Misschien een leuke tip?

Discussie in 'Duikboten' gestart door Klamath, 2 okt 2012.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik heb naar wat duikboot filmpjes gekeken, en hierbij viel me op dat bij de meeste (misschien zelfs alle?) duikboten de roeren verschrikkelijk snel bewegen.

    Nu is er niets mis met snelle stuur corecties. maar Ik heb hier nog een dingetje liggen welke ik voor een vliegtuig gehaald had. (voor een langdingsgesteld wat er ook op zo'n 'boing!' manier uit kwam.)

    gyQIzej8X2w[/media] - Turnigy Servo Speed Regulator - YouTube Hier is een leuk filmpje wat heel mooi weer geeft wat 't ding doet.
    Gezien het bij duikboten allemaal om langzame en mooi vloeiende bewegingen lijkt te gaan, hebben jullie hier misschien nog wat aan. :)
    Ik ga ze in ieder geval in m'n Seawolf proberen. (denk zowel op de roeren alsook de ESC, zou een vrij realistische sesponse moeten geven. )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hoe snel de roeren bewegen, ligt in eerste instantie aan de snelheid, waarmee de knuppels worden bedient; doe je dat héél langzaam, dan bewegen de roeren ook héél langzaam.

    Persoonlijk zou ik er niks voor voelen om m'n roeren vertraagd te laten reageren, in een noodsituatie ben je dan gauw te laat...

    Groeten, Jan.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    stabilisator doe de roeren snel reageren
    zou hij dat niet doen dan is hij te laat en zit hij er eigenlijk voor niets in en zou je die 75 euro kunnen uitsparen
    dus nee ze bewegen niet te snel maar juist op tijd
    een F16 die je langzaam over de startbaan ziet rollen daar bewegen de stabilo roeren ook nogal op en neer
    wel hij reageerd gewoon op de naadjes in het beton van de startbaan
    dus je dingetje voor in een vliegtuig hoort in een vliegtuig en niet in een duikboot
    zo werken er wel maar vliegtuig zaken niet in een duikboot namelijk een giro
    en wielen intrekken is een van de niet primaire stuur functies van een model en dat mag dan inderdaad wat langzamer gebeuren
    ik zie dat stukje reeds op het hoogte roer aangesloten bij een jet
    da gaat nie goe aflopen mijn gedacht


    gr raf
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ok, nouja, was ook maar een idee. Ik ga het in ieder geval op het richtings roer proberen van de Seawolf. (deze word toch niet aangestuurd door een regelaar normaal gesproken? )

    Mijn beredenatie is echter vrij simpel. als ik een S3003 servo neem van futaba. (standaard servo bij uitstek lijkt me.) heeft deze een snelheid van 0.2s voor een 60 graden verdraaing. Ik ga ervan uit dat een roet ook zo'n 60 graden beweging heeft? (helemaal links naar helemaal rechts ) dus als ik hiermee de bewegings tijd op zou rekken naar zeg zo'n 1,2 tot 2 seconden, zouden de stuur bewegingen een stuk vloeiender gaan.
    Het roer zou nog steeds meteen reageren, en of het roer nu in 0.1 of 1 seconde helemaal hard over is, zal voor een maneuver niet zo extreem veel uitmaken. (alleen de spastische trekjes zouden er uit zijn. )

    Als voor geregelde systemen. Ik neem aan dat je bij zo'n duik regelaar de PID settings in kunt stellen? (3 stelschroefjes oid) Ik bedoel, een duikboot zou al niet meer kunnen werken op een servo als je een iets ander servo hefeltje toe zou passen, gezien dan de uitslag van de roeren al veranderd tov de servo beweging.
    De servo reageerd direct, maar omdat deze iets trager zou sturen, zou de regeling iets aangepast moeten worden. (kleinere P en iets hogere I en D zou ik verwachten om te voorkomen dat de boot zou gaan resoneren in de hoogte. echter zo extreem nauw zal het ook weer niet luisteren.

    In ieder geval bedoel ik alleen maar te zeggen, je hoeft hem ja niet extreem traag te zetten. Ik denk dat het in sommige gevallen zelfs de duik regeling zou kunnen ondersteunen, omdat het de beweging juist iets dempt, dus je regelsysteem zal een stuk minder nerveus reageren.

    In ieder geval leek het me het proberen waard. :)

    Gr,
    Tim
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    je idee is niet slecht voor andere niet primaiere zaken
    zoals periscopen en torpedo kleppen en dies meer
    als het zaakje niet te groot is zou het evenwel een plaatsje in een sub kunnen vinden
    want ook dat is een probleem "de ruimte is nogal beperkt"
    gr raf
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Het printje zelf is ongeveer 2 futaba stekkertjes hoog, 2 breed en ongeveer 1,5 stekker lang. (erg klein dus.)

    (Ik moet wel zeggen dat ikzelf het 'klooien' met electronica erg leuk vind. vandaar dat ik dit soort dingetjes ook erg mag. straight up my alley om maar zo te zeggen. :D )
    Voordeel is dat je met zo'n Seawolf neit zo extreem veel verkeerd kunt doen, leuk experimenteer bootje, hihi.

    Gr,
    Tim
     

Deel Deze Pagina