M'n Lazy Lizzie.. eindelijk begonnen!!

Na een hoop gedonder en gebliksem in m'n leven heb ik mij dan toch maar in m'n hobbykamer teruggetrokken.
Het doel: voor 6 augustus een speed 400 parkflyertje bouwen, volledig uit balsa.
Probleem: één hand in de gips. Ach, moet lukken.
Dit is het resultaat na twee namiddagen bouwen (en dromen :wink:):

dag2.jpg

Het wordt zo'n lekker dik plomp ding. Aerodynamisch geheel onverantwoord, maar wel relaxerend om even te vliegen na een dag stresserend werken (ook al duurt dat nog een jaar :D )

Greetz,
Maarten

Twee dagen verder en het snuitje is zo goed als af...
na een hoop gesukkel en geschuur ziet het er zo uit:

dag%204a.jpg

het kapje kan er ook af, voor gemakkelijk de batterij te vervangen:

dag%204b.jpg

En nu begint de week weer dus kan'k wat beter doorwerken..

greetz,
Maarten

Zo, je bouwsel ziet er goed uit. Ik ken dit model niet, lijkt, zo te zien op de Lazy Bee. Is he hier misschien (een verkleinde?) uitvoering van? Houd hem zo licht mogelijk. Veel succes, v.g. Paul.

het is een 'eigen ontwerp'.. ik heb de countouren van de Twin Lizzie (http://my.pclink.com/~dfritzke/) genomen en er dan een structuur voor bedacht. De Twin Lizzie had ook een H-staart maar die heb'k voor de eenvoud maar achterwege gelaten... Kan het later nog altijd proberen.
De opzet is wel gelijkaardig aan die van de Lazy Bee..
Spanwijdte wordt 120cm.

6 augustus is niet bepaald gelukt.. het bouwen heeft een maand stilgelegen. Nu heb'k de laatste 2 weken van mijn vakantie gereserveerd voor het bouwen..
Het begint nu toch al meer op een vliegtuig te lijken :)

lazy%20lizzie%20preview.jpg

Greetz,
Maarten

Ziet er mooi uit!!! Heeft dat omhoogwijzende stuk van de vleugels een functie of vind je het gewoon een leuk gezicht??

NEEEEEEEE, niet lachen, ik ben nog niet zo slim op dat gebied.... 't is wel een serieuze vraag..... :cry:

Ja dat heeft een functie.
Zorgt ervoor dat het model in zekere mate zelf corrigerend wordt.

Stel je voor dat het model om de lengte as naar links draait (tegen de wijzers van de klok in, van achteren gezien). Hierdoor komt het omhoogwijzende stuk van de linkervleugel evenwijdig met de horizon. terwijl het omhoogwijzende stuk van de rechtervleugel nog meer omhoog gaat wijzen.

Simpel gezegd:
omdat de lift (de kracht die de vleugel 'omhoog zuigt' ) direct evenredig is met de lengte (breedte?) van het profiel evenwijdig aan de horizon, kun je de conclusie trekken dat de lift aan de linkerkant groter is dan aan de rechterkant.

Gevolg hiervan is dat het model (door de grotere lift aan de linkervleugel) naar rechts om de lengteas gaat draaien. Zelf correctie dus,.

en ja hoor, hij vliegt :D
de wind was nog niet volledig gaan liggen en vooral boven de (kleine) dijk was het oppassen geblazen.. het tuigje werd de hele tijd van links naar rechts geslaan en vooral met z'n korte staart (klein moment) was het werken geblazen.
Mits wat uittrimmen vloog ie dus recht van de bouwtafel. Als het weer wat rustiger is zal ie getuned worden, op zoek naar de beste combinatie zwaartepunt/instelhoek.

Indien er iemand interesse heeft voor de plannen laat u het maar weten.. gratis te verkrijgen bij mij, exclusief voor het forum :wink:

Groeten,
Maarten-in-euforie

Ik wil dat bouwplan wel hebben (de winter komt eraan)

Je had het over speed 400 kistje, maar ik zie ook een vertraging.

Welke motor, controller, accu, vertraging, prop???

Ik ben geen kenner op het gebied van elektro vliegen.. ik had dit setje nog liggen en heb er dan een vliegtuig wat ik wilde rond gebouwd..
in ieder geval:
- speed 400, graupner, ik denk 6V
- 1,85:1 vertraging
- batterijen: 8N-500mAh
- controller: Kontronik Rondo 400 (achter op de motor, handig & compact)
- protech ontvangertje
- 2* HS60 servo's (had ik ook nog liggen)

De accu's hebben een tijdje (dik jaar) ongebruikt gelegen, dus de vliegtijden vielen nogal tegen.. Dit samen met de (te) sterke wind gaf vluchtjes van zo'n 5 minuten. Nu moet je natuurlijk geen high performance verwachten... zoals ik al zei "aerodynamisch onverantwoord".

De plannen moeten nog een beetje gefatsoeneerd worden, de juiste instelhoek en dergelijke voorzien en dan zal ie gepost worden.

En nu op naar Henri Chapelle :D :D

Even een vraagje, waar komt het ontwerp (of de bouwdoos) van de Little Lizzie vandaan? Is dit niet een oud Amerikaans ontwerp voor vrije vlucht van Keith Laumer?

Paul Tupker zei:
Even een vraagje, waar komt het ontwerp (of de bouwdoos) van de Little Lizzie vandaan? Is dit niet een oud Amerikaans ontwerp voor vrije vlucht van Keith Laumer?
Klopt! Het origineel ontwerp was de 'Twin Lizzie', waarvan de plannen hier en daar op internet te vinden zijn (oa via mijn website).

Back