Mini ultrasoon

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 21 sep 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet zo heel goed waar ik dit moet plaatsen, dus maar in het motoren gedeelte...

    Toevallig gisteren met moeders langs de gehoorapparatenwinkel geweest, en daar hadden ze mini-ultrasoonbakjes voor een paar tientjes.

    Aangezien ik een sucker voor "hebbedingetjes" ben, eentje mee genomen, en het werkt best aardig...

    Bougietjes voor en na:
    IMG_20190921_222649.jpg
    IMG_20190921_223811.jpg

    En een oude vieze Rossi carburateur die al heel erg lang ergens in een hoekje lag
    IMG_20190921_223826.jpg
    allemaal na twee ritjes van 6 minuten...
    Best handig....
     
    Fuel Monkey en easy vinden dit leuk.
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Leuke tip.
    Wat is de doorsnede cq inhoud ?
    Had je verder nog speciale vloeistof nodig?

    Grt John
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2019
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ben ik net met de injectoren van m'n oude diesel bezig. Zo zie je maar dat je geen gebruikte oet kopen. Even in een ultrasoon badje en ze zien er als nieuw uit
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Diameter is ongeveer 60 mm, en inhoud 80 ml
    Kweenie…. ik heb gewoon water met een scheutje Dasty gebruikt en het vuil kwam er in slierten af. Maar ik denk dat gewoon afwasmiddel of wat Andy ook wel wil, afhankelijk van het vuil wat je wilt verwijderen.

    Enne.... ik heb vanmiddag de hele middag met een van de schoongemaakte bougies gevlogen, motortje liep er uitstekend mee, maar ik kan niet zeggen of hij "beter" liep.... Alleen maar dat de bougie er in ieder geval niet stuk van ging. Maar het lijkt me ideaal om bijvoorbeeld vastzittende zuigerveren mee los te krijgen, en ik heb hier nog een tamelijk vastgekoekte motor liggen, ik zal dat eens testen....
     
    willum vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    "Brutus,

    Gewoon water met een scheutje Dasty gebruikt .

    Goed advies Brutus.

    Let op!
    Geen (oplos)middelen gebruiken zoals diesel, benzine, wasbenzine, terpentine, thinner, zoutzuur en verzin maar verder.
    Kan tot heel vervelende problemen leiden.

    Er zijn behalve de economische oplossing van Brutus natuurlijk ook de kant en klare ultrasoon reinigings middelen specifiek voor bepaalde metalen. Voorstel, lees de gebruiksaanwijzing van Dasty. Niet alles is mogelijk. bij kunststoffen kun je schade oplopen.

    Mijn kleinste ultrasoon had ik jaren geleden als present bij een nieuwe bril.
    Brillen schoonmaken met een druppeltje afwasmiddel in 1,5 liter lauwwarm (ca, 30 graden) water. Extreem vet en vuil verwijderen vooraf (hard)solderen 60 graden.
    Dan zijn er nog twee grotere in plateauvorm waar ik bakken of schalen op kan zetten.
    Heb even huiswerk gedaan en zie dat voor 25-50 euro al een leuke kleine ultrasoon hebt.
    Leuk en handig speelgoed om hardnekkig vuil te verwijderen.

    Maar veiligheid steeds voorop.
    Lees de gebruiksaanwijzing van je schoonmaakmiddelen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik eigenlijk nooit warmte, want die komt er vanzelf wel in is mijn ervaring: je staat per slot van rekening nogal wat energie in dat water te pompen: dit kleine dingetje is 25Watt, en dat moet toch ergens heen.
    Het bakje water warmt per cyclus van 6 minuten gauw 15 graden op, en na drie cyclussen achter elkaar is het water flink heet aan de vingertoppen (en nee, dat "test" ik niet terwijl hij staat te rammelen, maar erna, want ultrasoon is gruwelijk slecht voor je gewrichten...)
     
    pierreke vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Brutus,

    Mijn brillen ultrasoon kan niet verwarmen. Het sop blijft koud.
    Het is echt niet de bedoeling ledematen in de ultrasoon te stoppen.
    Straks heb je alleen botjes over, en kapotte gewrichten.
    Niet doen.

    Enne, al glasparel of polijstgranulaat geprobeerd in de ultrasoon.
    Maar pas op,
    dit sloopt het ding erg snel.

    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is het een laag-vermogen bak... Alle ultrasoonbakken waar ik mee gewerkt heb (van dit kleintje tot aan bakken van 25 liter) warmden uit zichzelf op, zelfs als je de temperatuur op nul instelde. Dan praat je wel over langere cyclustijden, maar warm worden deden ze allemaal. Ik heb regelmatig de 80 a 90 graden voorbij zien komen.

    EDIT: zojuist een carburateurtje schoongemaakt van een stokoude Saito 62 (die hier ligt voor nieuwe lagers) en na drie cyclussen kon ik de vingers niet goed meer in het sopje houden om de onderdelen er uit te vissen. Denk eerlijk gezegd dat 1 of 2 cyclussen genoeg zouden zijn geweest, maar allee, ik zei al dat ik een sucker ben voor speledingetjes, en ik speel graag :D :D :D
    Moet gezegd, het ding werkt werkelijk uitstekend, het spul komt er brandschoon (en rete-schraal, dus wel onmiddellijk in de olie zetten) uit....
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ik begrijp dat je een complete carb er in gedaan hebt, hoe gaat het dan met de O-ringen?
    Overleven die het goed, of worden ze bros?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gedemonteerd, uiteraard, anders gebeurt er niks binnenin en word hij alleen aan de buitenkant schoon...

    Ultrasoon doet op zich niks met O-ringen, uitsluitend het eventuele schoonmaakmiddel. Maar Dasty is bij mijn weten "O-ring vriendelijk".
    En de middelen die wél O-ringen aantasten (zware oplosmiddelen en dergelijke) wil je sowiso niet in een ultrasoonbak.

    terwijl ik dit schrijf, heb ik er het carter van die Saito in staan :)D het ding is zo klein, dat dat carter er in twee ritten in moet, voorkant en achterkant), en ook dat gaat flitsend.
    Ik denk eerlijk gezegd, gezien de prima resultaten, dat ik ook op zoek ga naar een grotere bak.
    Volgens mij is de combinatie van éérst een uurtje in de glycolfrituur, en daarna een of twee ritjes ultrasoon met Dasty, volkomen dodelijk voor wonderolie-aanslag....

    IMG_20190923_112524.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    willum vindt dit leuk.
  11. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Gevonden op het motorforum.


    ‘Het door jou genoemde en geroemde reinigingsmiddel Dasty bevat in ieder geval twee stoffen die mij de wenkbrauwen doen fronsen.
    De ene heet ethanolamine, en die is sterk alkalisch. Wanneer dit spul in de ogen komt, heb je een serieus probleem. Bovendien zal het spul lichtmetalen aanvreten.
    De andere stof zit voor meer dan 30% in de vloeistof en heet limoneen. Deze stof wordt uit citrusvruchten geïsoleerd, vandaar de karakteristieke citrusgeur van Dasty. En ook de oorzaak dat dit soort middelen vaak een “groen” imago hebben.

    Limoneen is een ontvlambare vloeistof met een vlampunt van circa 50 °C.
    Naast het sensibiliseren van de huid (allergie) is er een acuut gevaar bij inademen. In een MSDS van limoneen staat: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terecht komt.

    Omdat het reinigingsmiddel in een flacon met vernevelaar zit, is dat risico niet nul…

    Verder mag het middel absoluut niet in het milieu terecht komen, omdat het een nogal negatieve invloed heeft op het aquatisch leven. Bedenk dat je het spul door de gootsteen laat lopen. Dan komt het vervolgens in de biologische waterzuivering van het waterschap terecht. En sterft vervolgens hun algen en bacteriën af, waardoor de gehele waterzuivering het niet meer doet…

    Het ergste is dat limoneen in sommige dierproeven tumoren veroorzaakt. Maar helaas kan men dan voor de mens nog niet aangeven dat dit middel carcinogeen is. Wel staat voor limoneen aangegeven dat de eigenschappen nog niet grondig onderzocht zijn en dat er door proeven op mensen is vastgesteld dat er onregelmatigheden in de lever van mensen ontstaan na blootstelling aan die stof.’
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... OMO is ook sterk alkalisch (ik heb er wel eens een gecoatte luchtcylinder mee verziekt), en ik denk dat er wel meer middeltjes "absoluut niet in het milieu" terecht mogen komen.
    Ik gebruik Dasty verdund, want puur vind ik het niet zo heel lekker werken, en tot nog toe merk ik niet dat het Aluminium aanvreet, ik zie op sommig gietwerk wat grijze verkleuring, maar meer ook niet.

    Ondertussen ben ik weliswaar even bezig, maar heb ik een zwaar aangekoekt uitlaatbochtje en dempertje (gitzwart, paar tiende dik de wonderolie-aanslag er op) min of meer schoon, dus het wérkt wel, en daar gaat het om.
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Ultrasoon

    "Brutus,
    Alle ultrasoonbakken waar ik mee gewerkt heb (van dit kleintje tot aan bakken van 25 liter) warmden uit zichzelf op, zelfs als je de temperatuur op nul instelde. Ik heb regelmatig de 80 a 90 graden voorbij zien komen.

    Vreemd dat de temperatuur ongevraagd oploopt.
    Kan wel eens hindelijk worden?
    Puur en alleen maar metaal, okee.
    Gesoldeerd, gelijmd, kan al een klein probleem gaan worden.
    Ook kunststoffen worden hier niet blij van.
    Maar je weet dit, dan kun je er rekening mee houden.

    Willum
     
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    "Fuel Monkey,

    ‘Het door jou genoemde en geroemde reinigingsmiddel...

    Je hebt huiswerk gedaan, goed bezig.
    Ik heb de beschrijving van het product gelezen.
    Geen speelgoed.

    Vernevelen van wat wij noemen reinigingsmiddelen
    al is het maar uit het keukenkastje is link.
    Zal geen producten noemen maar ik heb ervaring opgedaan in de afgelopen jaren.

    Ik hoor hier met vaste regelmaat middelen voorbij komen die gebruikt worden bij hobby of beroep.
    Oei, oei...
    Nogmaals:
    Dampen, nevel en dergelijke hoor je niet in te ademen. Hou deze weg van je huid.
    Solderen en hardsolderen, bij het gebruik van vloeimiddelen en het smelten van toevoegmetalen komen dampen vrij.
    Adem deze niet in. Denk aan jou gezondheid en die van anderen.
    Vloeimiddelen, ben er zuinig op, gebruik deze alsof ze goud geld kosten.
    Zet je soldeernaden zuinig in de flux zetten, geen overdaad, alleen daar waar ook soldeer moet komen.
    Maak liever echt goed schoon, dat scheelt veel geknoei.

    Denk aan het milieu...


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Het principe van ultrasoon reinigen is toch gebaseerd op cavitatie?
    Dat geeft toch schade aan voorwerpen?

    Of is de aanslag/vervuiling altijd de zwakkere partij?
    Kun je de intensiteit instellen?
    Poetsen geeft natuurlijk ook slijtage.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, is helemaal niet vreemd. Heb er even een rekensommetje er op losgelaten, maar 25W op 80 gram water is theoretisch goed voor een temperatuurstijging van ongeveer 27 graden per cyclus van 6 minuten. In werkelijkheid is die stijging slechts ongeveer 10 graden, maar zo'n transducer heeft nu eenmaal geen rendement van 100%. En als je kijkt met wat voor geweld dat vuil losgeramd word, gaat er aardig wat energie dat water in.

    Maar ja, ik ben er wel eens de mist mee ingegaan, toen ik zo'n bak 8 uur aan liet staan, en terugkwam en de helft van de inhoud verdampt was...
    Voor mijzelf maakt het weinig uit, ik doe op het werk hoofdzakelijk metalen voorwerpen schoonmaken, geen kunststof en geen gelijmd spul. Maar ik kan me voorstellen dat je daar mee op moet passen. Niet voor niets dat de meeste ultrasoonbakken een instelbare timer hebben....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet cavitatie. Gewoon extreem kleine maar tegelijkertijd extreem "gewelddadige" vloeistofbeweging. Het is eerder zo dat bij cavitatie "ultrasoon ontstaat".
    De cavitatie (het ontstaan van dampbellen) zelf beschadigt namelijk niks, maar het in elkaar klappen van die belletjes en de daaruit voortkomende schokgolven. En dan treedt de schade dáár op waar die bellen imploderen. Dat gebeurt continue op dezelfde plek, en dát veroorzaakt op den duur schade. Maar daar gaat (veel) tijd overheen.
    Maar als je te lang doorgaat met ultrasoon zul je vast wel oppervlakte erosie zien, maar dan moet je echt dagen of mischien wel weken doorgaan.

    Het zachtste spul gaat er het eerst aan, en echt hard vuil krijg je er niet mee weg.
    Bij de betere bakken wel, alsook het frequentiespectrum of soms ook een "sweep" (dat hij de frequentie varieert).
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Ultrasoon

    "brutus,

    En echt hard vuil krijg je er niet mee weg.
    En wat doen we dan met de verharsingen van hardsoldeervloeimiddel na het solderen?
    Toch maar weer glasparelen? Geen extra gebruik van chemie, is beter.

    Bij de betere bakken wel, als ook het frequentiespectrum of soms ook een "sweep" (dat hij de frequentie varieert).
    Ik ken deze regelingen niet bij ultrasoon.
    Ken dit soort regelingen van tig en mig-mag lassen, vergelijkbaar?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is niet echt "hard vuil".... Met hard vuil bedoel ik bijvoorbeeld koolaanslag die jaren heeft staan aanbakken, op uitlaten en dergelijke, of in mijn werk het vuil wat ontstaat door stookolie in heaters te verwarmen. De afzettingen die je dan krijgt, die lossen nergens meer in op, en zijn ook niet met US te verwijderen. Daar heb je zelfs met een roterende borstel nog flink werk aan, en zelfs dan krijg je het nooit echt goed weg.
    Tsja.... wat kan ik daar nu van zeggen? Ze zijn er, en niet alleen in de hele grote professionele bakken, ik heb ze ook wel op portable bakken van 15 liter gezien... Werkt wel mooi, maar om nou te zeggen dat het zoveel extra doet? Het dient meer om blinde vlekken te voorkomen.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De frequentie is bij ultrasoon reiniging een vaste frequentie ergens tussen de 35kHz en 45kHz. De transducers zijn in feite kristallen en de resonantiefrequentie daarvan is vast. Als je de frequentie maar een paar kHz veranderd zal het vermogen sterk afnemen en dan is de reinigende werking zo goed als nul.
    Die "sweep" functie slaat niet op de frequentie maar op een andere truc. De betere reinigers hebben niet één transducer (kristal) midden onder de bodem zitten maar 3 tot wel 12 of bij grote bakken nog wel meer. In de "sweep" mode gaat alle energie naar het eerste kristal dan naar het tweede en daarna naar de derde dan weer naar de eerste en zo verder. Zo loopt (sweept) de energiegolf door de bak. Bij meer dan 3 kristallen staan er meestal steeds 2 of zelfs 3 parallel dus dan wordt er van de ene naar de andere groep overgeschakeld. Dit is tenminste de manier waarop de reinigingsapparatuur destijds bij een vorige werkgever werkte.
     

Deel Deze Pagina