok op een doorgebrande ESC die kortsluiting veroorzaakt en daardoor de motor heeft vernield...
Door een kapotte regelaar zal motor niet kapot gaan

Ik heb toch eens meegemaakt bij een ducted fan dat de (goedkope!) regelaar POP POP zij, de motor ineens stopte en de regelaar en motor begonnen te roken. Dit was gewoon op de grond dus ik stond er bovenop. Meteen de spanning eraf halen heeft de motor gered want met een aandere (duurdere) regelaar heeft hij nog prima gedraaid. Ik kan me voorstellen dat door een smeltende fet kortsluiting ontstaat tussen de soldeereilandjes of dat andere FET's opeens volledig open worden gestuurd.... Misschien een beetje theoretisch maar zo heb ik het voor mijzelf verklaard. Voor mij is het dus nog steeds kip en ei.

Wat betreft de MiniT heb ik alleen nog maar hover ervaring op 80-90% gas. Eigenlijk weet ik niet of hoveren zo veel minder energie kost dan stevig rondvliegen want voor mijn gevoel zijn de 2200 mAh zo opgebruikt. De motor is dan lekker warm. Als ik meteen weer met een nieuw pakket de lucht inga (2-3 min later) dan is de motor op het einde niet veel heter, d.w.z. je kan hem vast blijven houden zonder je vingers zeer te doen.

Ik heb nu een Align motor 430L + Regelaar BL35 G in bestelling staan.

jvthert zei:
Waarom de oude variant?! De nieuwe is veel krachtiger. En op de regelaar van Align werkt de governor niet! Als je toch een nieuwe besteld zou ik meteen voor iets duurzamers gaan: Hacker bijvoorbeeld of Castle Creations!

Grtz, Jeroen

Mee eens.

Eric

Ik ben zeer benieuwd naar de Hacker. Deze moter lijkt inderdaad krachtig. Ik zie dat je de X-30-Pro regelaar neemt. Ik lees dat Hacker zelf de Quark 33A Universal ESC aanbeveeld.
Is een governer mode trouwens wel wenselijk of noodzakelijk ?

Ik had ook het probleem dat de esc veel te warm werd , zo warm dat de krimpkous wegsmelte .
Ik vloog toen op gascurve 70% omdat ik echt niet meer kon anders draaide die te hard .
Nu motor vervangen en regelaar en dit gaf geen resultaat .
Laurens had de tip gegeven kleiner tandwiel te plaatsen ( van 13 naar 10 tanden ) en idd dezelfde setup met gascurve nu 95 %
en probleem is opgelost . Die motor moet echt op volle toeren draaien en de regelaar word niet heet .
@ Laurens thx voor de tip .

grts

Ik had ook het probleem dat de esc veel te warm werd , zo warm dat de krimpkous wegsmelte .
Ik vloog toen op gascurve 70% omdat ik echt niet meer kon anders draaide die te hard .
Nu motor vervangen en regelaar en dit gaf geen resultaat .
Laurens had de tip gegeven kleiner tandwiel te plaatsen ( van 13 naar 10 tanden ) en idd dezelfde setup met gascurve nu 95 %
en probleem is opgelost . Die motor moet echt op volle toeren draaien en de regelaar word niet heet .
@ Laurens thx voor de tip .

Ik heb nu ook de 13 tands erop zitten.........hebben de meesten dan de 10 tands erop zitten??

Ideaal voor het leren en sportvliegen met de Minititan en de standaard motor is denk ik 12 tands...
Dan zit je op ong. 2950 toeren bij 90%
Calculator (hoofdtandwiel =150 T motor 3500 Kv):
Headspeed calculator
Ik vlieg zelf ook met 13 tands en vind rond de 3000 toeren vliegen wel lekker eigenlijk.
Als je voor de allereerste keer 3000 toeren hoort en ziet is het wat intimiderend misschien, maar de heli vliegt wel super goed bij dit toerental.

Eric

EricW zei:
Als je voor de allereerste keer 3000 toeren hoort en ziet is het wat intimiderend misschien, maar de heli vliegt wel super goed bij dit toerental.
Eric

Ik heb ook eens geprobeert. Ik was bang dat mijn heli uit elkaar zou vallen. Die lagers moeten toch ook een bepaalde grens hebben lijkt mij. Maar ik begrijp dat jij er dus gewoon mee vliegt.

Hij valt echt niet uitelkaar hoor :)
Deze heli is ontworpen om met deze omwentelings snelheden te werken, wel goede bladen monteren i.p.v. die houten verfmengers ;).
gewoon alles goed checken na een dagje vliegen, speling smering etc.
In America zijn er jongens die met 4S lipo's 3D vliegen en omwentelingen van 3400 toeren maken.
Hier een video met 4S en een 12 tands tandwieltje:
[/media]
Als hij erg trilt bij die hoge toeren moet je je set-up goed controleren.
Bladen goed balanceren, gyro gevoeligheid goed instellen, rotorkop nauwkeurig instellen etc.
En gaan met die banaan :)

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Regelaar met koelribben.

Titan047.jpg

Iemand een tip waar ik iets kan vinden over de instellingen bij een MX-12 watbetreft idle en curves??

ipas zei:
EricW zei:
Eric

Ik heb ook eens geprobeert. Ik was bang dat mijn heli uit elkaar zou vallen. Die lagers moeten toch ook een bepaalde grens hebben lijkt mij. Maar ik begrijp dat jij er dus gewoon mee vliegt.

Ik had eerst ook de 13T steken en idd geweldig hoe die dan opstijgt enz, maar als je wat veel op de pitch begint te belasten zakte het toerental redelijk merkbaar in, er is mij toen ook gezegd van beter een 10T te steken. Nu heb ik 10T en hij klinkt helemaal anders, ik vind het beter klinken en hij zakt ook niet meer in. Vlieg op 100% trottle vlak, met een Align 25A regelaartje.

Nuja dat inzakken kan ook wel aan die te lichte regelaar liggen en 'oude' lipo's...

Back