Mixen van kanalen rolroeren

• Topicstarter Topicstarter jeehaa
  • Startdatum Startdatum
J

jeehaa

Guest
lo

ik heb een FM314 en binnenkort ook een FM414 van Graupner.

nou moet ik voor mijn vliegtuig 2 rolroer servo's aansturen op 1 kanaal. (ene servo zit in de linker vleugel, tweede in de rechtervleugel)

het antwoord zal wel erg simpel zijn maar ik kan het nergens vinden.

Het maakt niet uit hoeveel kanalen je heb.
Je moet en mixer hebben.
Heb je die?
Zo ja moet het kunnen.
Zo nee heb je een Y kabel nodig.
En moet je met inbouwen goed rekening houden met differentieel.

een mixer, dat zit standaard in de zender? of kan je die als inbouw module kopen.

Ik denk dat dat er standdaard niet inzit.
Je kan een losse modulle kopen.
maar meestal wil je al snel meer mixers, en dan is een computer zender al snel goedkoper.

hmkay ik zal eens kijken of ik er 1 goedkoop op de kop kan tikken. wat zou een goede graupner kunnen zijn ? ben wel tevreden daarmee

De FM314 zender is al weer wat jaren uit produktie. Het differentieel-module, dat je eigenlijk nodig hebt, zal waarschijnlijk nergens meer verkrijgbaar zijn. Mogelijk kun je je behelpen met het uni-mix module, dat eigenlijk een wat andere functie heeft (bijv. mixen van richting met rol).
Mechanisch is het natuurlijk ook op te lossen door een Y-kabel te gebruiken en daarmee beide servo's via 1 kanaal aan te sturen, zoals al door Bertus werd voorgesteld. Uiteraard moeten de servo's dan wel spiegelbeeldig ingebouwd worden.

whoe dat snap ik niet :) waaorm moet die dan in spiegelbeeld? zo'n y kabeltje is waarschijnlijk goedkoper dan een mix module dus das misschien toch de oplossing

Servo's hebben een gelijke draairichting. Beide rolroeren gelijktijdig omhoog en omlaag is uiteraard niet de bedoeling...

lol waarom bedenk ik dat zelf niet ;)

zou dat voor de gewichtsverdeling significant nog iets uit maken ? volgens mij niet omdat ze in 1 lijn van het zwaarte punt komen te liggen

edit:

maakt niets uit, want t gaat om het plugje op de servo'die dus anders om moet. ik d8 even dat je bedoelde dat de servo 180 gedraaid moest zitten.

Back