MiniMag roer-probleem

Hallo,

Ik heb onlangs een MiniMag van eimand overgenomen en heb daar drijvers bijgekocht.
Bij mijn eerste testvluvhten kwam ik erachter dat zodra het roer uit het water komt het kan gebeuren dat de MiniMag plots scheef trekt en dan bijna crasht (kon dit net steeds voorkomen) Om nou te zorgen dat mijn roer in het water blijft moet ik hem wel met 5 cm verlengen en dat lijkt mij geen goed idee eigenlijk. Nou had ik al even op had forum gekeken en zie dan ook dat de meeste watervliegtuigen niet eens een roer hebben. Ik vraag mij af of zij dat probleem dan niet hebben...... Op zich lijkt mij het een goed idee om de roer er af te halen en aan de achterkant van de beide drijvers een roer te maken zodat die roeren dan dus veel langer in het water blijven. Maar zal dit dan net zo goed werken als een roer die helemaal achterop is gemonteerd zoals nu het geval is.

minimag1.jpg

Mvg,

Mijn vliegmaat heeft ook een minimag. (zelf heb ik een wilga zonder waterroer)
Had problemen bij het loskomen omdat het waterroertje teveel afremt bij het lostrekken.
na het waterroer er hellemaal af te halen was het probleem weg
na wat taxi proeven bleek dat het waterroertje de de helft kleiner kon als je taxied met UP dan trek je de staart bijna in het water als je het roertje kleiner maakt dan komt hij bij het los komen niet meer in het water
op het volgende plaatje is te zien dat het ijzertje van het roertje nog het waterraakt tijdens het opsnelheid komen.
Taxien met alleen het plakbandtje wat je ziet , prima.

De bedoeling van het waterroer is dat hij in het water komt bij het taxieen maar niet tijdens het opstijgen dit veel remt af.
Als er geen wind is gaat het perfect zonder waterroer

240189100_6_znMv.jpeg

Laatst bewerkt:
Mijn minimags waterroer is exact die van de handleiding, maar dan van balsa hout, als hij scheef trekt zal ik het toch in de uitlijning van de drijvers zoeken.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de manier waarop de drijvers gemonteerd zijn erg veel invloed hebben op het vlieggedrag, als je de drijvers voor verder uit elkaar hebt staan dan achter, krijg je zon figuur < en die minimag zal dan snel wegdraaien bij het starten met een abrupte stop als gevolg, als je de drijvers paralel hebt staan, gaat het prima, en als je de drijvers voor iets dichter bij elkaar hebt staan dan achter gaat het eigenlijk het best, dus zo >.

De bedoeling van het waterroer is dat hij in het water komt bij het taxieen maar niet tijdens het opstijgen dit veel remt af.
Als er geen wind is gaat het perfect zonder waterroer

Ik heb dit eens bekeken wat mijn minimag doet. Zodra hij op snelheid dat hij bijna het water wil verlaten is het roer helemaal uit het water dus dat kan het niet zijn dacht ik.
Is het bij jouw zo dat die bij jouw helemaal nooit uitbreekt naar links of naar rechts.

Mijn minimags waterroer is exact die van de handleiding, maar dan van balsa hout, als hij scheef trekt zal ik het toch in de uitlijning van de drijvers zoeken.

Ik heb de uitlijning nagakeken en die moest inderdaad iets afgesteld worden maar nog steeds heb ik het scheeftrekken.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de manier waarop de drijvers gemonteerd zijn erg veel invloed hebben op het vlieggedrag, als je de drijvers voor verder uit elkaar hebt staan dan achter, krijg je zon figuur < en die minimag zal dan snel wegdraaien bij het starten met een abrupte stop als gevolg, als je de drijvers paralel hebt staan, gaat het prima, en als je de drijvers voor iets dichter bij elkaar hebt staan dan achter gaat het eigenlijk het best, dus zo >.

Heb dus inderdaad de drijvers nu iets toelopend gemonteerd nog steeds af en toe scheef wegtrekken.

Wat opvalt is dat hij het niet elke keer doet maar af en toe. Wat ik inmiddels ook heb aangepast is het motorspant. Ik heb deze dikker gemaakt omdat deze bij teveel gas kan gaan torderen en veroorzaakt dan trillingen door de romp heen. Ik heb het idee dat dit mede het probleem kan zijn van het scheef weg trekken bij het opstijgen. Ik ga dit opvolgen.

Nog even iets over het vlieggedrag. Als ik de bocht instuur met rol dan wil die de bocht induiken en moet dan ook de gehele bocht tegensturen met rol. Komt dit bekent voor??

Mvg,

een 100 % rechte lijn krijg je natuurlijk nooit, maar vliegbaar is het bij mij wel telkens ja, gewoon zorgen dat je recht in de wind opstijgd, en als je volgas hebt, het roer niet meer aanraken tot je los bent.

Minimag als watervliegtuig

Heren,

Ik heb een minimag en heb er drijvers bij gekocht - maar nog niet gemonteerd.

Komt ie los met de standaard motorisering of moet ik dan de sportset erop zetten ?

standaard speed 400?? helemaal een NO-go. veel te zwak. ik zou minstens voor een goede brushless gaan. met de standaard setup doet ie bijna geeneens grondstarts

hier ook NO-Go..........

je hebt echt een betere motor nodig om van water los te komen. Je kan natuurlijk wel een handstart maken en op het water landen..

+/- 200 watt is oke..

Jeroen

Ook met een speed 400 komt hij het water wel uit.

Er is ergens op dit forum een draadje waarin ook gesproken wordt over dit scheeftrekken. Schijnt vrij normaal te zijn, of althans, het schijnt iets te zijn wat bij watervliegtuigen voor kan komen.

Minimag watervliegtuig standaard aandrijving

Tot dusverre 1 stem Ja, 2 stemmen Nee. Heeft een van jullie het zelf geprobeerd ? Ik moet zeggen, hij heeft weinig vermogen dus het lijkt me niet gek als het niet kan...

ik heb zelf een minimag met drijvers en deze snel borstelloos gemaakt.......

je moet het zelf weten en misschien dat ie op water met wat golfjes wel los komt maar je hebt totaal niets over.

Heb jij trouwens ook een minimag met drijvers Hezik ??!

Van Robert14 weet ik dat hij hem heeft of heeft gehad...........

groeten, jeroen

Minimag als watervliegtuig

Ga ik maar een brushless setje bestellen..

Ik heb inderdaad een minimag gehad en zowel brushed als brushless gevlogen. Brushed doet hij alles, ook van gras af starten of van water. Je moet alleen wat meer geduld hebben en om 'm van het water los te krijgen, kan het nodig zijn even een beetje te rollen zodat je een drijver zelf als het ware 'uit het water trekt'.

Als het budget geen probleem is, zondermeer voor brushless gaan, daar wordt het toestel in alle opzichten een stuk prettiger van, maar brushed werkt dus gewoon wel.

inderdaad, als het spiegelglad water is dan komt hij bijna niet los met de originele borstelmotor.

en een borstelloze setup hoeft toch niet meer dan 50 euro te kosten.... dus ik zou het niet laten..

Jeroen

Minimag brushless

50 euro klikt als weinig. De multiplex aandriijfset kost 120 Euro ? Wat zou je advies zijn ?

Mijn advies zou zijn om even het minimag topic door te bladeren, daar staan genoeg setups in inclusief prijzen en ervaringen.

De multiplexset is duur omdat het allemaal merkspullen zijn. In deze klasse zijn de niet-merkspullen prima, dus even zoeken en je vind wel wat. Wil je goedkoop, zou een fietsbel mogelijk al voldoende zijn.

Gewoon het minimag topic doorspitten, daar heb ik een setup staan voor ongeveer 15 euro , dat is dan de motor, regelaar en prop voor 15 euro. Daarmee heb je meer dan genoeg power.

Back