Minisprint vs Laser vs Sea Commander vragen?

• Topicstarter Topicstarter elladar
  • Startdatum Startdatum
E

elladar

Guest
hallo,
ik ga volgende week op vakantie naar Duitsland en nu ik daar ben wil ik een electro bootje kopen. (ben van België en daar is R/C te duur)
Ik heb al een winkel gevonden die 15 km van mijn hotel ligt maar nu heb ik een vraag.
Welke boot kan ik het beste nemen?
Ik heb een gewone zender (futaba f-14) dus geen al te kleine ontvanger (voorlopig 7 kanalen maar dat word zo snel mogelijk verrandert maar dit is om te proberen dus die moet er in kunnen.)
ik heb een gewoon accu pack (2400 mAh)
en een snelheidsregelaar (advies?) moet ik nog aanschaffen. en ook servo's maar ik weet niet welke hebben jullie advies (moeten er mini servo's in?)
Ik wil niet te hoog gaan met mijn bedrag (had gedacht een 130 Euro)

ps. de Minisprint kost er € 60.50, de laser €57.50, sea commander €77.50

ik hoop dat jullie me zo snel mogelijk kunnen helpen omdat ik maandag al vertrek.
(ik ben niet zo goed in het Duits en dan weet ik tenminste al wat ik moet kopen.)

MVG
Fré

ik ben anders wel bereid om meer dan €130 te geven. maar ik dacht een zenderset van €65 te kopen en dan misschien een mini sprint. dan kom ik aan €125.50 dan moet ik alleen nog een regelaar denk ik hé
(maar gaat die gewone servo in de boot? en heb ik dan een speciaal accupack nodig?) of is dit dan allemaal te duur omdat ik alles in het klein moet kopen zoals mini servo's, micro ontvanger, enz...
dit is voor mij de eerste keer dat ik een bootje aanschaf.

MVG
Fré

Ik kan alleen spreken voor de Mini Sprint aangezien ik die zelf ook heb, die andere twee ken ik alleen van uit de catalogus.
Voor een Mini Sprint heb je al andere accu's nodig, die gewone 2400 mAh cellen die je hebt zullen ongetwijfeld Sub C cellen zijn, en die passen er echt niet in. Beter is 6 of 7 cel Sanyo 700 AR (evt. 800 AR maar die zijn alweer ietsje groter en wordt het weer wat lastiger om die erin en eruit te krijgen). Qua gewicht en powerafgifte zijn het de beste NC cellen.
Je kunt ook 7 cel Sanyo KR 1400AE's nemen, kun je nog iets langer mee varen maar met die 700 AR's vaar je trouwens ook al bijna 10 min nonstop. Motor wordt ook warm, dus deze nog langer continu gaan belasten met vaartijd is niet echt aan te raden, tenzij je er nog een waterkoeling om de motor doet (Graupner Nr. 3325.1).

Er kan een gewone standaard servo in de Mini Sprint, de bijgeleverde ABS servosteun/bakje is daar ook voor gemaakt, maar beter is een mini servo, is wat lichter qua gewicht. Maar het hoeft niet. Als het om gewicht gaat dan zou je ook evt. NiMH cellen kunnen nemen zoals bijv. de KAN 1050 cellen maar voor dit werk hoeft het zeker niet.

Motor zit al bij de bouwdoos dus heb je alleen nog een klein regelaartje nodig. Het makkelijkst is een Kontronik Rondo regelaartje of een Robbe Air control Disc 400 (zijn zelfde type ronde regelaartjes), die kun je meteen achter op de motor solderen, en heb je dan verder geen last meer van in het gedeelte tussen motor en achterkant van de boot. Werken perfect en nemen geen extra ruimte in beslag!
Maar een ander regelaartje kan ook wel van rond de 18-20 Ampere zoals een Schulze Slim 20 of 26 be (€ 26,- of 30,-), Conrad C18 regelaar (nr. 232190, € 40,-), Conrad Nano 20 of 30 Ampere regelaar (rond de € 25,-), Robbe air Control 118 kan ook (rond € 31,-).
Al deze regelaars hebben een BEC systeem, dus een aparte ontvangeraccu heb je niet nodig (zou er toch al bijna niet meer in kunnen!). De 7 kan. ontvanger is wat groter maar die kun je gemakkelijk plaatsen tussen motor en servo, zeker als je zo'n ronde regelaar achter de motor gebruikt. Met een kleinere 40 mHz FM ontvanger zoals een REX 4 of REX 5 van Jeti heb je helemaal geen problemen met de ruimte en zijn qua prijs zeker waar voor hun geld (rond € 40-45,-).

De Sea Commander en Lazer zijn groot genoeg voor die 2400's, standaard servo's en ontvanger, dat is allemaal geen probleem. De Mini Sprint is juist de kleinste romp van die drie boten die je noemt dus het type accu wordt dan al meteen wat beperkt en dat is zeker niet onbelangrijk. Maar de Mini Sprint vaart verder gewoon goed, en is zeker niet echt langzaam te noemen voor dat geld.

Groeten,
BJ

dank je voor al de info. Maar die batterij daar ben ik niet helemaal uit. zijn dat een soort AA batterijen (qua formaat) of AAA en kun je die al kompleet kopen of moet je zelf nog solderen? en kost dat veel?

en als ik een sea commander neem of laser zit daar de motor al bij? en kan je daar een gewone snelheidsregelaar voor gebruiken die je ook in auto's stopt(met een ballonnetje rond) of moet dat echt iets anders zijn?

MVG
Frederic

De 700 AR is van het formaat 4/5 A, dus 17 mm rond en 42 mm lang.
De 800 AR is van het formaat A, dus 17 mm rond en 50 mm lang.
Deze cellen zijn, zeg maar, iets dikker dan penlights/mignons (AA).
De 700 AR cellen zijn zowel los als pakket te koop, per cel moet je rekenen op zo'n € 3,50 (hier in Nederland dan), de 800 AR's kosten iets meer, zo rond de € 4,- denk ik zo. Voor 7 cel 700 AR ben je dan bijna € 25,- kwijt. En dan komen er nog wat stekkers bij en zo.
Losse cellen vind ik persoonlijk bij de kleinere modellen wat makkelijker omdat je ze dan zo kan indelen zoals je dat zelf wilt hebben. Bij de pakketten zit je gelijk al vast aan een vaste maat. Bij het zelf maken van die pakketten met evt. goldcontactstekkers heb je dan wel een soldeerstation en wat ervaring in soldeerwerk nodig.

De 700 AR cel kan trouwens met 7 cel naast elkaar net in de Mini Sprint aan de linkerkant, dus met zo'n kant en klaar pakketje ben je meteen klaar, hooguit nog wat stekkers eraan, liefst 2 mm goldcontact.
Een goede modelbouwzaak zal die cellen wel kunnen krijgen of evt. voor je in elkaar willen solderen mocht je dat niet kunnen.

Maarrrr.....bij de Mini Sprint kom je nog wel aardig aan het bouwen, die heb je niet zomaar vaarklaar.
De Laser (Robbe nr 1109) en Sea Commander (Graupner nr. 2060) daarentegen zijn praktisch kant en klare modellen.
In de Laser zit een motor inbegrepen, een mabuchi 380/speed 400 type met mechanische 3 standen regelaar (vooruit/achteruit), daar heb je dus al geen andere regelaar voor nodig, wel een servo om die mechanische regelaar aan te sturen. Scheepsas met schroef en roer zijn ook al ingebouwd. Een 6 cellen pakket zoals ook bij een auto kan hier ook gewoon in.

De Sea Commander is ook zo'n Almost Ready To Run model (ARTR), hier zit ook al een motor bij (speed 500 met vertraging), roer en scheepsas zijn al ingebouwd. Een vaarregelaar zit er niet bij maar een elektronische autoregelaar kan hier ook ingebouwd worden, dat is geen probleem. En ook hier kan een gewoon 6 cellenpakket voor een auto in.

Gezien de prijzen die je noemt is het maar net wat je wilt; Wil je zo goed als meteen varen dan is het zeker het overwegen waard om, gezien de prijs, voor de Laser of Sea Commander te gaan. Wil je ook nog aardig aan het bouwen dan kun je de Mini Sprint nemen. Maar aangezien je al 2400's cellen hebt dan ben je dus al het goedkoopst uit met een Laser of Sea Commander en die zijn voor een allereerste boot zeker niet slecht.

Een ballonnetje om de regelaar of ontvanger doe je in de auto meestal ter bescherming voor het zand, modder, e.d., in de boot dus voor het water. Maar bij beide modellen sluit je dan wel de warmte van je regelaar op en dat is niet echt aan te bevelen. Om condens in je regelaar of ontvanger tegen te gaan moet de ballon er het liefst steeds weer uit, zeker als je water in je boot hebt! Bij een mechanische regelaar zoals bij de Laser heeft een ballon om de regelaar geen zin, die trekt de servo steeds weer kapot en die mechanische regelaars worden altijd lekker warm gestookt dus een ballon zou toch al meteen stuk gaan.

Het juiste model kiezen blijft altijd moeilijk! :? Kijk ook 's verder naar de toekomst, wat wil je verder met zo'n model.
Hoop dat je hiermee verder kunt :wink: .

Groet,
BJ

hartelijk dank voor al de info. Ik denk dat ik de sea commander ga kopen, die heeft een tamelijke lengte (760mm) daar kan ik al mijn electro in kwijt dus moet ik niets meer bij kopen (misschien nog 2 kan. zender) en over het bouwen, ik heb wel ervaring met bouwen van auto's maar van boten heb ik dit nog niet gedaan dus ik denk dat ik beter eens een goedkopere ARTR ga nemen voor zeker te zijn

Back