Mini zelfbouw borstelloze motor, welke magneten,en windingen

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een eigen borstelloze motortje gemaakt. de behuizing is van messing, ongeveer een halve milimeter dik. de diameter is 21.2, de hoogte is 10mm, bovenop een 4mm randje waar het asje is vast komt te zitten.
In de behouzing zijn 4 gaten van 5 mm geboord.

De stator is 9 polig, 18mm doorsnee. De dikte is 6.1mm.

Ik heb magneten van ongeveer 2, bij 5mm, en rond de 1 mm dik.

Wanneer ik de stator in de behuizing leg, met 2 magneten tegen elkaar, heb ik straks dus ongeveer 5/10de mm spleet lucht tussen de magneten en de statorpolen.

tevens draad van rond de 3/10de en 4/10de dik.

Het buisje is 25mm lang, en is gelagerd met 2 lagertjes van 5mm doorsnee.
het buisje is 7mm doorsnee. De kant waar de stator op moest is wat dikker. De stator zit nu dus strak op het gelagerde buisje.

Maargoed, nu mijn vragen:

is het messing sterk genoeg? is de dikte van de wand dik genoeg of vliegt dit uit elkaar?
Hoe moet ik hem winden? delta of ster, aantal windingen per pool, en welke dikte draad kan ik het beste pakken?
Hoeveel magneten, hoeveel mm tussenuimte's, enz?

Ik heb dit motortje voor de fun eens in elkaar gedraait, maar hoe het nu verder moet zou ik echt niet weten:)

Mijn bedoeling is dat het eventueel een motortje word voor op een vliegende vleugel.. Het moet dus een klein hoogtoerig motortje worden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, mvgrt Remy!

Ik ben op dit moment een soortgelijke motor aan het bouwen en zal aan de hand daarvan de vragen proberen te beandwoorden.
Behuizing(bedoelje de bus waar de magneten in zitten) van messing lijkt mij ongebruikelijk omdat deze geen goede geleider zijn voor de magnetische kracht veld.
Magneten 2mm breed lijkt mij erg weinig tenminste als je zoals ik 12 magneten gebruikt.
Draad van 0.3mm of 0.4mm welke gebruik je nu?
Zeker voor een hoog toeren motor heb je niet meer dan 15 wikkelingen nodig en kan je zelfs naar 0.5mm.
Je kunt het beste 12magneten gebruiken.
Maar voor veel meer antwoorden kan je hier terecht.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
Vooral deze is erg mooi.
http://www.powercroco.de/
Zoals je ziet leesvoer genoeg. :wink:

Ik ben genoodzaakt deze magneetjes te gebruiken omdat ik niks anders heb liggen;).

Er passen er 21 op als je ze naast elkaar legt.. Ik zat dus te denken van 2 magneetjes 1 pool maken, dan heb ik dus 18 magneetjes nodig. Tussen iedere pool rond de 1mm tussenruimte, het zou moeten lukken..

Door de vele magneetjes krijg je ook een mooie ronde ring.

helaas heb ik ook geen 0.5mm draad..wel 0.4, tenminste, zo voelt en ziet het er uit :wink:

En moet de behuizing kunnen geleiden?, de magneetjes doen toch al het werk, en niet de behouzing..toch?

waar het me vooraal om gaat is de dikte.. ik zou echt niet weten of de wand te dun is..

Messing/glas/hout/rvs/epoxy/aluminium/koofstof/kevlar/kunststof, allemaal onbruikbaar als fluxring (magneetdrager), ze gedragen zich magnetisch gezien als lucht (µ[sub:e3b9365728]r[/sub:e3b9365728] = 1. IJzer moet je hebben dus.

12 magneten voor koppel, 6 magneten voor toeren, magneten om en om monteren, NSNSNS... 0,5mm airgap is goed, minder geeft meer koppel en lager toerental.

Wat betreft aantal windingen, dat is zo niet te zeggen, zo lang er geen mensen zijn die een motor op dezelfde manier en met dezelfde materialen als jij hebben gebouwd.

Draaddikte: eerst het aantal windingen bepalen dat je nodig hebt, en daarvoor zo dik mogelijk draad gebruiken, voor hogere efficiëntie.

Ster-driehoek: niet interessant, in beide configuraties kun je dezelfde motor krijgen door het aantal wikkelingen met factor 1,7-1.8 te vergroten of te verkleinen.

CD-ROM Nederlandstalig, geschreven door gebruiker 'Retlaw' (Walter dus)
http://users.telenet.be/aaxfly/retlaw/nindex1.htm

Remy, even zoeken op berichten met 'cdrom' / 'cd-rom' en met mijn naam 'ron van sommeren', er is een tweetal lange discussies te vinden, ook handiger om daar verder te gaan zodat de informatie bij elkaar blijft bv. in deze
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2171&highlight=brian+mulder

Excellent motor building articles by Brian Mulder, a must read, will prevent you from asking a lot of questions Smile
www.southernsoaringclub.org.za
-> Articles by SouthEasterners.
-> Electric Motors - part 1-5

Do-it-yourself motor homepages, manuals/tutorials, checks and tests in this motor builders tips and tricks thread. The checks and tests may save you from frying your controller or motor. Thread is active, bookmark it for future reference and subscribe to it:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993 (sticky thread, at top of subforum).

Also must read
www.powercroco.de (use babelfish.altavista.com for translation)
www.torcman.de/peterslrk/index_eng.html

Ja daarom maar antwoord + linkjes gegeven net als Ron om te voorkomen zijn project van de schrik in de prullenmant terecht komt. :mrgreen: :wink:
En Ramsus de0.4 mm draad is zeker bruikbaar maar misschien krijg je dan wel meer als 20 windingen op de stator waardoor je wel een leuke slowflyer motor krijgt maar geen snelloper. :)

Ai..

Klote dat messing niet gebruikt kan worden. Dom dom dom, maargoed ik verzin wel iets:).

Enja, voor die enkele vraag van mij dacht ik, hmm misschien is er iemand die mij even snel antwoord kan geven, inplaats dat ik 80 pagina's moet doorspitten op de hoop dat ik mijn antwoord vind :roll:

Tnx! Remy

Back