Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P Voogt, 1 mei 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    18:
    De Texas gespoten:
    139 Texas23.jpg
    19:
    Bij de Main Cabin had ik de louvre-deurtjes en het paneel in de deur met potlood getekend. Daar was ik niet helemaal tevreden over. Maar ze worden voor een groot deel aan het zicht onttrokken door het ruim oversteken dak.
    Bij de Texas zitten ze veel meer in het zicht. Daarom maar weer naar Photoshop gegaan en ze getekend en uitgeprint:
    141 Texas25.jpg
    20:
    De raam-stroken met raamstijlen uitgeknipt en aan de binnenzijde geplakt:
    140 Texas24.jpg
    21:
    Nu heel veel uitsnijden voor de panelen en louvres .......... maar alvast de eerste 3 zijn aangebracht:
    142 Texas26.jpg
    Nog 33 panelen en 66 louvres te gaan .......... (Louvre = 2mmx18mm)
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Soms het verstand even uitzetten en stug door gaan …… productie draaien ..........

    Nog steeds stap 21:
    Uiteindelijk alle paneeltjes en louvres geplaatst:
    143 Texas27.jpg
    En de dubbele brede deuren aan de voorzijde:
    144 Texas28.jpg
    Macro opnames zijn onvergeeflijk. Straks nog een paar ..... ;)
    22:
    Gaatjes geboord voor……
    145 Texas29.jpg
    23:
    …… de deurknoppen.
    146 Texas30.jpg
    24:
    En wat ‘koperbeslag’ aangebracht op de deurknop van de deur, als louvre-deurtjesknopjes en deze laatste elk ook voorzien van 3 scharniertjes.
    147 Texas31.jpg
    25:
    En dan kan de Texas op zijn plek. Met houtlijm die even tijd nodig heeft om uit te harden:
    148 Texas32.jpg
    En dan tot slot van deze 25-staps-Texas, het dak erop!
    Met beide onder druk, dat ze zich beiden kunnen zetten, met de 2 rondingen: de zeeg en de dekrondte.
    149 Texas33.jpg
    Aan de voor- en achterzijde een Evergreen staafje geplaatst om het dak met de voorgeboorde gaten in de lengte richting en haaks op de waterlijn uit te lijnen. Met links en rechts, voor en achter ook een messing staafje geplaatst, ook om het dak goed uit te lijnen tijdens het vastlijmen van het dak.
    De 2 lengte strips aan de zijkanten van het dak overbruggen de gewichten en drukken het dak in zijn dekrondte.

    Als alles morgen droog is, maak ik bij daglicht nog wat foto’s met de Canon op statief.
    Gr.Peter
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2020
    M@rcel, Jaques, AvdH en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Tim.
    Gr. Peter
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @P Voogt : Nu weet ik het ineens... in een vorig leven ben je vast en zeker monnik geweest.
    Wat een monnikenwerk! :worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor je reactie.
    Je hebt een bepaald resultaat voor ogen en daar werk je naar toe. Gelukkig dat ze voorzet-brilletjes hebben, anders was het niet zo geworden.
    Gr. Peter
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het is al weer even geleden dat ik nog even langs kwam, maar ben blij dat ik hier nog eens rond dwaal op dit stukje forum.
    Prachtige vorderingen en een blijvende hoogstaande afwerking, dikke verdiende proficiat.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Marc,
    Gelukkig is het niet zover uit Vlaanderen danwel De Kempen ;) .
    Altijd welkom!
    Gr. Peter
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    De toegezegde beelden van hoe "The Lee" er nu voor staat.
    150 19-aug-2020.jpg
    Zo En-Profiel komt de zeeg goed tot zijn recht.

    151 19-aug-2020.jpg

    152 19-aug-2020.jpg
    De in de dakbedekking uitgespaarde rechthoek is voor de Skylight met zijn eigen dak.
    Gr. Peter
     
    Jaques, TIMBERWOLF, HeliKoper en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Nog even een kleine toelichting voor de verdere bouw.
    In mijn post #52 vertelde ik al van de foto die ik gevonden had bij de Madison Libraries van de University of Wisconsin. Met aardig zichtbare details. Maar ….. zonder de langs-verstaging.
    Deze foto geeft een aardige indruk van de opbouw met de staven voor de railings en ornamenten die voor de Skylight van de Main Cabin, de Texas en diens Skylight komen.
    UWDC.jpeg
    De Feathers op de schoorstenen zijn ook anders, maar die laat ik maar zo. Was ook een heel gepriegel om die te maken.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2020
    Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi schip
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Het was even stil. Ik moest mijn lekke vijver geheel vervangen.
    Maar gisteravond wat aan de ramen van de Texas-Skylight kunnen snijden:
    2x37 ramen uit de triplex wanden snijden was al gedaan (zie post 71, stap 4), binnen- en buitenlijnen van de ramen op 120gr papier getekend en daar de ramen uitgesneden zodat de raamkozijnen over bleven:
    153 TexasSky1.jpg
    Met nog wat bijwerken en passen:
    154 TexasSky2.jpg
    De foto's zijn met mijn iPhone gemaakt. De wanden hebben wat meer zeeg dan in werkelijkheid.
    Volgende stap is het tekenen van de raamspijlen op het transparant.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
    Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Na een maand met andere bezigheden, weer aan de slag met ‘The Lee’.
    Ik had de beslissing genomen om de Texas en zijn Skylight anders te bouwen dan de Main Cabin en diens Skylight. Dus niet met doorlopende binnenwanden die door het dek steken en de Skylight vormen.
    Wat zo zijn voordeel en nadeel heeft.
    Als voordeel dat ik nu geen dak hoefde te maken dat precies passend op de cabine en strak om de wanden van de Skylight moest aansluiten. En ook geen smalle stroken dak die recht wilden buigen terwijl ze de dekrondte moesten aanhouden.
    Dus nu op de buitenwanden van de Texas een doorlopend dak dat op al de tussenwandjes gelijmd makkelijk zijn vorm houdt.
    Met als nadeel dat ik nu een Skylight had van buitenwandjes van 1 cm hoog en bijna 45 cm lang en over de gehele lengte voorzien van raamgaten. Erg fragiel en makkelijk vervormbaar. Daarom dit ook verstrekt met tussenwandjes, met als extra wat hoekverstevigingen.
    De Skylight in de grondverf:
    155 TexasSky3.jpg
    Gespoten:
    156 TexasSky4.jpg
    Voorzien van de ruiten met raamstijlen:
    157 TexasSky5.jpg
    Gefixeerd op het dak van de Texas:
    158 TexasSky7.jpg

    Het dak voorzien van de bedekking, het schuurpapier P800 met een laag blak lak.
    Het voordeel als je dat met natte houtlijm plakt op het 1mm triplex, dit vanzelf een beetje krom trekt en de dekrondte van zichzelf een beetje krijgt.
    159 TexasSky6.jpg
    Voorzien van zijn eigen dak:
    160 TexasSky8.jpg

    Qua dekken is de Lee nu op hoogte.
    161 2020-okt-11-1.jpg
    162 2020-okt-11-2.jpg

    Alleen het Pilot-House nog er bovenop.
    Maar dat komt pas als ik de Texas en zijn Skylight voorzien heb van de railings en ornamenten. Dat is nog een hele klus die zijn tijd nodig heeft.
    Groetjes, Peter
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2020
    M@rcel, TIMBERWOLF, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Nou, nou, effe helemaal bijgelegen maar wat hier zo maar ten toon gespreid word is geen modelbouw werk maar pure modelbouw kunst en dan met een hele grote K..... wat een werk en doorzettingsvermogen wat je hier laat zien Peter....

    Mijn mond zakte steeds verder open, ben benieuwd of alles ooit nog op zijn plaats komt ;);)
    Succes verder,
    Gr Koos.
     
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Hallo Koos,
    Ik zag wat likes voorbij komen en nu je reactie. Dankjewel!
    Toen ik begon had ik ook geen idee of hij sowieso wel af zou komen. Voor veel dingen had ik geen idee hoe ik dat op ging lossen. Maar stapje voor stapje en veel lezen en rondkijken. Uiteindelijk heb ik volgens mij overal een aardige oplossing voor gevonden. Het kost alleen de nodige tijd. Die heb ik nu meer dan toen ik werkte. Qua uren evenveel in een dag, alleen niet allemaal vrije tijd. En toen ik er aan begon was er nog geen Photoshop. Dankzij mijn werk kon ik daar aardig mee overweg en hielp nu met het oplossen van de nodige detail problemen.
    Voorlopig nog werk zat, maar ik vind het nog steeds leuk om aan de Lee te bouwen. Voorlopig ben ik hem nog niet zat. De Duc is van tijd een mooi afleiding.
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je hebt opnieuw een mooie start genomen, met dezelfde precisie als voorheen.
    succes met al dat klein prul dat er nu nog op moet, maar uw werk kennende zal dat wel goed komen.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Marc,
    In theorie heb ik het vervolg uitgedacht en getekend. Nu de praktijk ;)
    Denk zelf ook wel dat het goed komt :cool:
    Groet Peter
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi geworden en bouw ze verder
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  19. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    :p
    Dankjewel Tim.
    Ik “moet” wel, zo kan hij niet blijven staan. ;)
    Gr. Peter
     
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Woudrichem
    Railings en Ornamenten:
    Even nog een inkijkje in een onderdeel van het ontwerpproces.
    Voor rond de Skylights onder en boven de Texas had ik dit ontwerp gemaakt (#53):
    163 RailingOrnament  kopie.jpg
    Maar dan moet het in de praktijk wel kloppen.
    Daarom eerst wat staanders geplaatst om te kijken of de geboorde gaten wel goed uitgelijnd waren. En of de railings en ornamenten wel tot zijn recht kwamen.
    Een proefstukje:
    164 RailingOrnamentDemo.jpg
    (Ik moet de aansluiting tussen 2 lijstdelen nog wel ff recht trekken ;-)

    Bij alle voorgaande dekken had ik de witte lijsten bij het maken van die vloeren/daken al aangebracht. Dat is wel zo makkelijk modelleren als je het dek tussen je vingers kan houden en de lijst precies op zijn plek kunt houden tijdens het lijmen. Zeker bij de ronde voor- en achterzijde. Alleen het daarna aanbrengen van de railing en het er onder hangen van de ornamenten wordt dan een priegelwerk. Om het mooi aansluitend te krijgen tegen de binnen rand van die lijst. Zoals ik gedaan en getoond heb bij het Hurricane Deck (#39). Daarom ook hier: voordelen tegen nadelen.

    Bij de Texas doe ik het nu anders. De kleine (sier) railing en de ornamenten maak ik nu uit 1 stuk en lijm daarop / daartussen de sierlijst en handrailing. Geeft extra stevigheid bij het uitsnijden van alle uitsparingen en het als geheel te spuiten.
    Ook zo bij de ornamenten die nog rond het dak van de Skylight van de Texas komen. Ook daarop tussen het boven- en onder ornament de lijst.
    De vrij hangende railing van de Texas geeft minder problemen. Alleen net als de andere delen, wel de dekrondte en het camber mee geven en alle spijlen loodrecht op de waterlijn.

    Het ontwerp is naar mijn zin, nu alles in Photoshop knippen, plakken en de rondingen mee geven.
    Oja, ook deze staander nog wel ff verven. Ik moet niet hebben dat deze na verloop van tijd gaan verkleuren. Zoals in het begin van de bouw met stukken Evergeen die later verkleurd waren en alsnog een laagje verf moesten krijgen.
    Groet, Peter
     
    TIMBERWOLF en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina