M'n eerste sleepjes, geweldige ervaring

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door dries_neyrinck, 5 jun 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Al een tijdje ben ik fan van het concept 'slepen'. Ben eigenlijk al veel te lang bezig aan een Big Lift, waar ik op een gegeven moment wat vastgelopen ben met de bouw en de motivatie ervoor kelderde.
    Maar toch zou ik slepen dit seizoen! Ik kwam overeen met een clublid dat hij een EPO EasyGlider zwever zou uitrusten met een sleepkoppelingetje en dat ik m'n Calmato hoogdekker zou voorzien van een sleephaak.
    Ook voor hem was dit een eerste zweeftoestel met sleepkoppeling. Hij had al een paar keer gehangen na een flink uit de kluiten gewassen sleper die hem vertikaal naar boven kon takelen, maar nu zou het veel behoedzamer moeten gebeuren... Laat ons zeggen: beiden kunnen we vrij aardig vliegen, maar als sleepduo was dit 0,0 qua ervaring.

    De Calmato vliegt op 5 cellen en heeft power genoeg voor snoepdropping dus een EPO zwever van 2m span zou toch ook moeten lukken?

    Gisteren was het dan zover... de omstandigheden waren eigenlijk verre van ideaal. Nat en vrij lang gras, een lekkere crosswind en niet al te grote wielen op de Calmato. Ik had thuis het neuswiel van dia. 65mm nog snel vervangen door eentje van 75 mm maar dat was het dan ook...

    Toch onze zin doorgezet en een koord voorzien van een 25-tal meter.

    Nog wat foto's genomen voor het vertrek, en al afscheid genomen van de kisten en dan gas op de lolly.
    Toch wat gezonde stress eigenlijk :)


    13332897_888696351257798_6371929915669018263_n.jpg
    13307221_888696377924462_6157775559078127939_n.jpg

    De Calmato kwam traag op gang, verdomd traag zelfs. Het natte lange gras remde de EasyGlider behoorlijk af, maar na een meter of 15 had hij toch voldoende snelheid om los te komen. En toen moest ik met de sleper nog een redelijk eind doorgaan om überhaupt wat snelheid op te bouwen.
    Na nog wat tientallen meters gaf ik dan toch wat voorzichtjes up en klom hij zeer gestaag weg. Een flauwe klimmende bocht en ingeschat op 60m hem afgezet. Koordje afgooien en landen en enkele minuutjes later ook de Easyglider op de grond. GELUKT!
    Het vliegen zelf viel eigenlijk heel goed mee. Gewoon rustig een bochtje nemen en full power klimmen.

    De tweede sleeppoging moest afgebroken worden omdat ik in zeer nat gras terecht kwam en dat remt natuurlijk enorm af. De zwever was wel al in de lucht, koppelde los en probleemloze landing.

    De derde poging was net zoals de eerste zeer behoedzaam bij het opstijgen te noemen maar hebben we al wat langer als span doorgevlogen, tot een 100m. Na deze vluchten voelden we dat we ons geluk aan het opsouperen waren en we er wat teveel vertrouwen in begonnen te krijgen volgens de omstandigheden en zijn we ermee gestopt.

    Het was nog niet op de limiet vliegen maar laat ons zeggen dat de limiet dicht genoeg lag ;-)

    Maar ik was een geweldige ervaring rijker en dit smaakt uiteraard direct naar meer.
    Toch een kleine droom verwezenlijkt hiermee :)

    13331095_888696304591136_1518847340828358360_n.jpg
     
    Arnold 85, jve, Berrie en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gefeliciteerd! Motorvliegen krijgt er ineens een heel andere dimensie bij, nu gauw verder met je Big Lift!
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  3. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Deze kleine zwevers kan je ook starten met een handstart achter de sleper. Dat scheel heel veel met weerstand.

    Tijdens het slepen is het heel belangrijk om altijd spanning op de sleeplijn te houden.
    In een bocht wil de zwever altijd graag de binnenbocht nemen en komt de lijn dus slap te hangen.
    Dit kan je voorkomen door als de motorkist rechts gaat de zwever vlak te houden (met rolroeren) en een beetje links richting.
    Hiermee komt de zwever in de buitenbocht en houd je de spanning op de lijn goed.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  4. mikke2334

    mikke2334

    Lid geworden:
    16 nov 2013
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Buurse (Ov)
    Heel leuk om te lezen. Dit zou ik ook wel eens willen doen met mijn Avistar, een soortgelijk toestel.
    Beetje een schuimpje omhoog brengen om enigszins er gevoel voor te krijgen.
    Welke accu, motor en prop. combinatie zit er in de Calmato?
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een sk3 4240 620 kv, 5 cellen 4000 mAh en een 12x8 prop. Voor gewoon te vliegen overpowered maar de Calmato is een klein werkpaardje voor me (snoepdroppen en nu ook wat slepen)
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wij slepen inmiddels graag met een lijn van 35mtr. Geeft veel rust in de sleep, zeker met de grotere zwevers.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Het voordeel van deze manier van slepen is juist met zo min mogelijk zoveel mogelijk proberen te doen . Tevens zorgt juist de relatief korte lijn voor meer onrust . Op deze manier leer je juist van je fouten . een klein toestel is sneller hersteld als het fout gaat dan een groot toestel .
    door steeds zwaarder te gaan slepen met de calmato leer je juist wat er gebeurt op de grens gebieden van het vliegen . Daarna de stap naar een zwaardere sleper maakt het juist makkelijker . En veel je eigen sleepjes filmen en terugkijken doet ook erg veel .
    Is een leuk leerproces waar ik ook veel aan gehad heb .
    En blijf onthouden dat de spandwijdte en gewicht van een zwever niet bepalend zijn voor de max van een sleper . Als een zwever vliegt draagt deze zijn eigen gewicht . In de lucht heb je te maken met de luchtweerstand van de zwever en de vliegsnelheid . het gewicht telt alleen op de grond op het moment dat je het span in beweging moet krijgen .
    Een langere lijn werkt meer als schokdemper tussen de sleper en zwever . tevens helpt de lengte om het bochtenwerk wat soepeler te laten verlopen .
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een keertje na meten liet een lengte van 32 meter zien. (voor wat het waard is.)
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Afgelopen vrijdag hadden we weer wat gelegenheid en er op een perfecte piste 5 sleepjes bijgeturfd. Kabel is 20m. Door het gemakkelijke opstijgen nu ging alles heel vlotjes.
    Wel waren de bochtjes nerveus voor de zwever, volgende keer een langere kabel proberen.

    Wat ons wel opviel: het is een leuke combo, de calmato en een 2-2,5m schuimzwever
    [​IMG]
     
    Arnold 85 en Johaver vinden dit leuk.
  10. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    wat erg belangrijk is tijdens het maken van een bocht dat de motor kist niet te snel door de bocht gaat.
    En het belangrijkste is dat de zwever de buitenbocht houd. De zwever kan hiervoor zorgen door de vleugels vlak te houden en zeker niet met rol de bocht in te sturen en zelf een klein beetje richting tegen kan veel helpen.
    Door de zwever actief naar de buitenbocht te vliegen blijft er meer spanning op de kabel. hierdoor blijft de combi rustiger
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ruud, bedankt voor je tips.
    Met de sleper doe ik het volgende: na het opstijgen nog even flink rechtdoor doorklimmen. Daarna rustige bocht zonder veel hoogte te willen winnen en dan na de bocht weer flink rechtdoor klimmen tot de zwever lost.
    De zwever stuurt nog teveel naar mijn gevoel. Aan de andere kant: het is een easyglidet dus dat ding fladdert nogal snel.
    Veel oefenen. De combo is alleszins redelijk gematched om veel fouten te vergeven.
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zulks een easyglider heb ik al ettelijke malen gewoon met een Fun Cup loodrecht zien slepen, zal dus achter een kist van 2,2 kg wel niet veel problemen opleveren.
    Normaal naargelang motor vermogen mag tot 3 kg geen probleem geven met de Calmato.
    Vlieg er zelf ook eentje, maar vind hem voor een trainer wel wat zwaar, vooral bij het landen, door zijn goed zweven is het al van ver: gas af.

    Johan.
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mijn calmato is idd al wat zwaarder dan de meeste. Loodrecht hebben we nog niet geprobeerd maar eigenlijk wil ik dat ook niet :)
    Bij een normale piste hebben we idd geen problemen. Misschien komt er binnenkort een zwaarder zwevertje achter...
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ondertussen al een sleepje of veertig achter de rug en goeie tips gekregen van onze Mr Sleep op de club (die trouwens enthousiast is over het slepen van kleine kistjes). Motiveert me om de Big Lift af te werken. Eerst nog twee maanden vliegen...
     

Deel Deze Pagina