Mismatch 2 accupacks 1 x 1500mah 1x 3600mah ???

• Topicstarter Topicstarter Plusminus
  • Startdatum Startdatum
P

Plusminus

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn starterbox (LRP)2 accupacks gedaan die ik had liggen.

1 x graupner 1500mah

1x gm 3600mah

Nu denk ik dat dat geen goed idee was want één accupack (de 1500) is beginnen te roken.

Is het zo dat de motor van allebei accu's evenveel vraagt?
dus bij elkaar opgeteld 5100mah delen door 2 = 2550 mah
Dit vraagt de motor dan ook van de accu die maar 1500 kan leveren en gaat dan kapot.

Of is er iets totaal anders aan de hand?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden en of oplossingen.

Groeten Peter

In een startboxstaan de accu's in serie en mag dat geen reden zijn dat er 1 gaat roken.

Misschien heb je het pakket van 1500mah overbelast.
Mij is verteld dat als je 2 pakketten wil schakelen dat het aantal Mah gelijk moet zijn.

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Bij serie schakeling moet je alleen de voltages toch optellen?

En blijven de amperes gelijk heb ik net ergens gelezen.

Blijft vooralsnog een moeilijke kwestie voor mij.

Dat van de voltages klopt, maar dat van capaciteit weer niet. Liever heb je dezelfde capaciteit.
Het beste is natuurlijk als 2 dezelfde batterijen hebt.

Bij het in serie schakelen van meerdere cellen MOETEN de cellen allemaal de zelfde capaciteid hebben. Het is zelfs nog erger, het moeten allemaal de zelfde cellen zijn dus het zelfde type!
Het maakt niet uit of die cellen allemaal los zijn of dat ze in twee accu's zitten en zo in serie worden gezet.
Waarom dat noodzakelijk is, nu dat heb je zelf al gemerkt. De cellen van de kleinere accu konden duidelijk de hoge stromen niet goed verwerken en zijn daardoor zo het geworden dat ze zelfs zijn gaan roken. Die accu kan je hoogstwaarschijnlijk wel weggooien.
Als je dus een accu wilt maken dan moet je dat alleen doen met nieuwe cellen van allemaal hetzelfde type. Dus ook nooit een accu gaan samenstellen van oude en nieuwe cellen door elkaar of als je nog een stel oude cellen hebt daar een accu van maken. Dergelijke accu's zullen maar een kort "leven" hebben en de kans dat er één of meerdere cellen (de zwakste) bij zware belastingen ploft is ook zeker aanwezig.
Lees ook de stukjes over de NiCad en de NiMH accu's bij de modelbouw FAQ eens door.

Ok Bedankt allemaal.

Is me nu helemaal duidelijk, ik ga maar eens op zoek naar twee gelijke accupacks.

Die rokende werkt nog wel maar laat ik toch maar even links liggen.

Groeten Peter

wat je in mah's aan elkaar knoopt zou in principe (let op, in principe) niks uit maken.

wat wel uitmaakt is de inwendige weerstand van de pakketten, die moet gelijk zijn.
daardoor kom je altijd op packs van zelfde makelaarij.

Voor mij is het niet duidelijk wat je nu precies hebt gedaan :roll:

1) Je hebt 2 accupacks "gedaan" Wat bedoel je met gedaan? Bedoel je daarmee in serie zetten? Of parallel?

2) Wat zijn dat eigenlijk voor accupacks? Hoeveel Volt?

3) Loodaccu's? NiMH/Nicad? Lipo?

4) Hoeveel stroom vraagt die motor?

Met deze info is het wellicht wat eenvoudiger om te achterhalen wat er is misgegaan :wink:

1 accupacks in serie gezet

2 7,2 V

3 NiMH

4 Op de motor staan geen specificaties

Plusminus zei:
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn starterbox (LRP)2 accupacks gedaan die ik had liggen.

Tja LRP en accu's....
mijn verhaal:

3 maal scheepsrecht, rc duitesers zijn klote duitsers.
Ik kocht een hyperpack, een dure en 'snelle' 7,2 volt accu voor rc auto/s boten.
Die ging al na 8 maal expertise laden(!) kapot.
De winkel in kwestie mailde dat ik hem naar de LRP (merk, duits) importeur in NL moest sturen. LRP nog gevraagd, en die zeiden ja op de site, distributie punten, niederlande, beiden 1 en dezelfde, dus die info leek te kloppen, maar nu:

Beste die en die

We hebben zojuist uw accu ontvangen. Eigenlijk moet de shop waar u de accu heeft gekocht de garantie regelen, die stuurt het vervolgens naar de importeur en die zorgt vervolgens voor een oplossing. Omdat wij niet de
importeur zijn van LRP in Duitsland waar u het product heeft gekocht zijn wij genoodzaakt 15 euro te rekenen voor service kosten + 6,20 voor verzendkosten. Laat even weten of u hier mee akkoord gaat dan sturen we u zo
spoedig mogelijk een nieuwe op.
RC-Connect

Kortom het zuigt weer met die duitsers en/of de NLse aanhang!
Voortaan maar weer 10 a 20 euro meer betalen bij een echte winkel. LRP als rc merk is exit voor mij, ze hebben goed spul en heel slecht spul maar als de zaak in kwestie kut is is het product ook niet te doen als je is wat hebt.
Overigens hadden zowel de ebay shop als LRp in duitsland zelf de NLse distirbituer / importeur aangewezen als oplossingspunt. rc-connect heet die en ik raad LRP de volgende maal dat ik ze spreek aan om van hen af te zien als NLs contact aangezien ze er onfrisse werkwijze op na houden.

Voor wie het op enig moment ook zoekt:
email: info@lrp.cc
LRP Phone: +49 7181 4098-0
LRP Fax: +49 7181 4098-30

Ja, nu is het wel duidelijk. Door beide packs loopt dezelfde stroom, het pack van 1500mAh is veel eerder leeg dan het andere pack.
Dit 1500mAh pack wordt op een bepaald moment omgepoold, terwijl het andere pack nog lang niet leeg is.
Dat gaat zeker problemen geven :cry:

fbk zei:
Ja, nu is het wel duidelijk. Door beide packs loopt dezelfde stroom, het pack van 1500mAh is veel eerder leeg dan het andere pack.
Dit 1500mAh pack wordt op een bepaald moment omgepoold, terwijl het andere pack nog lang niet leeg is.
Dat gaat zeker problemen geven :cry:

En dan nog een stille hint, als 1 accu leeg begint te raken is er zeker niet genoeg vermogen meer om te starten.

Back