Mini Tricopter

Om naar 0 te gaan moet je volgens mij linksom draaien.

Oh sorry dat zei Emil ook al in zijn edit! LOL had ik niet gezien.

Ben al paar dagen bezig, maar doe iets niet goed.
Tricopter is na optoeren al twee keer linksom over de kop geslagen.

Zender DX7: staat nu op Heli, 1 servo.
Airelon, Elevator, Rudder servo reversed
Throttle servo normaal
Uitslagen beperkt

Spektrum - KK board:
Aileron - Channel 1
Elevator - Channel 2
Throttle - Channel 3 (arming board: mode 2 linker stick rechtsonder)
Rudder - Channel 4

Heeft iemand een idee of ik iets verkeerd heb staan

Wat ik begrepen heb is dat je zender niet op helicopter moet staan. Maar dat kan ik fout hebben natuurlijk.

Inderdaad je zender NIET op helicopter zetten.
Er mag geen enkele mixer actief zijn, dit doet de controller allemaal zelf.

Waarom zou de zender niet op heli mode mogen staan dan? Ik vlieg twee quads met KK bordje (de blauwe weliswaar) en bij beide staat mijn zender op heli.

Ik denk dat je het in jouw geval (gezien de klacht omschrijving) moet zoeken in de gyro reverse (let op: gyro, dus niet channel reverse). Wanneer je hem in je hand houdt met 1/3e throttle en de tricopter dan beweegt kun je prima voelen of hij de juiste kant op corrigeert (in geval van een gyro die verkeerd om werkt zal hij dus ipv tegen corrigeren mee corrigeren waardoor hij denkt nog harder te moeten corrigeren met als resultaat dat hij voluit omslaat)

Waarom zou de zender niet op heli mode mogen staan dan? Ik vlieg twee quads met KK bordje (de blauwe weliswaar) en bij beide staat mijn zender op heli.

Wat Sven zegt klopt volledig, het mixen gebeurt in de controller zelf.

Hoe je dan nog goed kunt vliegen met je zender in heli mode is me een raadsel eigenlijk...

Ik vind het ook compleet onmogenlijk lijken, in helimode vliegen op een KKuk bord..
De swashplate, yaw rotor, throttle/pitch, er gaat vanalles samen in heli mode.
Of je hebt eerst alle mixers eruit zitten slopen in heli mode,
maar dan had je net zo goed gewoon airplane mode kunnen pakken.

Ah, jullie doelen op het mixen. Bij (mijn) Spektrum zijn de eerste 6 modellen ingericht voor heli en de overige voor airplane. Het is hierbij zo dat de swash mix en overige mixers standaard uit staan, deze dien je zelf aan te zetten en hierbij kies je ook gelijk welke je wilt. Doe je hier dus niets aan en dan wjjkt de heli mode dus niet af (of in ieder geval niet op de punten die jullie bedoelen) van de airplane mode en kun je daarmee prima een KK bordje vliegen ;-)

Dat zal bij zijn Spektrum hetzelfde zijn neem ik aan. Als je daar verder niet aan gerommeld hebt zou ik het zoeken in de gyro reverse (dit merk je vrij snel door hem in je hand te houden en de tri te kantelen).
Wil je het toch zeker weten en uitsluiten kun je de zender natuurlijk ook eerst in airplane mode zetten ;-)

Vanavond zender (Spektrum DX7) op Arco (vliegtuig) gezet.
Dit lijkt het inderdaad te zijn. Thanks.
Mode 2 test:

Elevator, Rudder servo reversed
Throttle, Airelon,servo normaal

Elevator - stick naar voren, achtermotor gaat draaien, stick naar achter, gaan de twee voorste motoren draaien
Aileron - Stick naar links, rechtermotor gaat draaien
Rudder - stick naar links, motor draait mee naar links

Nu nog de Roll Gyro reversen. Wanneer ik de tricopter met linker been omhoog beweeg (en rechts naar beneden) moet, volgens mij, de linker motor langzamer gaan en rechts harder. Helaas gaat dit andersom. (kan wel eens de reden zijn waarom die omkiept).

Ook dit lijkt een issue met spektrum. Ik draai de Roll potmeter naar links. Dan de heleboel aanzetten. De led zou 10 keer moeten knipperen, maar dat gebeurd helaas niet. Iemand een idee?

Volgens deze FAQ moet de ontvanger aan voor het board. Maar wanneer ik de lipo aansluit gaan en ontvanger en board gelijk aan...
http://www.kkmulticopter.com/index....rx&catid=36:kkmulticoper-basics-faq&Itemid=41

Laatst bewerkt:
Om toch nog even op terug te komen, net ergens gelezen,

If you have a computer-radio you can chose either airplane or helicopter mode. It doesn’t really matter. The helicopter mode will have the advantage of setting a custom throttle curve for those who doesn’t like a linear response on the throttle. If you use the helicopter mode make sure that the swash is set to; two servos 90°. If you use 120° CCPM mixing your platform will be unflyable!

Gr, Moelie.

arducopter-bouw-project-2
op deze pagina kan je zien hoe ik een test op steling gemaakt heb.
als ik problemen heb test ik het daar mee zo kqan je stabiel en schade vrij testen wie weet heb je er wat aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, ik kan niet echt vinden wat je nu bedoelt met die test opstelling, Michel. ;) Ik ben zelf ook wel geinteresseerd omdat ik volgende week met een hexacoptertje aan de gang ga.

Ah, jullie doelen op het mixen. Bij (mijn) Spektrum zijn de eerste 6 modellen ingericht voor heli en de overige voor airplane. Het is hierbij zo dat de swash mix en overige mixers standaard uit staan, deze dien je zelf aan te zetten en hierbij kies je ook gelijk welke je wilt. Doe je hier dus niets aan en dan wjjkt de heli mode dus niet af (of in ieder geval niet op de punten die jullie bedoelen) van de airplane mode en kun je daarmee prima een KK bordje vliegen ;-)

KK boardjes vliegen in heli mode op de zender gaat prima.
Geen mixers aan inderdaad.
Voordeel is ook dat je met een gascurve kunt vliegen zodat je in idle up kan vliegen.
Wanneer je dan per ongeluk de gasstick helemaal naar links beweegt tijdens het vliegen gaan de motoren niet uit.
Werkt dus prima.
Ben.

Back