M
Marc Bolier
Guest
Als je een regelaar goed toepast d.w.z. als je bij vol gas de maximale stroom niet overschrijdt dan zal deze niet stuk mogen gaan bij andere gasstanden. Het is natuurlijk wel zo dat de BEC ook warmte ontwikkeld dus dat je ook de stroom van de servo's in de gaten moet houden. Fabrikanten proberen natuurlijk zo goedkoop mogelijk te produceren maar het prijsverschil bepaalt de kwaliteit:
goedkoop: regelaars zijn overgewaardeerd (kunnen het waarschijnlijk net aan).
duur(der): regelaars zijn ondergewaardeerd (kunnen zelfs nog wat meer leveren dan aangegeven).
Ik heb toch eens meegemaakt bij een ducted fan dat de (goedkope!) regelaar POP POP zij, de motor ineens stopte en de regelaar en motor begonnen te roken. Dit was gewoon op de grond dus ik stond er bovenop. Meteen de spanning eraf halen heeft de motor gered want met een aandere (duurdere) regelaar heeft hij nog prima gedraaid. Ik kan me voorstellen dat door een smeltende fet kortsluiting ontstaat tussen de soldeereilandjes of dat andere FET's opeens volledig open worden gestuurd.... Misschien een beetje theoretisch maar zo heb ik het voor mijzelf verklaard. Voor mij is het dus nog steeds kip en ei.
Wat betreft de MiniT heb ik alleen nog maar hover ervaring op 80-90% gas. Eigenlijk weet ik niet of hoveren zo veel minder energie kost dan stevig rondvliegen want voor mijn gevoel zijn de 2200 mAh zo opgebruikt. De motor is dan lekker warm. Als ik meteen weer met een nieuw pakket de lucht inga (2-3 min later) dan is de motor op het einde niet veel heter, d.w.z. je kan hem vast blijven houden zonder je vingers zeer te doen.
goedkoop: regelaars zijn overgewaardeerd (kunnen het waarschijnlijk net aan).
duur(der): regelaars zijn ondergewaardeerd (kunnen zelfs nog wat meer leveren dan aangegeven).
Marc Bolier schreef:
Ik gok op een doorgebrande ESC die kortsluiting veroorzaakt en daardoor de motor heeft vernield...
Door een kapotte regelaar zal motor niet kapot gaan
Ik heb toch eens meegemaakt bij een ducted fan dat de (goedkope!) regelaar POP POP zij, de motor ineens stopte en de regelaar en motor begonnen te roken. Dit was gewoon op de grond dus ik stond er bovenop. Meteen de spanning eraf halen heeft de motor gered want met een aandere (duurdere) regelaar heeft hij nog prima gedraaid. Ik kan me voorstellen dat door een smeltende fet kortsluiting ontstaat tussen de soldeereilandjes of dat andere FET's opeens volledig open worden gestuurd.... Misschien een beetje theoretisch maar zo heb ik het voor mijzelf verklaard. Voor mij is het dus nog steeds kip en ei.
Wat betreft de MiniT heb ik alleen nog maar hover ervaring op 80-90% gas. Eigenlijk weet ik niet of hoveren zo veel minder energie kost dan stevig rondvliegen want voor mijn gevoel zijn de 2200 mAh zo opgebruikt. De motor is dan lekker warm. Als ik meteen weer met een nieuw pakket de lucht inga (2-3 min later) dan is de motor op het einde niet veel heter, d.w.z. je kan hem vast blijven houden zonder je vingers zeer te doen.