Mixen van hoogte en motor

Beste vliegers,

Gisteren heeft mijn royal models snipp zijn maiden gehad.
Niks bijzonders en alleen maar voorspelbaar vlieggedrag.
Enige probleem is dat de snipp bij het aanzetten van de motor omhoog trekt.
Verder vliegt hij perfect.
Kan ik het hoogteroer koppelen aan de motorfunctie?
Zodat hij automatisch compenseert bij het gas geven?
Ik heb een futaba T7c zender

Greets tieme

Glasvezel romp.. Ik zou niet weten hoe ik de domping moet veranderen..ik dacht ik neem de weg van de minste weerstand..

Afhankelijk van de manier van motormontage ergens een ring of een spie onder leggen zodat de as van de motor t.o.v. de hartlijn van de romp iets naar beneden kantelt.

Glasvezel romp.. Ik zou niet weten hoe ik de domping moet veranderen..ik dacht ik neem de weg van de minste weerstand..
Na de eerste reparatie van een goede crash vliegt veel spul beter dan voorheen.
Zelfs bij een glasvezel romp is zo zonder ringetjes of spie's de motor domp en zijwaarts stelling te veranderen.

Dus neem je winst uit deze waardevolle tip.:)

Hoewel ik zelf, mocht het mechanisch ook niet zo op en top in de juiste lijn te zijn gemonteerd.
De gemakkelijkste weg ook zoek bij de mixers.
Om de eerste echt zichtbare bouwblunders tijdelijk te verhelpen.:)
Al modelvliegend wachtende tot de eerste echte klapper, om het dan definitief mechanisch te corrigeren.

Van Futaba zenders weet ik nix, dus hoe je dat bij een T7c moet doen?:rtfm:
Waarschijnlijk door zelf een mixer aan te maken.
In mijn vluchtige blik door de handleiding zit er niet een standaard mixer in om dit te fixen.

Kan iemand mij uitleggen wat er nu mis is met het mixen van hoogte en motor ipv. motordomping? Vroeger hadden we niets anders, maar nu hebben we moderne zenders met mixers.....:confused:

als je moet gaan mixsen om je model recht te laten vliegen bij gas geven dan is er echt iets fout
dat hoort gewoon niet
eerst kijken wat de oorzaak is
dan bekijken of het aan te passen is
en als dat niet gaat dan zou je kunnen mixsen

Ik weet niet hoor maar...er zitten wel wat meer kanten aan.

Ten eerste: normaal gesproken is het juist de bedoeling dat het toestel gaat klimmen als je gas geeft. Het gaat immers sneller vliegen dus krijgt meer lift.
Als het toestel te extreem gaat klimmen met trekkende motor (en zijn snelheid niet blijft behouden) moet de motordomp iets groter. Bij kunstvlucht en pylonracen is het wat anders, daar wil je alleen maar vooruit en niet omhoog als je gas geeft. Ik zou dan eerder de motordomp wijzigen dan een mixer aan te maken.
Overigens; de domp kun je wijzigen door ringetjes tussen motor en motorschot te doen, het schot zelf kan gewoon op zijn plek blijven.

Ten tweede. Als je het zwaartepunt te ver naar voren hebt liggen moet je vrij veel up trimmen voor een constante level kruisvlucht. Als je dan gas geeft zal het toestel ook teveel gaan klimmen. Dit kun je controleren door op hoogte in zweefvlucht het model uit te trimmen voor normale kruissnelheid en daarna (zonder motor) aan te duiken onder ongeveer 45 graden en vervolgens alle knuppels los te laten. Komt het toestel erg snel uit zichzelf omhoog dan moet het zwaartepunt wat naar achter. Vergroten van de motordomp of het aanmaken van een mixer zal het probleem anders niet oplossen

Ten derde. Vlieg je hem als zwever of als pylon racer? In het eerste geval is het klimmen bij motorloop helemaal geen probleem maar juist wenselijk, je laat de motor immers lopen om op hoogte te komen en daarna te zweven. Als je er mee hard wilt vliegen met de motor constant aan is het wat anders, dan wil je zo neutraal mogelijk vliegen en zou je de domp wat aan kunnen passen (maar pas nadat je het zwaartepunt echt goed hebt liggen)

Ten vierde. Dit is een hotliner voor gevorderden. Door je vraagstelling vraag ik me af in hoeverre je gevorderd bent en wat jij verstaat onder "hij vliegt perfect". Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat je het zwaartepunt te ver naar voren hebt liggen maar dat zou je (als gevorderde vlieger) moeten opmerken.
Heb je er wel eens iemand anders mee laten vliegen, of heb je al met het zwaartepunt geëxperimenteerd?

Hoi PH_AJH,

Even een korte uitleg over mijn skills.
15 jaar heb ik voor het eerst gevlogen. Na 3 jaar de hobby stilgelegd wegens andere prioriteiten.
Nu heb ik sinds een jaar de hobby weer opgepakt en er is aan het vliegen niet veel verandert.

Dat de snipp niet voor beginners is snap ik.
Ik vroeg alleen advies omdat hij te sterk omhoog trekt naar mijn zin.
Ik wil hem het liefst snel vliegen en omhoog sturen wanneer ik dat wil.
Het zwaartepunt ligt precies op de door de fabrikant aangegeven plaats.

Ook ligt de romp vrij vol zodat verplaatsen van accu of iets dergelijks niet mogelijk is. Of ik zou lood moeten gebruiken.

Ik zal eerst eens gaan experimenteren met ringetjes. Keep you posted.

Gaat ie alleen omhoog als je gas geeft of gaat hij omhoog als je snelheid maakt.
Dus.. wat gebeurd er als je hem aanduikt en dan alles neutraal laat staan?

Mocht je wel motordomp willen dan kan je een gfk spant achter het originele spant zetten (dus in de romp) en dat extra spant moet je dan schuin afschuren zodat je prop iets naar beneden gaat wijzen.

Maar ik vraag me af of het wel motordomp is en niet iets anders.
Dus duik hen eens aan en kijk dan wat ie doet.

Gert-Jan

Het zwaartepunt ligt precies op de door de fabrikant aangegeven plaats.
okay. Dat is een veilige waarde, geschikt om een eerste start te maken. Vanaf daar moet je het vliegend naar je eigen zin maken. Zoals GJVO ook al zegt, probeer het eens met het zwaartepunt een paar mm naar achter. Je moet dan een paar klikjes down trimmen. Zeer waarschijnlijk knapt hij daar al een heel stuk van op.
Ik zal eerst eens gaan experimenteren met ringetjes. Keep you posted.
Begin eens met het zwaartepunt, dat zal beter gaan denk ik.

Ook ligt de romp vrij vol zodat verplaatsen van accu of iets dergelijks niet mogelijk is. Of ik zou lood moeten gebruiken.
Een klein beetje lood op de staart (denk aan 5 tot 10 gram) kan al een groot verschil maken.

hij gaat juist omhoog
dus lood op de start maakt dat aleen maar erger

lood in de neus om hem wat neus lastiger te maken
maar het is niet altijd de oplosing
want
als het model bij lage toeren niet klimt maar met de roeren in het midden mooi neutraal vliegt dan is de balans ok

het best is het als alle roeren precies in het midden staan op het model
zonder dat het model afwijkt

maar maak is wat foto,s
dan kunnen we wat zien

Sorry j.weel maar je zit er volkomen naast. Ik ga hier geen lesje aerodynamica geven.
Aangezien de topicstarter een gevorderde vlieger is neem ik aan dat hij snapt dat bovenstaand advies juist het tegenovergestelde effect zal hebben.

dus je wil seggen dat als je model klimerig is
dus staartlasig je dit moet oplossen door lood in de start te monteren

volgens mij word je model dan aleen maar nog meer staartlastig
en gaat I nog meer klimmen

een vliegtuig is ontworpen om recht uit te vliegen met de roeren in de middenstand

doet I dat niet is er iets niet goed

dus wat we moeten weeten is
hoe staat het hoogteroer
heb je veel up moeten trimmen of niet

dus je wil seggen dat als je model klimerig is
dus staartlasig je dit moet oplossen door lood in de start te monteren

Nee, een model wat (hard) gaat klimmen bij toenemende snelheid is neuslastig.
(als je lood aan de staart doet zul je de trim van het hoogteroer een paar klikjes down moeten zetten om weer gewoon rechtuit te vliegen en als gevolg daarvan zal het toestel minder gaan klimmen bij toenemende snelheid)
Een model wat staartlastig is gaat héél ander gedrag vertonen, daar valt bijna niet mee te vliegen.

Ik heb nog steeds niet gehoord of hij met motor aan omhoog gaat of ook met motor uit met wat snelheid.
Ik vermoed dat het de instelhoek is.
Ik zou nog niet met lood en zwaartepunt gaan rommelen maar gewoon kijken of het de lift van de vleugel is (instelhoek) of de motordomp.
Als dat in orde is kan je het model in rugvlucht controleren op zwaartepunt.
En inderdaad, een neuslastig model steekt 9 van de 10 keer zijn neus omhoog, een staartlastig model vliegt zeer neutraal, alleen wordt hij heel gevoelig op de roeren en zal ook snel overtrekken.

GJ

Kijk dat is duidelijker
maar dan zou het hoogteroer al omhoog getrimt moeten staan
om de neuslastigheid te compenceren

Nee, een model wat (hard) gaat klimmen bij toenemende snelheid is neuslastig.
(als je lood aan de staart doet zul je de trim van het hoogteroer een paar klikjes down moeten zetten om weer gewoon rechtuit te vliegen en als gevolg daarvan zal het toestel minder gaan klimmen bij toenemende snelheid)
Een model wat staartlastig is gaat héél ander gedrag vertonen, daar valt bijna niet mee te vliegen.

maar dan zou het hoogteroer al omhoog getrimt moeten staan
om de neuslastigheid te compenceren
Dat hoeft niet, als het stabilo een te groot instelhoekverschil heeft kan het hoogteroer prachtig in het midden staan zoals GJ terecht opmerkt.
Maar dat is makkelijk te controleren door een duikproefje te doen en kijken of het toestel dan ook zo snel omhoog komt.

Dan moet het model al verkeerd uit de mal gekomen zijn ik ken dit model wel
instelhoeken van zo een 0 graden
voledig ontworpen om heel erg hard te kunnen gaan

ze horen als een streep te vliegen en ben er al 1 tegen gekomen met een turbine op de rug

Back