Kan mij iemand eens simpel uitleggen wat ik moet verstaan onder module 1 tandwielen? Enige dat ik weet is dat ze niet zo snel strippen en sterker zijn.
Op een logo heb je ook een ander soort v-vormige tanden, dit zou stiller moeten zijn, maar zijn er ook nadelen aan?
Wat die V-vormige vertanding betreft: het zou stiller en met minder verlies moeten draaien, al is dat verlies verschil minimaal. Qua geluid (en dus hoogfrequente trillingen kan het wél behoorlijk uitmaken (kan, hoeft niet)
Nadelen heeft het ook: de tandwielen moeten niet alleen qua tandflankspeling goed afgesteld worden, maar ook qua "hoogte", de punten van de V's moeten goed tegenover elkaar staan, en de assen moeten liefst zo weinig mogelijk axiale speling vertonen.
Verkeerd afgesteld kunnen dit soort tandwielen een behoorlijk grote axiale kracht op de assen of op de tegenoverliggende tanden uitoefenen, groot genoeg om een overmatige slijtage te veroorzaken.
Axiale krachten van buitenaf (stuwkracht van de rotor bijvoorbeeld) kunnen de afstelling van de tandwielen weer nadelig beïnvloeden.
In bijvoorbeeld grote tandwielkasten zoals bij scheepsvoortstuwing gebruikt worden, zijn speciale constructies nodig om de axiale verplaatsing van de as t.o.v. de tandwielen te voorkomen/compenseren
Over het algemeen zijn deze nadelen maar klein, kleiner dan de voordelen. Maar de voordelen zijn ook weer niet heel groot t.o.v. rechte vertanding...
Groet, Bert