Mini turbine 50mm???

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Is er al meer bekend over mini turbines, ik hoorde dat er binnenkort 1 gaat komen.
Wie weet er meer over?
 
er is een mini bee ergens al geloof ik, maar 50mm zal ie niet zijn.

ik geloof dat ie de stuwkracht heeft van een os91 DF.
 
@ GJVO

In de laatste Model Airplane News staat een klein artikeltje over een TOKI MICRO TURBINE die verdeeld zou moeten worden via de firma MRC (Amerikaans) met volgende dimenties :

diameter : 58 mm
lengte: 190 mm
stuwkracht : 2 Kg
gewicht : 450 gr.

De datum wanneer dit nieuwe speeltje op de markt komt is nog niet gekend. Het betreft een Japanse ontwikkeling.

Greetzzzzz

Stevo
 
jep idd, die ik gezien had was de wren 54.
toch een pittig ding, ondanks zijn formaat een kilo of 6kg stuwdruk, vliegt zelfd kangaroos ed.
heb ook ergens een filmpje gezien van een century predator heli met die turbine.
 
Jongens, dat zijn allemaal die grote jet engines. Japanse micro turbines? Dat gaat ook al nergens over... De echt kleine turbine komt gewoon van de buren...
http://www.lambert-modellturbinen.de/html/news.html

Diameter: 54 mm
Lengte: 105mm
Gewicht: 185 gr
Toerental bereik: 115 -243 000 rpm!!!
Stuwkracht: 12 N (1,2 kg)

lambert.jpg


Als je dat in je handen (vingers) hebt, dan lul je effe niet meer...
 
Dat is echt gaaf.
straks kan je indoor vliegen met die dingen.
Onvoorstelbaar.
 
zoals je ziet heb ik een MW44 turbine van wren
met 3.6 kilo stuwkracht (zelf gemeten)
zoals jullie zien ben ik een autostart aan het maken
met mijn eigen electronica
dit is uniek in de wereld daar nog niemand dit gemaakt heeft
omdat het probleem was dat met autostart het gewicht teveel zou toenemen
maar gemeten met een albatros l-39 van savex incl alle servo,s
accu,s turbine etc etc 3.8 kilo

totaal gewicht turbine plus autostart:
incl accu , turbine 2 kleppen voor kero en gas , pomp ,ecu
790 gram

de motor is een multiplex (tagami) 280BB (30000 rpm)

foto,s

mw44autostart.JPG


zoals je ziet de tagami starter op eigen gemaakte motorsteun
rechtboven inconel temp sensor

mw44autostart2.JPG



de turbine in de hand zo zie je hoe klein deze is
op de achtergrond het modelforum met de foto op achtergrond
mw44autostart3.JPG
 
gerard_nl zei:
sandor is dat de 44 of de 54 ?


lees: zoals je ziet heb ik een MW44 turbine van wren

ik heb nog 3 mw54 turbines
waarvan er een in de jettrainer zit
een die is opgebouwd en komt in een CASA101
en nog een in de doos die ik waarschijnlijk ga verkopen
de 54,s zijn door mij iets "getweaked" met een andere compressor
drukken nu beide 6.2 kilo (standaard 5.5 kilo)
 
nu ben ik dan toch even in de war, ik dacht dat de 44 beduidend groter was als de 54.
is de 54 nog kleiner dan die je hierboven vasthebt ?
 
gerard_nl zei:
nu ben ik dan toch even in de war, ik dacht dat de 44 beduidend groter was als de 54.
is de 54 nog kleiner dan die je hierboven vasthebt ?

Wren maakt hun turbines op omvang van hun compressor

54mm compressor
44mm compressor

de 44 is de kleinste turbine op het moment die ook daadwerkelijk vliegt
de 54 is het iets grotere broertje die tegenwoordig 6.2 kilo duwt(tegen 4.8 een jaar geleden)

nu komt er ook nog de mw54 supersport uit die maar liefst 8 kilo levert
maar net zo groot is als de 54

anders kijk eens op www.wren-turbines.com

en ook de turboprops zie je nog bekenden
de turboprop van wren heeft dus de mw54 aanboord met een aangepast turbine wiel kun je dat voorstellen
5.4 kilo op de turboprop turbine
en maar liefts 18 kilo op de prop gemeten
 
Op verzoek van sandor geknipt in 2 berichten, micro turbines en geluidsmeting.
 
Op Harsewinkel vloog Peter Adolfs (PAF-modellbau) deze Kolibri op een hotliner zwever.
Home

Dat ging als de brandweer.

PAF-Flugmodelle

Ook vlogen er twee modellen van multiplex (yep, van Elapor) met deze Kolibri....

Alleen loodrecht omhoog ging het gas erop..... was spannend om te zien...

[media=youtube]3Xy1fSGTAYQ[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In ganderkesee durfden een paar ook volgas horizontaal met de kolibri op de funjet :) Dat ging echt als een raket........ die zwever ook inderdaad.
 
Ik snap niet waar jullie zo enthausiast van worden... Al ik zo naar de specificaties kijk heeft hij helemaal niet zoveel kracht in verhouding met zijn gewicht. Bij een electromotor kan dit wel 20 keer het gewicht van de motor zijn. En hier is het slechts 5 keer het gewicht van de motor. Ik ben niet onder de indruk.

Al weet ik erg weinig van turbines af dus correct me if I'm wrong.
 
Je snapt het inderdaad niet echt ;)

Bij een grote prop en lage spoed heb je gelijk. Bij een uitstroomsnelheid van 1400km/h nog zoveel druk is echt een heeeeeeeel groot verschil :)

EDF doet misschien netzoveel statisch maar heeft slechts een uitstroomsnelheid van 300-400 km/h. Heel wat minder dus..... Prop motor heeft bv maar 100-150 km/h luchtsnelheid.
 
oke, verhelderend. Ben nu weer wel onder de indruk :)

en zo'n kleine turboprop lijkt mij helemaal geweldig!

Maar met een beperkte thrust zou je dus niet oneindig vertikaal gaan, maar wel hard...
 
Ja hoor ,zo is Ben ,gewoon even afwachten hoe het eruit ziet op het filmpje , en dan je conclusies trekken .

Dit is Niki, het is een kennis van me uit Italie.
Hij maakt turbines van 23mm tot 50mm ,en ze draaien allemaal ,sommige zelfs met autostart.
Alle turbines zijn dubbel axiaal , vond ie nu eenmaal mooier dan radiaal.
Hij heeft er 1 gemaakt met een radiaal compressor wiel van 23mm .

Alle turbine draaien op kero of op diesel , en ze draaien op een orbit ecu.

Max toerental is niet zo hoog ,rond de 100k , maar daar geeft ie niet om ,als het maar draaid , en sommige motoren worden tijdens starten ook een beetje warm .

De maximale stuwdruk van de 23mm turbine is 1 kg.

Pk313631.jpg

Yw691961.jpg

Xs575621.jpg

Vq528501.jpg

Mk264771.jpg

Fc901741.jpg

Do814331.jpg


Mvg,

Martin.
 
Back
Top