Mod 1 tandwielen op logo

Kan mij iemand eens simpel uitleggen wat ik moet verstaan onder module 1 tandwielen? Enige dat ik weet is dat ze niet zo snel strippen en sterker zijn.
Op een logo heb je ook een ander soort v-vormige tanden, dit zou stiller moeten zijn, maar zijn er ook nadelen aan?

Deze profiteert van schuine vertanding wat een rustige loop en een groter grijpcoefficient oplevert. Bovendien zorgt de knik in de vertanding dat de tandwielen niet kunnen verschuiven. :lol:

Kan mij iemand eens simpel uitleggen wat ik moet verstaan onder module 1 tandwielen? Enige dat ik weet is dat ze niet zo snel strippen en sterker zijn.
Op een logo heb je ook een ander soort v-vormige tanden, dit zou stiller moeten zijn, maar zijn er ook nadelen aan?

Wat die V-vormige vertanding betreft: het zou stiller en met minder verlies moeten draaien, al is dat verlies verschil minimaal. Qua geluid (en dus hoogfrequente trillingen kan het wél behoorlijk uitmaken (kan, hoeft niet)

Nadelen heeft het ook: de tandwielen moeten niet alleen qua tandflankspeling goed afgesteld worden, maar ook qua "hoogte", de punten van de V's moeten goed tegenover elkaar staan, en de assen moeten liefst zo weinig mogelijk axiale speling vertonen.
Verkeerd afgesteld kunnen dit soort tandwielen een behoorlijk grote axiale kracht op de assen of op de tegenoverliggende tanden uitoefenen, groot genoeg om een overmatige slijtage te veroorzaken.
Axiale krachten van buitenaf (stuwkracht van de rotor bijvoorbeeld) kunnen de afstelling van de tandwielen weer nadelig beïnvloeden.
In bijvoorbeeld grote tandwielkasten zoals bij scheepsvoortstuwing gebruikt worden, zijn speciale constructies nodig om de axiale verplaatsing van de as t.o.v. de tandwielen te voorkomen/compenseren
Over het algemeen zijn deze nadelen maar klein, kleiner dan de voordelen. Maar de voordelen zijn ook weer niet heel groot t.o.v. rechte vertanding...

Groet, Bert

Op een logo(mits goed gebouwd) komt je pinion (motor)exact op de maingear,de motor(pinion) niet te strak op de maingear, het "strippen" van een maingear(mod.1.0) behoort tot verleden tijd,dat was in mijn T700 periode wel anders.;)

Wat die V-vormige vertanding betreft: het zou stiller en met minder verlies moeten draaien, al is dat verlies verschil minimaal. Qua geluid (en dus hoogfrequente trillingen kan het wél behoorlijk uitmaken (kan, hoeft niet)

Bij mijn weten heeft een rechte vertanding juist een hoger rendement. En het is correct dat een schuine vertanding voornamelijk stiller en met minder trillingen loopt.
Daarom hebben race-autos rechte vertanding en personenautos schuine vertanding. Alleen in een personenauto heeft de achteruit versnelling rechte vertainding, daarom "jankt" deze met achteruitrijden.

Mod 1 slaat op de steek van de vertanding m=t/pi en t is steek van de tanden. Dus bij Mod 1 staan je tanden 3,14mm uit elkaar.

Bij een schuine of V vertanding hebben de tandwielen een langer afrol kontakt,dit is voordelig bij grote krachten die erop komen zeker bij korte,snelle krachten,tevens bij de V vertanding(herringbone)worden de krachten gecentreerd naar het midden van de tandwiel(en).Meer voordelen als nadelen echter moet de herringbone gearing idd.wel exact op elkaar zijn afgesteld zodat het midden van de motorpinion precies in het midden van de maingear valt.Ben er ook van overtuigd dat herringbone sterker is als de rechte vertanding.Trex 700E vaak mod.1.0.gestript en dit is mij met de logo nog niet overkomen.

Back