minimum ontlaadstroom? of maakt het niet uit?

De MX12 heeft alleen een zekering in het laadcircuit, dus delta-peak laden is mogelijk.

Waarom een ieder dit zo graag wil doen met zenderaccu's blijft voor mij een raadsel. Bij langzaam laden komt de accu ook heus wel vol en kan er bovendien niks mis gaan. Gelukkig heeft de MX12 de accu in een apart compartiment, dus als het fout gaat met snelladen krijgt in de meeste gevallen alleen het onderhuis (samen met het accudeksel) heel andere vormen.

Enne, ontladen van de accu gaat vanzelf als je de zender aan zet. Daarover hoef je je helemaal niet druk te maken. Als men dan toch zo graag met een computerlader wil ontladen en laden: haal de accu uit de zender en sluit 'm rechtstreeks op de lader aan. Het zenderlaadcircuit is hiervoor absoluut niet geschikt en de zenderelektronica kan hierdoor schade oplopen.

Corrien zei:
De MX12 heeft alleen een zekering in het laadcircuit, dus delta-peak laden is mogelijk.

Waarom een ieder dit zo graag wil doen met zenderaccu's blijft voor mij een raadsel. Bij langzaam laden komt de accu ook heus wel vol en kan er bovendien niks mis gaan. Gelukkig heeft de MX12 de accu in een apart compartiment, dus als het fout gaat met snelladen krijgt in de meeste gevallen alleen het onderhuis (samen met het accudeksel) heel andere vormen.

Enne, ontladen van de accu gaat vanzelf als je de zender aan zet. Daarover hoef je je helemaal niet druk te maken. Als men dan toch zo graag met een computerlader wil ontladen en laden: haal de accu uit de zender en sluit 'm rechtstreeks op de lader aan. Het zenderlaadcircuit is hiervoor absoluut niet geschikt en de zenderelektronica kan hierdoor schade oplopen.
hallo

ontladen doe ik dus inderdaad door de zender te grbeuiken
hij gaat reeds snel genoeg leeg met die stomme onozele graupner accu's die er standaard bij zitten

ik laad met delta peak op tijdens een tentoonstelling met 1C
dit om zoveel mogelijk te kunnen varen tijdens deze dagen
het zender gedeelte krijgt geen spanning daar de schakelaar op off moet staan om te kunnen laden

groeten raf

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, die de regel bevestigen! Uiteraard kun je wel met 1 x C laden en dit gaat ook slechts zelden fout, maar toch.....waarom zou je als het niet echt nodig is? Tijdens meerdaagse shows doen wij dit trouwens zelf ook, maar dan blijven we er wel altijd bij.

Ik zou er overigens niet zo maar van uitgaan, dat bij zender-uit de elektronica van de zender volledig is afgeschakeld. In de handleiding staat ook duidelijk, dat je de zender niet aan mag zetten ala de zender op de lader is aangesloten. Bij de MX12 moet ik dit nog bestuderen, maar bij de meeste Graupner zenders is er een geheugen-batterij aanwezig. Deze batterij doet pas wat als je de accu uit de zender haalt. Normaal wordt het geheugen dus uit de zenderaccu gevoed, ook als de zender uit staat. Aangezien dit slechts een stroompje van enkele micro-Amperes neemt, merk je daar nooit wat van. De zelfontlading van de accu ligt in ieder geval op een veel hogere waarde.

Als je dus de zender aan zet, terwijl de lader is aangesloten, komt de onbelaste spanning van de lader op het voedingscircuitje van het geheugen van de zender terecht. Meestal is dit enkele tientallen Volts! Dit gebeurt trouwens ook als je probeert te laden zonder dat de zenderaccu aanwezig is. Nu zit er hier uiteraard wel weer een beveiliging tussen, maar deze garandeert niet dat het dan altijd goed gaat. Er is dus een (klein) risico, vandaar de waarschuwing in de handleiding.

hoi jan

ok je hebt gelijk
maar ik blijf er inderdaad bij en schakel nooit de zender aan als hij aan het laden is

eerstens het zou dom zijn en want het vertraagd het laden
tweedens waarom zou ik
de powerpeak geeft wel aan hoe vol de accu is

groeten raf

Back