Mirage 2000

en dan nu het eindresultaat :

p1010514z.jpg

p1010515n.jpg

Hoe werkt die PU en glas van jepe? Blijft dat een beetje goed aanliggen tijdens verwerken, of zijn er handigheidjes nodig?

Die regelar buiten vind ik een beetje vreemd staan. Is er geen andere manier te vinden om wat koellucht langs de regelaar te krigen? Als je even doorschiet bij het landen, dan kom je met je regelaar in ruw terein (afhankelijk van je vliegveld).

PU verwerken

Harold,

Die PU is fijn te verwerken. Of je legt eerst de mat op het model en breng dan met een kwast de PU op of eerst (hier en daar) de PU en dan de mat erop leggen. Het voordeel van de eerste manier is dat je de mat eerst goed op z'n plaats kunt schuiven. Je mag de PU ruim aanbrengen ; het meeste verdamp weer (waterbasis)

De Mirage is een zeer goed vliegend model en is niet moeilijk te landen.
De regelaar zit min of meer beschermd door de slede onder de romp. In de romp bouwen kan natuurlijk ook, zeker als de romp en vleugel deelbaar blijven. Je kunt ook zelf een inspectie-luik insnijden zodat een ingebouwde regelaar toegankelijk blijft.

Ron

Hoe werkt die PU en glas van jepe? Blijft dat een beetje goed aanliggen tijdens verwerken, of zijn er handigheidjes nodig?

Die regelar buiten vind ik een beetje vreemd staan. Is er geen andere manier te vinden om wat koellucht langs de regelaar te krigen? Als je even doorschiet bij het landen, dan kom je met je regelaar in ruw terein (afhankelijk van je vliegveld).

Ik vlieg deze Jepe Fast Foam Mirage al ruim 200 vluchten (zie avatar) en inderdaad; het is een super vriendelijk en goed vliegende kist. Het is mijn "all-weather plane" -> veel wind / weinig wind / sneeuw / ijs -> maakt allemaal niet uit. De Mirage valt altijd goed te vliegen (en landen).
Ik ben alleen benieuwd hoe die "slede" gaat werken. Door de geringe oppervlakte (smalle slede) komt er relatief veel kracht op. Ik heb gewoon de hele onderzijde glad gehouden. Bij landen in gras geen probleem. Bij landen op sneeuw/ijs of andere harde ondergrond ontstond toch wat slijtage. Na bijspuiten van de lak heb ik daarom een dikke laag epoxy op het middenstuk van de romp onderzijde aangebracht en dat werkt voortreffelijk.
De regelaar heb ik gewoon in de romp aangebracht. Ik heb een 6S setup van Jepe gebruikt (trekt bijna 60A) met een 80A Turnigy Plush regelaar. Die is niet meer dan "goed handwarm" na een snelle vlucht, dus beslist niet "heet" (zelfs niet bij buitentemp van bijna 30 graden!). Met die setup overigens IAS (airspeed) gemeten van 204 tot 209 km/u!
Toegang tot de regelaar is eenvoudig mogelijk door de connectors van de 3 motordraden los te maken (direkt bij de motor) en de regelaar aan de 2 voedingskabels naar voren in het accu compartiment te trekken. Als je dan direkt bij het losmaken van die motordraden even een draadje eraan vastmaakt kun je de hele zooi ook weer eenvoudig terug op zijn plaats trekken. Maar natuurlijk zou je ook een klein toegansluikje kunnen maken aan de onderzijde. Dat is het mooie aan dit bouwmateriaal (EPS foam); bewerken, weghalen, bij maken enz. is super eenvoudig te doen met een scherp mesje, light-weight filler en wat glasvezel.
Bij je bouwfoto's viel me nog iets op; je hebt die luchtgeleider balsa plaatjes in het inlaatkanaal met de houtnerf in de lange weg ingelijmd. Dat zou voor meer sterkte eigenlijk dwars moeten gebeuren. Ik neem aan dat je die plaatjes nog wel geglast hebt? Anders zouden ze wel eens in kunnen klappen door de onderdruk in de aanzuigbuis!

In ieder geval veel plezier met de Mirage!
Grtz, Hans

Inlaatkanaal

Hoi Hans,

JP heeft mij vooraf ook al gewaarschuwd ; volgens beschrijving moet de balsa in korte strookjes rechtop staan. Ik heb hem mét glasmatje en weinig PU verstevigd ; zie #3.
Bij een volgende probeer ik een strook depron mét glasmatje en PU.

Groetjes, Ron

[KNIP]
Bij je bouwfoto's viel me nog iets op; je hebt die luchtgeleider balsa plaatjes in het inlaatkanaal met de houtnerf in de lange weg ingelijmd. Dat zou voor meer sterkte eigenlijk dwars moeten gebeuren. Ik neem aan dat je die plaatjes nog wel geglast hebt? Anders zouden ze wel eens in kunnen klappen door de onderdruk in de aanzuigbuis!

In ieder geval veel plezier met de Mirage!
Grtz, Hans
[KNIP]

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord Ron. Ik heb een kit staan van de F86 in de gewone uitvoering. Gekocht voordat Jepe de fastfoams door ontwikkeld had. Jepe noemde al dat hij het glassn eenvoudiger vond dan folie-en, maar hij is nogal handig, dus ik was benieuwd of anderen dat ook zo ervaren. Jij noemt het "fijn te verwerken", dus dat bevestigd het verhaal.

Inmiddels glas en PU bij jepe besteld voor diverse foam projecten.

Laatst bewerkt:
verwerken glasmat

Daar is het forum voor :-)

De glasmat is zo dun, dat je hem prima kunt laten overlappen ; zie je niks meer van.
Aan de randen kun je de mat laten overhangen (zie mijn foto van posting #5) en als de boel droog is eenvoudig afschuren met een fijn schuurpapiertje.

Succes, Ron

Bedankt voor het antwoord Ron. Ik heb een kit staan van de F86 in de gewone uitvoering. Gekocht voordat Jepe de fastfoams door ontwikkeld had. Jepe noemde al dat hij het glassn eenvoudiger vond dan folie-en, maar hij is nogal handig, dus ik was benieuwd of anderen dat ook zo ervaren. Jij noemt het "fijn te verwerken", dus dat bevestigd het verhaal.

Inmiddels glas en PU bij jepe besteld voor diverse foam projecten.

Laatst bewerkt:
Mijn Mirage was toe aan een kleine onderhoudsbeurt.
Een paar plekjes geplamuurd en een nieuw verfje er op.
Gelijk maar een paar stikkers laten maken bij "Superletters".

p1030381p.jpg

Back