model bouwtekening van lelievlet maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door scoob, 22 feb 2004.

  1. scoob

    scoob Guest

    Hallo allemaal!

    Dit word een lang verhaal dus ga er maar goed voor zitten.

    Ik ben een oud zee verkenner :pim: en nu wilde ik graag een zeilend model maken van een boot waarin ik heb gezeild (een lelie vlet).
    Nu is de scouting niet zo heel erg strikt met de maten van de boten en ik heb op een 5tal gezeild, dus ik heb een beetje keuze in welk specifiek bootje ik ga bouwen (ivm het plaatsen van de onderdelen).

    Wat mij een leuk idee lijkt is om ,nu ik er toch voor moet gaan meten, er een bruikbare (dus niet alleen leesbaar voor mij) tekening van te maken.
    (mocht iemand de tekening zo al hebben dan zou dan een hoop werk besparen!!)

    Een lelievlet is ~ 5 meter lang en ~ 1.5 meter breed, diepgang is ~30 cm met midzwaard omhoog.
    Hoogte van de mast zal ~ 6 meter zijn en het voert een gaffeltuig met fok.
    Het is een open boot met voor en achter een luchtkast en in het midden, achter de mast de midzwaart kast.

    Met name de grootte van de luchtkasten verschilt erg en, omdat het een open boot is zijn dat de enige plaatsen waar je onopvallend de apperatuur kwijt kan...

    mijn vragen zijn...

    Hoe moet ik dit aan gaan pakken?
    Ik wilde het in schaal 1:10 maken (dus het model zo'n 50 cm lang, handig voor vervoer) maar ik weet niet of ik dan genoeg luchtkast overhoud voor de electronica (zie foto's want dit durf ik niet meer te schatten).

    Zou ik in verschaling 1:10 toe kunnen met servo's ipv een zeilwinch zodat het betaalbaar blijft?? (het zeil oppervlak durf ik ook niet te schatten dus wederom zie foto's)

    Waar op de romp moet ik allemaal meten zodat er een bruikbare tekening kan worden gemaakt?
    Een vlet is gemaakt van een aantal stalen platen en heeft een soort v hull
    (foto van de onderzijde komt nog)

    Zijn er nog dingen ik ik compleet over het hoofd gezien heb??

    ps. de romp kan ik binnenkort opmeten maar voor de mast, fok, zeil, het rondhout, het midzwaard en het roer moet ik een keer vrij zijn in het weekend zodat ik het clubgebouw binnen kan

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=254
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=253
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=252
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=251

    ik hoop dat ik jullie niet te veel tot last ben ;)
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Scoob,

    Als ik jou was, zou ik gaan voor 1:5
    Hoe groter het model, hoe beter het vaart. (Is al meer op dit forum gemeld.) (Natuurlijk geldt de geweldige uitzondering van de MicroMagic, met z'n 50 cm geweldig varend!)
    En 1:5 geeft een model van 1 meter, ook nog redelijk, toch?
    (Je kunt er natuurlijk ook tussen door gaan naar zo'n 75 cm)

    PS: De lelievlet is een leuk ding. Zou iemand van mini-sail die al hebben? Kun je wellicht eens een balletje opgooien!

    En: als je een tekening hebt: ik houd me aanbevolen (hoewel er nog veeeel meer plannen liggen ) (Imitatie MicroMagic, De Dageraad, en een nieuwe: de Marieje (www.marieje.nl) een 105 jaar oude galjas waar een oom van me op vaart.

    Wim
     
  3. scoob

    scoob Guest

    Dus 1:5 zou waarschijnlijk beter zeilen.
    Maar ik denk niet dat ik dan nog zonder een winch kan, of is dat toch goed mogenlijk?

    ik zal eens bij minisail gaan kijken, bedankt!
     
  4. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    ik zal het een vragen aan een club-lid volgens mij heeft een hij een boekje met info en tekeningen over de lelievlet
     
  5. beagle

    beagle Guest

    scoob, je mailboske leeg maken. De schetjes over hoe een schip opmeten zijn klaar.
    nu nog weten naar waar verzenden.
     
  6. scoob

    scoob Guest

    @ bol
    als er bouwtekeningen in staan zou dat erg veel helpen!!
    @beagle
    you have mail :)
     
  7. scoob

    scoob Guest

    ok, ik heb van beagle voldoende uitleg gekregen over hoe ik de romp op moet gaan meten (bedankt!)
    zal wel wat lastig worden want de boten liggen onder het clubhuis en die vloer is alles behalve waterpas (of zelfs maar vlak)
    Maar daar vind ik wel wat op (die dingen wegen gelukkig maar ~een halve ton 8O)
     
  8. beagle

    beagle Guest

    scoob
    Ik gebruikte daar de dag van open-vaarseizoen voor. Of de dag ervoor.
    dan lagen alle boten mooi op de vloer klaar voor de inspectie. Moest ik die 1/2ton niet versleuren.

    suc6 met het opmeten.
     
  9. scoob

    scoob Guest

    kon dat bij ons maar, gelukkig heb ik wat ervaring met vletsjouwen dus ik weet hoe ik het aan moet gaan pakken.
    Toch wacht ik eerst even op wat informatie van Bol, want als ik een vlet moet verplaatsen kan ik de teer laag (lees intertuf) van de bodem beschadigen, en dat zou zonde zijn.
     
  10. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    dat kan nog wel een paar dagen duren want ik zie die man woensdag pas
     
  11. scoob

    scoob Guest

    ik heb nog een maandje de tijd voordat de vletten in het water gaan, dus dat geeft niet.
    Bedankt!
     
  12. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Naar mijn beste weten zijn lelievletten aan relatief strikte maten gebonden, er is eens gezeik geweest over een paar jongens die de maatvoering hadden uitgebuit om een snellere vlet te maken. Volgens mij heeft de overkoepelende scouting organisatie de tekeningen zo beschikbaar.

    Wat betreft bediening van de vlet: Je kan het met een zeilwinch doen, maar ik gebruik al jaar en dag een gewone (zelfgemaakte) lier, bedient door een schakelaartje, wat door een simpel servootje bediend wordt.

    -Ik ben trouwens nog eens bezig geweest met een project om met 2 lelievletten naar Engeland te zeilen. Echter niemand van de medestudenten wilde mee, op 1 na, met wie ik het project verzonnen had.
     
  13. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Skiff,

    m'n vader heeft in het verleden ook zelf een zeil lier gebouwd, alleen was deze proportioneel.
    Werkt ook inderdaad met een motortje, stukje draadstang met een moertje en een trommel. De moer bedient het "proportioneel schakelaartje".
    Ik heb hem nu thuis liggen. Wanneer er interesse is kan ik het wel eens op tekening zetten.

    Wim
     
  14. scoob

    scoob Guest

    @skiff

    ik heb op de site van scouting.nl gekeken maar het enige wat ik kon vinden was dit
    http://www.scoutshop.scouting.nl/search.php?n=detail&p=90600
    en dat is volgens mij niet wat ik zoek :(
    (prijs is maar 1 euro maar het minimum bedrag om te bestellen is €7:50 en er komt geloof ik ook €2,50 handling bij)

    maar ik zal eens bij een scoutshop binnen lopen, misschien is het bruikbaar

    @wimg

    belangstelling voor dat soort dingen is er geloof ik altijd ;)
    ik houd me aanbevolen
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    OK Scoob,

    (en de rest natuurlijk :wink: )
    ik zal kijken of ik vanavond even tijd kan vinden.

    By the way,

    Er staat me bij dat er bij de NVM een tekening van de lelievlet is (Maar zeker weten doe ik het. Kijk het nog even na op www.modelbouwers.nl )

    Wim
     
  16. scoob

    scoob Guest

    ik heb er naar gezocht maar ik kon er niets over vinden bij de NVM.
     
  17. beagle

    beagle Guest

    scoob.

    Ik ben ook aan het meezoeken geweest via Google.

    Maar nu even een ander suggestie. Vermist de lelievlet , zo las ik toch, iets is van scouting international en zij de ontwerper zijn.

    Vraag eens bij scouting NL of je de echte bouwplannen niet kan krijgen of een cpy ervan. Als je uitlegt dat je oud scouts bent en een zeilend vlet in model wil maken. Wie weet !!!!!
    en Wie niet waagt Wie niet wint.

    info@scoutnet.nl/
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
  19. scoob

    scoob Guest

    De bouwplannen bij de scouting zou ik ook kunnen proberen idd.
    Ik moet binnenkort weer in Breda zijn, dan loop ik even de scoutshop daar binnen
    (meteen even kijken voor een boekje met de zeilnrs en kleuren van de verschillende groepen)
     
  20. scoob

    scoob Guest

    en toen brak m'n klomp 8O
    http://www.waterwerk.scouting.nl/frontend/base/main.php
    klik op lelieschepen en daarna op lelievlet
    had gewoon beter moeten zoeken :oops:
    kunnen we meteen aan de gang 8)
    ik ga dit nu allemaal noteren en vanacht (moet gaan posten) probeer ik er wat van te maken.
     

Deel Deze Pagina