Ik weet niet hoor maar...er zitten wel wat meer kanten aan.
Ten eerste: normaal gesproken is het juist de bedoeling dat het toestel gaat klimmen als je gas geeft. Het gaat immers sneller vliegen dus krijgt meer lift.
Als het toestel te extreem gaat klimmen met trekkende motor (en zijn snelheid niet blijft behouden) moet de motordomp iets groter. Bij kunstvlucht en pylonracen is het wat anders, daar wil je alleen maar vooruit en niet omhoog als je gas geeft. Ik zou dan eerder de motordomp wijzigen dan een mixer aan te maken.
Overigens; de domp kun je wijzigen door ringetjes tussen motor en motorschot te doen, het schot zelf kan gewoon op zijn plek blijven.
Ten tweede. Als je het zwaartepunt te ver naar voren hebt liggen moet je vrij veel up trimmen voor een constante level kruisvlucht. Als je dan gas geeft zal het toestel ook teveel gaan klimmen. Dit kun je controleren door op hoogte in zweefvlucht het model uit te trimmen voor normale kruissnelheid en daarna (zonder motor) aan te duiken onder ongeveer 45 graden en vervolgens alle knuppels los te laten. Komt het toestel erg snel uit zichzelf omhoog dan moet het zwaartepunt wat naar achter. Vergroten van de motordomp of het aanmaken van een mixer zal het probleem anders niet oplossen
Ten derde. Vlieg je hem als zwever of als pylon racer? In het eerste geval is het klimmen bij motorloop helemaal geen probleem maar juist wenselijk, je laat de motor immers lopen om op hoogte te komen en daarna te zweven. Als je er mee hard wilt vliegen met de motor constant aan is het wat anders, dan wil je zo neutraal mogelijk vliegen en zou je de domp wat aan kunnen passen (maar pas nadat je het zwaartepunt echt goed hebt liggen)
Ten vierde. Dit is een hotliner voor gevorderden. Door je vraagstelling vraag ik me af in hoeverre je gevorderd bent en wat jij verstaat onder "hij vliegt perfect". Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat je het zwaartepunt te ver naar voren hebt liggen maar dat zou je (als gevorderde vlieger) moeten opmerken.
Heb je er wel eens iemand anders mee laten vliegen, of heb je al met het zwaartepunt geëxperimenteerd?